Senaste nytt

Restaurangtips i Berlin?

dino_81

Medlem
Se mitt tidigare svar i #52. Kompletterar med Augustiner am Gendarmenmarkt. Mest bayerskt, och mkt gott!
Varje gång vi är i Berlin slinker in på Augustiner för ett par öl. Dock tycker jag att stället är lite för ”turistiskt” tyvärr.

Vår absoluta favorit i Berlin, som är på promenadavstånd från ovan nämnda restaurang, är gemytliga Stadtklause.

Stadtklause känns sådär äkta tyskt och är dessutom mycket prisvärt. Rekommenderas!

STADTKLAUSE, Berlin - Omdömen om restauranger - Tripadvisor
 

NyfikenGrau

Medlem
Varje gång vi är i Berlin slinker in på Augustiner för ett par öl. Dock tycker jag att stället är lite för ”turistiskt” tyvärr.

Det där gäller garanterat allt som ens är i närheten av Gendarmenmarkt, har bara träffat besökande svenskar där, aldrig nån berlinare. Skulle gå på tipsen från @Kris för nåt mer genuint, Samariterviertel (mest känt för husockupanterna på Rigaer Strasse) är visserligen även det hippt jämfört med där jag bor men rätt off relativt de flesta ställen som nämns här ;) Gäller det däremot fine dining så är säkert Gendarmenmarkt bättre, för allt "fine" och Berlin känns som en ren kulturkrock :D

Angående Biergärten tycker jag München är ljusår bättre, är väl bara Café am neuen See som når riktig Biergartenkänsla (fast även det är långt från München). Den som gillar Schleusenkrug men vill testa något liknande ställe som Berlinare går till kan t.ex. prova Freischwimmer, enklast från U-Bhf Schlesisches Tor, ingen Biergarten dock.
 

palmen

Moderator
Ska väl försöka ta mig till Berlin om 2 veckor för en liten helg i Berlin, om inget händer med lockdowns.
Har fått uppdraget att bestämma matställe för fredagkvällen.

Tänkte verkligen hitta ett typiskt tyskt ställe med lokal mat.
Några tips?
Muted Horn, öl är bröd, bröd är mat :D.
Själv äter jag typ bara schwarma när jag är i Berlin, så har inga andra tips tyvärr :cool:
 

Kris

Medlem
Det där gäller garanterat allt som ens är i närheten av Gendarmenmarkt, har bara träffat besökande svenskar där, aldrig nån berlinare. Skulle gå på tipsen från @Kris för nåt mer genuint, Samariterviertel (mest känt för husockupanterna på Rigaer Strasse) är visserligen även det hippt jämfört med där jag bor men rätt off relativt de flesta ställen som nämns här ;) Gäller det däremot fine dining så är säkert Gendarmenmarkt bättre, för allt "fine" och Berlin känns som en ren kulturkrock :D

Angående Biergärten tycker jag München är ljusår bättre, är väl bara Café am neuen See som når riktig Biergartenkänsla (fast även det är långt från München). Den som gillar Schleusenkrug men vill testa något liknande ställe som Berlinare går till kan t.ex. prova Freischwimmer, enklast från U-Bhf Schlesisches Tor, ingen Biergarten dock.
Oh... Freischwimmer. Många goda gamla minnen. Var där sist helgen innan lock-down mars 2020. Kaminen var igång, så det var frukost med lätt inslag av brandrök :) Som du säger, ingen Biergarten, men verkligen Berlin style.

Kommer inte ihåg om dessa nämnts tidigare... Men på temat biergarten:
- Biergarten Moabiter Freiheit: folkligt ställe i kleiner Tiergarten. Öl, kött å bröd.
- Jockel biergarten i Kreuzberg: borderline sunkigt, men väldigt genuint. :) Pilsner å pommes.
- Sen finns ju alltid Prater Garten på Kastanienalle. Byggarbetsplats runtomkring när jag Voiade förbi för ett par veckor sen, men verkar öppet. Trevligt ställe som kan det en biergarten skall kunna.
- Zenner Biergarten und Weingarten - var något år sen jag var där, men läget vid Spree är nice. Och huset ger fina gamla vibes. Inte så lättillgängligt som övriga, men värt en omväg om man har tid och vill ha en biergarten till på bucket list. Ligger i Treptower park.

Man kanske skulle boka en tur till Berlin....
 

Roseleaf

Medlem
I Friedrichshain har vi ju det ständigt aktuella Englers Unikat Englers Unikat Restaurant Berlin
Nice Berlinsk stämning. :)
Muted Horn, öl är bröd, bröd är mat :D.
Själv äter jag typ bara schwarma när jag är i Berlin, så har inga andra tips tyvärr :cool:

Tar med mig alla tips jag fått, tackar så hjärtligt.
Tänk att man på en torsdagseftermiddag kan få så bra tips från en samling flygfolk.

Englers Unikat blir det för "Engler's Schnitzelwerkstatt" sedan Muted Horn för bärsen
 

Kris

Medlem
Tar med mig alla tips jag fått, tackar så hjärtligt.
Tänk att man på en torsdagseftermiddag kan få så bra tips från en samling flygfolk.

Englers Unikat blir det för "Engler's Schnitzelwerkstatt" sedan Muted Horn för bärsen
Du kommer inte ångra något av valen :)
För att fullfölja kvällen kan du ju passa på att ta nattamaten på Karl Marx Grill (hörnet karl Marx strasse / Reuterstrasse, ett stenkast från hornet). Dvs om du inte pallar ta dig hela vägen till Mehringdamm och Curry 36, som ju är det självklara valet :)

Viel Spaß!
 

palmen

Moderator
Tar med mig alla tips jag fått, tackar så hjärtligt.
Tänk att man på en torsdagseftermiddag kan få så bra tips från en samling flygfolk.

Englers Unikat blir det för "Engler's Schnitzelwerkstatt" sedan Muted Horn för bärsen
Hälsa ägarna eller svenska killen i baren från mig. Jag får vänta ytterligare någon vecka på nästa besök.
 
Toppen