Ja, det är där det största problemet ligger, skulle jag tro.
Det här med "OCR" är ju inte bara en betalningsreferns utan en hel tjänst som scannar och tolkar printade girokort, räknar check-siffra och redovisar betalströmmen på fil till mottagaren. Inte alla PG eller BG-konton har tjänsten, och på vanliga bankkonton (som är det som gömmer sig bakom IBAN) har jag personligen inte sett någon sådan digital integrerad redovisning hos de företag jag jobbat med. Jag kan till och med tänka mig att även om företaget printar sin IBAN på fakturan så har de inte alltid en manuell rutin för att hantera det.
Rutinen jag sett på ekonomiavdelningar är att man har olika PG/BG för olika delar av den fakturerbara verksamheten och dessa PG/BG har OCR-tjänsten. Utöver det har man ett "manuellt" PG (dvs ett PG där man kan betala utan att ange en referens eller en referens som inte har checksiffra, tex en text-referens) samt bankkonto med IBAN. Betalningar som inkommer på det manuella PG eller bank stäms visserligen av dagligen, men som inte kan med säkerhet härledas till rätt verksamhet och rätt faktura/kund blir liggande på bevakningslista och bokförs först när kund hör av sig.