Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

imartin

Medlem
Jag är inte säker om det hör hit eftersom Revolut inte erbjuder ett kreditkort i nuläget utan enbart ett prepaid-debitkort. Men tjänstens finns nu iaf tillgänglig i Norden.
Red-hot fintech startup Revolut is taking on the Nordics - ‘You're not immune to sh***y banks’ - Business Insider Nordic

Jag skapade ett konto och fyllde på med 100 kr från mit SAS MasterCard Premium. De verkar inte ta ut några avgifter för det (Business Terms of Service | Revolut , så det är möjligt att man får sina 15 EB poäng per 100 kr (om inte MC klassar det som kontantuttag - då kommer det bli dyrt. Kan återkomma angående detta om 1-2 dagar).

Avgifterna för premium kortet och kontantuttag (utöver 2000 kr/månad) är ganska höga. Så är inte säker än om denna produkt är av stor nytta för någon här. Men det finns iaf inget valutaväxlingspåslag.

Det verkar inte finnas en värvningsbonus i nuläget. Det skulle ju vara rätt attraktivt om man t.ex. skulle slippa vissa avgifter för att värva nya kunder. Det kanske kommer senare.
 

DrKlas

Medlem
Revolut har funnits tillgängligt i Sverige redan innan ”lanseringen” som de gör nu. Har själv använt det några månader och hittills har det fungerat bra för mig. Läser man omdömen om deras kundtjänst så kommer jag nog inte fortsätta att använda det när det inte längre fungerar bra och troligtvis inte använda det så mycket heller.

Anledningarna till att jag skaffade kortet är två. Dels ville jag se hur deras app- och korttjänst fungerar i praktiken. Dels har jag det som ett extrakort som kan ligga oladdat i min väska som reserv om övriga kort av någon anledning inte skulle gå att använda.

Registrering och identitetskontroll sker vi deras app. Ganska smidigt. Sedan kan man skaffa ett virtuellt kort eller ett fysiskt kort. Har man inte premiumkonto kan man endast ha ett kort så vill man då ha ett fysiskt kort (som är ett Mastercard) ska man inte skaffa ett virtuellt kort (som för mig blev ett Visa). Att ta bort ett virtuellt kort går dock lätt om man gör fel.

Smidigast fyller man på pengar på sitt konto med ett annat kort. Nummerserien för kortet används för att avgöra om det blir avgift (kreditkort) eller avgiftsfritt (debitkort). Pengarna kommer in på konto direkt. Samma sak när man handlar så ser man direkt var man har handlat och beloppet.

Vill man ha beställa ett fysiskt kort får man först ladda pengar och därefter betala en avgift (57 kr tror jag det var) för att få kortet levererat. Kortet kom inom en vecka och levererades i en snygg förpackning som borde få Amex att skämmas.

Man kan växla till andra valutor i förväg eller låta det ske automatiskt vid köptillfället. Sker det på vardagar är det inget valutapåslag men på helger blir det en växlingsavgift. Bankomatuttag är gratis upp till 200 pund per månad, sedan blir det avgift. Generellt verkar det vara mycket som är gratis om man gör på ett visst sätt, men som kostar om gör det lite mer eller vid annan tidpunkt. Ett sätt att tjäna pengar men det känns som användare lite som att man hela tiden riskerar att bli lurad. Jag får också en känsla av att allt inte funkar perfekt hela tiden på samma sätt som när jag använt exempelvis Betalo och Billhop.

Appen ger dock en försmak av en framtid då plastkort inte är betalningsmedel nummer ett. Man handlar och för över pengar oavsett vilket land man själv och mottagaren är i och man kan styra beloppsgränser och pinkod via appen. Hade jag inte jagat Eurobonuspoäng hade jag nog kunnat använda Revolut ännu mer.
 

mha321

Medlem
Låter som det kunde vara ett vettigt alternativ som kort för att höra utländska kontantuttag med, men kanske inte så mycket mer?
 

imartin

Medlem
Ok, om det blir en vanlig korttransaktion, då skulle man i princip kunna använda kortet för att kringå valutaväxlingspåslag på t.ex. SAS kreditkorten om man ska köpa något på nätet utanför Sverige. Då fyller man på Revolut från SAS MC, får sina poäng (även om det blir lite färre än om man hade använt SAS kortet för köp i utländsk valuta), och använder sedan Revolut kortet som inte har valutaväxlingsavgift (under "öppetiderna" - vilket onödigt komplicerat koncept).

Om det lönar sig med tanke på energin man måste lägga på det och risken att något går inte som det ska är en annan femma.

Hela erbjudandet känns lite som en bankmotsvarighet till ett lågpris-flygbolag: rätt modernt grundkoncept, men - som DrKlas skriver - lite för stor risk att man känner sig lurad efteråt om man har missat en extrakostnad eller av misstag inte bokat en tjänst som man faktiskt hade behövt för att inte i efterhand betala överpris.
 
Last edited:
Har inte hört om Revolut förut, men står i kön för att skaffa Curve Curve | Where The Smart Money Is . Det låter som det kan vara något liknade. Det som jag tyckte var mest intressant på Curve är deras "tidsmaskin" där man kan bestämma vilket kopplade kort transaktionen ska landa på efter man har gjort köpet. Smidigt om man t.ex har både privat och affärskort och vill dela upp transaktioner rätt.
Just nu kan man regga sig (de har ett kort som inte kostar något) och vänta i kön. Om man varvar någon annan går man framme i kön.
Om det är någon som vill prova får ni jättegärna använda min varvningsreferens genom Curve - All Your Cards In One on the App Store
Återkommer med recension när jag får det! (står nu vid plats 111 av 46 000)
 

Kaik

Medlem
Hej,

vet ni om man kan fyller på Revolut-kontot också med AMEX, eller funkar det bara med MC?
 

jumbooze

Medlem
Hej,
Har nu hoppat på RevolutTåget. Körde premium direkt. Snyggt paket levererat via DHL.

Om Sas Mastercard räknar dessa överföringar som köp går de på samma kvot som Billhop och liknande, dvs inte helt fritt..?

Vilka är ”öppettiderna”? Forex market hours är de Måndag-Fredag hela dygnen?

Tyska InsideFlyer.de säger att man kan få gratis Revolut kort via deras sida om någon överväger att skaffa det.
 
Toppen