Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

mha321

Medlem
Kollade på mitt Amex och det kom från "United States of America". Föga förvånande kanske med tanke på kortets namn...

Dock är det ett "vanligt" svenskt Amex. Ibland läser man om krav på kortets "utgivningsland", typ "accepterar enbart betalning från svenska kort". Hur ska man då tolka att ett "svenskt" Amex identifieras som om det kommer från USA?

De flesta sådana ställen brukar väl inte acceptera Amex alls? Kanske helt enkelt timme en koppling till att du inte kan läsa ut det faktiska landed från ett Amex? (obs ren gissning, vet inte)
 

Homer

Medlem
Som jag nämnde tidigare i den här tråden (Revolut har lanserats i Norden | Sida 92 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor), så blir det mer komplicerat om man ska handla i Chile. Ska man handla med sitt Revolut-kort där så ska man säga "credito" och ska man handla med sitt Curve-kort ska man säga "debito".

Jag tankade på en Arco bensinstation i USA, där det är billigare om man (för)betalar med debit card,
men Revolut räknades som kreditkort och det blev högre pris. (ALL foreign cards count as credit cards sa de)
 
Kollade på mitt Amex och det kom från "United States of America". Föga förvånande kanske med tanke på kortets namn...

Dock är det ett "vanligt" svenskt Amex. Ibland läser man om krav på kortets "utgivningsland", typ "accepterar enbart betalning från svenska kort". Hur ska man då tolka att ett "svenskt" Amex identifieras som om det kommer från USA?

AMEX korten identifierings på kortnummer, tror de här 3:e eller 4:e siffran (efter 37).
Låter märkligt att ett kort med svenskt nummer skulle oidentifierad som USA. Vem/vart identifierades det så?
 

Brandten

Medlem
Det är ju inte helt ovanligt att försäkringar har klausuler om att man bara får söka ersättning från ett håll för ett ärende. Så här tänker försäkringsbolaget meddela att flygbolaget inte behöver ersätta dig för utläggen.

Det är ju faktiskt ganska risktagande att hålla på och claima från olika håll för samma grej som många gör här på BC vilket verkar vara normal praxis här men som jag inte stöter på någon annanstans. Tvärtom, är man dubbelförsäkrad så brukar försäkringsbolagen skicka kunden fram och tillbaka mellan varandra. Och skulle man få dubbel ersättning så kommer återkrav som samtliga.
Har claimant 3 gånger totalt och vid alla tillfällen har Amex betalat ut OCH tipsat om att även kolla med hemförsäkringen. Hemförsäkringen har också betalat ut OCH tipsat om att även kolla med kortutgivare.

Edit: Lurigt när man quotar ett inlägg och sedan inser att frågan är besvarad typ 10 gånger under. :)
 

Delayed

Medlem

jerixon

Medlem
Uppdaterade mitt Mastercard Premium i appen.
Då noterades den kronan som kontantuttag....
Så har det väll inte varit tidigare känns det som.
Trist om SEB ska börja med sånthär.
 

Veron

Medlem
Uppdaterade mitt Mastercard Premium i appen.
Då noterades den kronan som kontantuttag....
Så har det väll inte varit tidigare känns det som.
Trist om SEB ska börja med sånthär.
Det är bara notisen som säger kontantuttag. Annars är det som vanligt. Åtminstone för mig och enligt rapporter från andra som jag sett. Om de nu inte gjort ytterligare ändringar efter nyår. Har min senaste från 28/12.
 

jerixon

Medlem
OK =)
Använder inte kortet superofta men ibland behövs lite kontanter utomlands och då är det smidigt!

Det är bara notisen som säger kontantuttag. Annars är det som vanligt. Åtminstone för mig och enligt rapporter från andra som jag sett. Om de nu inte gjort ytterligare ändringar efter nyår. Har min senaste från 28/12.
 
Toppen