Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Cederlund

Ny medlem
Jajamen, Telia fungerade utmärkt, och är Nordea baserade. En dag efter att Revolut rapporterade överföringen klar så blev Telia fakturan märkt med "Betald".
Har även lyckats med Trygg-Hansa och Sveriges Ingenjörer (inte Nordea dock).
Ellevio funkar sämst dock, jag gjorde 3 försök, men fick Refund efter 4-7 arbetsdagar, och det hjälpte inte att ringa supporten hos Ellevio. Revolut säger att det är fel på referensen...
Precis vad Revolut säger till mig när jag försöker betala till Telenor.
 

JAONHA

Medlem
Ellevio funkar sämst dock, jag gjorde 3 försök, men fick Refund efter 4-7 arbetsdagar, och det hjälpte inte att ringa supporten hos Ellevio. Revolut säger att det är fel på referensen...
Min överföring till Ellevio blev refund då jag angav Energikundservice som mottagare. När jag angav Energikundservice Sverige AB gick den igenom men blev aldrig bokförd hos Ellevio... Vad angav du som mottagare?
 

t90tho

Medlem
Jag tänkte lägga ut en guide som ny tråd. Några kommentarer på denna?
Guide betala räkningar med Revolut:

Varför:

För att kunna betala vissa räkningar med hjälp av kreditkort utan avgift – och generera bonuspoäng på dessa kreditkort



Hur:
Betalningsmottagaren måste acceptera att ta emot betalningar via IBAN. BIC/SWIFT måste också vara tillgängligt.

Använd Betalning -> Banköverföring i Revolutappen, och lägg till en ny användare.

Ange Företagsnamnet precis som det står på fakturan.

Lägg till OCR numret som meddelande under lägg till referens.
OBS! Om OCR är längre än 12 tecken rekommenderas inte detta, då Revolut kapar meddelandet till 12 tecken. Detta syns inte i appen, utan bara hos mottagaren. (Det är inte klart för mig om detta alltid sker)



Begränsningar:
Det tar längre tid än att betala en vanlig räkning.

Inte alltid registrerar mottagande system betalningen automatiskt

För Betalningsmottagare som använder Nordea verkar det ofta strula för tillfället.




Utfall med olika betalningsmottagare för mig:

Skatteverket:

4 olika betalningar.

1 behövde påstötning med mail för att hittas.

De andra 3 hittades automatiskt inom 3 veckor



Nacka Energi:

2 betalningar

1 automatisk

1 med mail (avhugget OCR nummer ställde till det)



IF (Nordea)

2 betalningar

Ingen har ännu kommit fram… efter 10 dagar resp 3 veckor, felsökning pågår.
 
Min enda synpunkt på guiden är att ju mer denna möjlighet exponeras, desto fler kommer att (ut)nyttja det och desto tidigare kommer Revolut strypa möjligheten. Detta är ju inte något som är hållbart för Revolut i längden. Visst, det är lite egoistiskt tänkt, men...
 

M.K

Medlem
Helt enig. Dumt med guide. Jag provade också detta med bl a avgift till BRF. Kostade mig mycket tid och pinsamheter då de först efter lång tid hittade betalningen. Jag fortsätter köra nästan allt med betalo som alltid kommer fram, och jag får fler vouchers. Värt den lilla kostnaden.
 

intuition

Medlem
Ja, det är där det största problemet ligger, skulle jag tro.

Det här med "OCR" är ju inte bara en betalningsreferns utan en hel tjänst som scannar och tolkar printade girokort, räknar check-siffra och redovisar betalströmmen på fil till mottagaren. Inte alla PG eller BG-konton har tjänsten, och på vanliga bankkonton (som är det som gömmer sig bakom IBAN) har jag personligen inte sett någon sådan digital integrerad redovisning hos de företag jag jobbat med. Jag kan till och med tänka mig att även om företaget printar sin IBAN på fakturan så har de inte alltid en manuell rutin för att hantera det.

Rutinen jag sett på ekonomiavdelningar är att man har olika PG/BG för olika delar av den fakturerbara verksamheten och dessa PG/BG har OCR-tjänsten. Utöver det har man ett "manuellt" PG (dvs ett PG där man kan betala utan att ange en referens eller en referens som inte har checksiffra, tex en text-referens) samt bankkonto med IBAN. Betalningar som inkommer på det manuella PG eller bank stäms visserligen av dagligen, men som inte kan med säkerhet härledas till rätt verksamhet och rätt faktura/kund blir liggande på bevakningslista och bokförs först när kund hör av sig.
 

t90tho

Medlem
Min enda synpunkt på guiden är att ju mer denna möjlighet exponeras, desto fler kommer att (ut)nyttja det och desto tidigare kommer Revolut strypa möjligheten. Detta är ju inte något som är hållbart för Revolut i längden. Visst, det är lite egoistiskt tänkt, men...

Helt enig. Dumt med guide. Jag provade också detta med bl a avgift till BRF. Kostade mig mycket tid och pinsamheter då de först efter lång tid hittade betalningen. Jag fortsätter köra nästan allt med betalo som alltid kommer fram, och jag får fler vouchers. Värt den lilla kostnaden.

Håller med, funktionen är för dålig och är troligen inte tänkt att användas på det sättet. Skulle själv inte ge mig på att betala räkningar på ett sätt där vartannan inte kommer fram och ingen vet varför. Bara tanken att av att behöva felsöka detta med Revolut ger mig huvudvärk.

Tack för feedback, jag låter det vara :) Tanken var ju också att avråda personer från sådant som inte har fungerat/som har strulat, men det framgick nog inte så tydligt.
 

intuition

Medlem
Ni som säger att räkningsbetalning inte är det tänkta användningen och kan komma att tas bort, hur resonerar ni då?
Revolut har ju designat appen med en specifik överföringstyp för betalningar till företag. Dessutom utan limit. Och har turbotransfer som en plustjänst.
 
Toppen