Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

intuition

Medlem
Någon som sett ändringar i referens-fältet på senare tid?

Jag har nu haft möjlighet att kolla med ytterligare en mottagare, dock är det två betalningar i maj.
I början av maj innehöll fältet "Meddelande" den referens jag uppgett plus texten "TRANSFERXXXXXX-NXGnnnnnn", allt i en enda lång sträng, så mottagaren kunde inte direkt förstå att betalnings-referensen fanns där.
I slutet av maj däremot var fältet meddelande rensat och innehöll bara den referens som jag uppgivit.
Däremot hade avsändarens namn blivit "skräpat". Dels var allt satt i gemener, dels följer radnummer med, såhär:
1/namn namn nnn
2/ adress
3/landskod/stad/postnummer

Just den biten fungerade fint i början av maj.... Revolut känns som ett enda stort hack.
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Nu har jag inte gjort några test-överföringar från Revo på en knapp månad. Men fick upp en popup för någon dag sen om hur jag tyckte överföringar fungerade. :D
 

A87

Medlem
Någon som sett ändringar i referens-fältet på senare tid?

Jag har nu haft möjlighet att kolla med ytterligare en mottagare, dock är det två betalningar i maj.
I början av maj innehöll fältet "Meddelande" den referens jag uppgett plus texten "TRANSFERXXXXXX-NXGnnnnnn", allt i en enda lång sträng, så mottagaren kunde inte direkt förstå att betalnings-referensen fanns där.
I slutet av maj däremot var fältet meddelande rensat och innehöll bara den referens som jag uppgivit.
Däremot hade avsändarens namn blivit "skräpat". Dels var allt satt i gemener, dels följer radnummer med, såhär:
1/namn namn nnn
2/ adress
3/landskod/stad/postnummer

Just den biten fungerade fint i början av maj.... Revolut känns som ett enda stort hack.
Jag skrev dagens datum när jag skickade betalningen. Se referens på SEB-kontot
 

Attachments

  • 20210622-090228.jpg
    20210622-090228.jpg
    23,3 KB · Visningar: 145
  • Gilla
Reactions: hco

palmen

Moderator
Någon som sett ändringar i referens-fältet på senare tid?

Jag har nu haft möjlighet att kolla med ytterligare en mottagare, dock är det två betalningar i maj.
I början av maj innehöll fältet "Meddelande" den referens jag uppgett plus texten "TRANSFERXXXXXX-NXGnnnnnn", allt i en enda lång sträng, så mottagaren kunde inte direkt förstå att betalnings-referensen fanns där.
I slutet av maj däremot var fältet meddelande rensat och innehöll bara den referens som jag uppgivit.
Däremot hade avsändarens namn blivit "skräpat". Dels var allt satt i gemener, dels följer radnummer med, såhär:
1/namn namn nnn
2/ adress
3/landskod/stad/postnummer

Just den biten fungerade fint i början av maj.... Revolut känns som ett enda stort hack.
Jag gjorde en överföring förra veckan, fick något generiskt nummer och första bokstav i referensen, inget annat.
 

hco

Medlem
Någon annan som har fått förfrågan från revolut om att "clarify " varför man har fått flertalet refunds från återkommande ställen?

"I see you have multiple card refunds from Crv X, Crv*Y , Crv*Z ,could you please clarify it."

Hur gick det med frågorna du fick från Revolut om Curve refunds? Dom var nöjda med dina svar eller tyckte dom att det var "för många" refunds?
 

intuition

Medlem
Jag skrev dagens datum när jag skickade betalningen. Se referens på SEB-kontot
Jag gjorde en överföring förra veckan, fick något generiskt nummer och första bokstav i referensen, inget annat.

OK, jag har nu också fått bekräftat att en nyupplagd överföring fortfarande får fel referens. I mitt fall till Handelsbanken i går, det kommer fram en referens vars första 10 siffor är "påhittade" i processen och de 4 sista tecknen är de 4 första tecknen (minus ev. mellanslag) i den referens jag angivit.


Så fortfarande helt värdelöst för att betala räkningar m.m.
 

Big Birger

Medlem
Provade att lägga upp ett konto till "Orust Sparbank" för att betala en hantverkare via Revolut och IBAN-överföring. Fick en skärmdump från hans telefon med alla kontouppgifter för att inget skulle kunna gå fel.

Första försöker studsade efter ett par timmar. Kanske för stort belopp, tänkte jag.

Andra försöket med en betydligt lägre summa så gick pengarna iväg, men kom tillbaka efter ett drygt dygn. "Mottagarens konto har inte stöd för den här betalningstypen. Kontakta mottagaren för att få rätt uppgifter och försök göra betalningen igen."

Jag kan väldigt lite om hur banker fungerar, men har aldrig hört talas om att en överföring via IBAN inte skulle fungera till vilket konto som helst. Kan vara "Orust Sparbank" som har någon märklig begränsning, eller Revolut som inte skickar det som en IBAN-överföring... Fick lägga ned tanken på att betala via Revolut och lösa det på ett annat sätt. Segt.
 

A87

Medlem
Provade att lägga upp ett konto till "Orust Sparbank" för att betala en hantverkare via Revolut och IBAN-överföring. Fick en skärmdump från hans telefon med alla kontouppgifter för att inget skulle kunna gå fel.

Första försöker studsade efter ett par timmar. Kanske för stort belopp, tänkte jag.

Andra försöket med en betydligt lägre summa så gick pengarna iväg, men kom tillbaka efter ett drygt dygn. "Mottagarens konto har inte stöd för den här betalningstypen. Kontakta mottagaren för att få rätt uppgifter och försök göra betalningen igen."

Jag kan väldigt lite om hur banker fungerar, men har aldrig hört talas om att en överföring via IBAN inte skulle fungera till vilket konto som helst. Kan vara "Orust Sparbank" som har någon märklig begränsning, eller Revolut som inte skickar det som en IBAN-överföring... Fick lägga ned tanken på att betala via Revolut och lösa det på ett annat sätt. Segt.
Betalningen sker förmodligen via Trustly, trustly behöver ha ett konto där vad jag förstår. Därför blev det ingen överföring.
 
Toppen