Senaste nytt

Restaurangtips i Berlin?

Hej

Jag tänkte besöka Berlin inom kort. Eftersom jag inte varit där på riktigt länge så är mina kunskaper om vilka trevliga restauranger som finns där bristfälliga. Är det någon som har några bra koll på restauranger som kan rekommenderas?
 

rvarttinen

Medlem
Var i Berlin med en kompis för några veckor sedan. Vi åt bland annat på "The Grand" på Hirtenstraße 4: http://www.the-grand-berlin.com/restaurant
Kan rekommenderas, bokning är nog nödvändig. Besök gärna baren efter middagen ...


Hade en brunch på Café Einstein: http://www.cafeeinstein.com/en/ - riktigt trevligt! Obs, ligger på Kurfürstenstraße 58, inte den på Unter den Linden. Vill du vara säker på att få ett bord? Då bör du nog boka ett i så fall, rätt populärt ställe ...

Edit: länkarna vekar blivit lite knäppa, men tycks fungera ...
 

NyfikenGrau

Medlem
Sasaya, japansk prisvärd restaurang uppbokad av Berlins exiljapaner en vecka i förväg ibland
Japanese Restaurant Sasaya

Entrecote, fransk mat på riktigt, osnobbigt och gott!
EntrecoteC´est bon C´est bon!

Udda gammalt Berlin-ställe med skapligt begränsad meny, en enda rätt :D men gott!
Die Speisekarte der "Henne"

Döner Kebab: Jag kan inte rekommendera Mehringdamm, det är bara turister som hänger där. Gå av en station därifrån, Hallesches Tor, och beställ en precis lika mumsig Döner från stället under U-Bahn-bron. Dönerspettet där roterar nästan dygnet runt, mycket välbesökt så allt är fräscht och köttet nygrillat, utan Mehringdamms köer :)

Tysk korv (Currywurst, Bockwurst, Wiener, Knacker, Thüringer osv): Gå till t.ex. Stuttgarter Platz, den Imbißen är omtyckt...eller du kan ta de flesta som ligger intill stora U-Bahnstationer.

Juten Appetit ;)

Om utmärkta Café Einstein som @rvarttinen tipsade om är fullt, är den här "kedjan" ett trevligt alternativ;

Wiener Conditorei Caffeehaus

(jag skulle dock undvika det på Potsdamer Platz, mina favoriter är Roseneck och Hagenplatz)
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Inga problem Jakob, om du har spanat in ett hotell redan kanske jag kan ge lite mer specifika tips. Innerstaden är enormt stor så det kan lätt ta en halvtimme till en timme att ta sig mellan ställen även om man tar taxi/Ubahn direkt.

PS. Inget fel alls på Mehringdamm-dönerns kvalitet, det är bara att köerna är enorma och det är som jag ser det begränsat mysigt med en kö på 50 meter vintertid :)
 

rlager

Medlem
Min favorit är bar Tausend. TAUSEND
Asiatisk/Peruansk restaurang som ligger gömd bakom en liten dörr vid baren. Själva restaurangen är svår att hitta då den ligger under en järnvägsbro och man bara ser en plåtdörr utan skyltar. Invändigt är inredningen väldigt cool och maten fantastisk. Hippt ställa. Måste boka bord. Annars kommer man inte in. Hög imponerafaktor!
 
Toppen