Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

crown

Medlem
Bankbetalning med "elektronisk betalningsreferens" verkar överhuvudtaget vara väldigt ovanligt utanför Sverige (Norden?). Har säkert med det att göra.

Ja det låter rimligt, när jag för något år sedan betalade några räkningar i Polen så visade det sig att de körde unika kontonummer per kund istället för referenser, så man gjorde helt enkelt en överföring till ett konto utan att någon referens behövde anges då kontot liksom tillhörde en själv men låg hos företaget i fråga.

Kändes onekligen underligt i jämförelse mot hur det fungerar i Sverige. Men om det fungerar så som i Polen i resten av Europa så är det ju inte konstigt att det blir problem då det Svenska systemet istället bygger på delade konton där referenser skall urskilja kunderna.
 

t90tho

Medlem
Jag kontaktade Revolut via chatten i appen och fick ett kontoutdrag från CurrencyCloud som jag vb till Ellevio som i sin tur vb det till Nordea. Den informationen räckte inte för Nordea... Kontouttdragt hade inget bevisvärde utan Nordea skulle ha ytterligare information. Jag har kontaktat Revolut igen, men de har inte återkommit med ytterligare information från CurrencyCloud.

Det är ju inte Revolut som strular men det är väl dit man får skicka ett klagomål. Revolut är registrerade i Storbritannien. Någon där ute som är expert på Payment Services Regulation 2017 och Electronic Money Regulation 2011?
Tack! Jag har nu gjort samma sak.
Vi kan väl synka vidare i PM?
 
Skatteverket:

4 olika betalningar.

1 behövde påstötning med mail för att hittas.

De andra 3 hittades automatiskt inom 3 veckor
Använde du ditt personnummer + kontrollsiffra som referens? Eller bara personnumret? I en annan tråd diskuteras det att man ska även ange kontrollsiffran, men skatteverket säger att man bara ska använda personnummer.
 

t90tho

Medlem
Använde du ditt personnummer + kontrollsiffra som referens? Eller bara personnumret? I en annan tråd diskuteras det att man ska även ange kontrollsiffran, men skatteverket säger att man bara ska använda personnummer.
Jag använde ocr nummer=personnummer + kontrollsiffra. Sedan blir ju detta 13 tecken, så jag har lite svårt att svara på vad som kom fram då referens (alltid?) avkortas till 12 tecken...
 
Last edited:

JAONHA

Medlem
Jag angav Energikundservice. Men det är inget som går till dem. De ser bara referens, iban och swift/bic.
Som jag skrev i ett tidigare svar så blir betalningen. Refund om man bara anger Energikundservice istället för Energikundservice Sverige AB.

Mottagarens namn står utskrivet i kvittot som Revolut fått från CurrencyCloud. Så jag gissar att CurrencyCloud kräver att uppgiften stämmer till 100% för att genomföra överföringen.

Fått Refund on jag inte angivit mottagarens namn exakt som det står på min internetbank när man registrerar en ny mottagare.
 
Toppen