Batterier har det ju varit lite olika regler för på olika flygbolag. Nu hörde jag rykten om att powerbanks ska förbjudas helt, på alla flyg (oavsett om de transporteras i cabin eller i incheckat bagage). Någon som kan bekräfta eller dementera om det stämmer?
Om det du åsyftar är det som hände med det Sydkoreanska flyget så stämmer det att de inte tillåter powerbanks alls i något bagage. De ska förvaras på resenärens person så de kan se om något börjar brinna.
Menar du att det enbart är det Sydkoreanska flyget som har infört förbudet eller gäller det generellt?
Redan idag och sedan länge gäller ju att lösa litium-jon-batterier, som powerbanks, inte får transporteras i incheckat baggage på (många/alla?) flygbolag, inklusive i sverige. De måste man ha i carryon (eller, som i sydkorea tydligen, på sin person).
![]()
Batteridrivna produkter och reservbatterier - Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får ofta frågor om vad du får ta med ombord på flygplanet. På den här sidan kan du läsa om batteridrivna produkter och reservbatterier.www.transportstyrelsen.se
Power bank (power pack, mobile battery, etc.), these are portable devices designed to be able to charge consumer devices such as mobile phones and tablets. For the purposes of this guidance document and the IATA Dangerous Goods Regulations, power banks are to be classified as batteries and must be assigned to UN 3480, lithium ion batteries, or UN 3090, lithium metal batteries, as applicable. For carriage by passengers, power banks are considered spare batteries and must be individually protected from short-circuit and carried in carry-on baggage only.
En googling ger https://www.flysas.com/gb-en/travel-info/baggage/restricted-prohibited-items/
Som pekar vidare till IATA, där den relevanta sektionen lyder:
Om man checkar in en väska i bemannad kassa får man alltid (oftast?) en uttrycklig fråga om man har några batterier i väskan. När man gör det i självservicestationen får man väl intyga att det inte finns någon i väskan.
När jag har flugit med SAS har jag aldrig fått frågan. Thai Airways däremot tycks inte ens tillåta att man har datorer/mobila enheter i incheckat bagage. Uppenbarligen skiljer sig reglerna mellan bolagen och det är inte helt tydligt vad som gäller överallt.