Senaste nytt

Respekt mot flygpersonal

För en frekvent resenär handlare det ändå i slutändan om att alltid hörsamma uppmaningar från de som ansvarar för våra liv ombord och att visa uppskattning och respekt för en annan persons yrkesroll och arbetsplats. Att systematiskt strunta i alla uppmaningar fruktansvärt arrogant.

Tänker på detta nästan varje gång och inte många på flyget som verkar bry sig om säkerhetsgenomgången. Så är det.

Är rätt så nonchalant själv men det betyder inte att jag inte bryr mig men hört det x antal gånger och hoppas jag vet hur jag ska agera om det behövs.
Ibland tittar jag personen i ögonen och visar mitt intresse, ibland sitter jag med lurar på och tittar på paddan.

Tröttsam tråd fö som kommer spåra ut snart

Detta är väl egentligen lika självklart som att vara trevlig och visa respekt mot all personal - oavsett om det är på flyg, hotell, ICA eller någon annanstans. Nu handlar det ju dessutom om ett säkerhetsarbete som de främst är där för.

Jag brukar ta av mig hörlurarna och kolla, även fast jag vet vad de kommer säga. Detta just eftersom en uppfriskning är riktigt bra att få. Kollar man på bilder från diverse incidenter med tryckfall i kabinen verkar inte många veta hur man ska göra med maskerna.. Kolla på denna bild till exempel.

ac030a3c8890f3ac326b3de21324b561.jpg

Skulle också våga påstå att man blir bättre bemött om man är trevlig och visar respekt, oavsett hur van man kanske är.

Finns det något annat jobb än olika typer av flygande som vi andra har så mycket åsikter om hur det ska utföras - utan att vi har utbildning i det? Vi kommenterar inte hur någon på ICA-lagret ska lasta hylla..

Jag (och familjen, när de är med) tycker det är så respektlöst när personalens säkerhetsgenomgång startar och piloten sagt ”ta av er hörlurarna” men inte många tar ur dom. De sitter med mobilen eller paddan under hela säkerhetsgenomgången, det är inte ok. En blick eller två och ett leende räcker. Men någonting. Ibland pratar nån i mobilen högt samtidigt dessutom. Det är heller inte ok att slita ner datorn 20 min innan landning och sitta med den tills pursern måste komma och säga till.

Landade på CPH i kraftig dimma, då sa piloten bad att ALLA mobiler, paddor, datorer skulle stängas av även om de var i flightmode då de ska genomföra teknisk landning pga dimman. Vad ser man ?? 10-15 pers sitter med hörlurar och mobilen på. Tillslut ställde jag mig upp vid rad 1 och sa till en av flygvärdinnorna att dessa verkar inte förstå, pekade ner åt mitten där de satt, det är av största säkerhet att göra som piloten sa och de som inte brydde sig trodde det gick bra i flightmode trots de sagt nej, allt skall stängas av. Mitt pekande på dessa rader och flygvärdinnans fina klapp på axeln drog blickar till sig och sen var allt avstängt rätt snabbt . Inte ok, det finns vi som följer reglerna och de regler som finns är där av en orsak. Säkerheten.

Håller helt med, också i det att detta inte är ett fenomen specifikt mot flygpersonal men en trend generellt i samhället.

Vi har inte tid och/eller intresse av mänsklig kontakt längre! Undantaget via sociala medier då.

Se bara hur många som pratar telefon hela vägen genom kassan på Ica eller kassörskan för den delen som ibland inte ens lyfter blicken för att säga Hej.

Håller helt med, också i det att detta inte är ett fenomen specifikt mot flygpersonal men en trend generellt i samhället.

Vi har inte tid och/eller intresse av mänsklig kontakt längre! Undantaget via sociala medier då.

Se bara hur många som pratar telefon hela vägen genom kassan på Ica eller kassörskan för den delen som ibland inte ens lyfter blicken för att säga Hej.

Precis, tänker lika.

Vi förväntar oss samtidigt att den i kassan ska hälsa med ett leende och önska oss en trevlig dag. Om inte så är det dålig service.

Egoismen och självcentreringen tar allt större plats i samhället. Därmed försvinner också lite av respekten för andra människor. Det speglar sig på många sätt, inte minst i det allmänna samhällsklimatet.

Toppen