Senaste nytt

Restriktioner att resa med powerbanks?

När jag har flugit med SAS har jag aldrig fått frågan.
Intressant, jag upplever att det är ett evinnerligt tjat om batterier på flyg. Men det är kanske ett bias från att jag alltid sett det som helt självklart att man aldrig skulle checka in ett större litium-jon-batteri, givet vilka bränder de kan orsaka (problemet är ju att de är i det närmaste omöjliga att släcka med normala medel, vare sig skumm eller kolsyra något liknande hjälper; inne i flyget så har personalen påsar/lådor som de lägger brinnande telefoner, datorer och liknande i, så får de helt enkelt fortsätta brinna tills man landar...). Och en laptop, även utan batteri, skulle jag aldrig våga checka in av sympati för den stackars datorn... :)

• Gilla
Reactions: hco
Ska man följa Transportstyrelsen dokumentation verkar det ju iaf. vara helt OK med incheckade laptops etc. Frågan är dock om gränsen på ”100Wh och litiummetalbatterier som innehåller max 2g litium” gäller totalt eller per enhet?

Ska man följa Transportstyrelsen dokumentation verkar det ju iaf. vara helt OK med incheckade laptops etc. Frågan är dock om gränsen på ”100Wh och litiummetalbatterier som innehåller max 2g litium” gäller totalt eller per enhet?
Det är väl ingen person med förnuftet kvar som checkar in en laptop nufötiden?? Det finns ju gott om skäl för det, förutom brandrisken..

• Gilla
Reactions: hco
Varför inte? Om det skulle innebära stora risker för brand hade det aldrig varit tillåtet att checka in en dator.

Last edited:
Varför inte? Om det skulle innebära stora risker för brand hade det aldrig varit tillåtet att checka in en dator.
Tja, de mest uppenbara riskerna är väl att datorn skadas under bagagehanteringen eller att någon oärlig person stjäl datorn ur väskan. Är det en företagsdator så tillkommer risken att företagshemligheter kommer på vift (även om datorn inte stjäls), många företags policyer förbjuder dessutom de anställda att lämna företagsdatorn utan uppsyn om man inte befinner sig i hemmet eller är på kontoret.. Så blir man påkommen med det så kan ju olika tråkigheter uppstå beroende på var man råkar vara anställd.

Ja, om det rör sig om en dator som innehåller känslig information ska man naturligtvis inte lämna den ifrån sig alls. Annars ser jag ingen anledning att hantera en dator på något annat sätt än övriga tillhörigheter… Allt som är ömtåligt bör såklart packas med omsorg.

Toppen