Senaste nytt

Resor med öl

palmen

Moderator
When in Venice/Santa Monica.
Library Alehouse och Heavy Handed ligger på var sin sida av gatan. Det sistnämnda är nytt med grymma burgare (sägs det) och grym öl på burk. Library Alehouse har oftast pliny och en grym draft lista.

Lite Focal Banger på library
20230519_141551.jpg

Litet axplock från Heavy Handed
20230519_195837.jpg 20230519_200540.jpg
20230519_210002.jpg
 

jerixon

Medlem
När man är i Fjollträsk finns ju en del gött.
Vi började på Akkuratt och drack nya sommarölen "New Retro" som de bryggt med Oppigård. Riktigt fin, men inte så mkt juicy på fat så vi knallade över till Stigbergets fot.
Första ggn jag var där oxh mkt fint på fat.
Tyvärr inte det sensate släppet med nya humlen men vi blev nöjda än dock.
På efterföljande konsert fick man välja mellan Norrlands Ljus, Ship Full of IPA eller Heineken så där dracks Norrlands Ljus ett par timmar innan vi avsluta med en öl till på Stigbergets innan hemgång.
IMG-20230520-WA0017.jpeg
 

Mimer

Medlem
Två snabba på Ringön i Göteborg ikväll. Först ut Vega Bryggeri och deras tap room.

20230603_185445.jpg


Trevligt ställe med soldränkt uteservering ett stenkast från Göta Älv. Delar av kvällens meny.

20230603_190150.jpg


Förutom sju öl på tapp, innovativt "gömda" i gamla omklädningsskåp så fanns även ett välfyllt kylskåp med Vegas öl på burk och flaska.

20230603_190215.jpg


I glaset hamande en Modern Lager som smakade bra i ett soligt och varmt Göteborg.

20230603_190814.jpg


Till sist en bild från själva bryggeriet.

20230603_190720.jpg
.
En kort promenad från Vega hittar man Ivans pilsnerbar som knappast avslöjar från utsidan att här finns ett alldeles utmärkt ställe om man gillar pilsner, god lager och kellerbier. Men så är vi ändå i ett industriområde...

20230603_195913.jpg


Kvällen till ära erbjöds nio öl på tapp.

20230603_194458.jpg


Mitt val föll på en kellerbier från tyska Rothaus som även den sätt fint i värmen.

20230603_194739.jpg


Det är kanske inte självklart att ta sig ut på Ringön för att dricka öl när man är i Göteborg, finns ju många andra bra ställen i denna stad. Men inte desto mindre så uppskattade i alla fall jag båda ställena. Och det finns fler i hyfsad närhet, Sad Robot, Två Små Grisar till exempel om man har mer tid än vad jag hade ikväll.
 

Ubbe

Medlem
Nåja :cool:
Jag roade mig med att räkna lite på kvällskvisten,
Om jag nu skulle vilja "tura" med Aurora så avgår båten 23.10 från Helsingborg med retur från Helsingör 23.40
(Resan tar enligt hemsidan ca 20 minuter och turnaround därmed 10 minuter)
Att då ta elefantklubbsmärket måste då innebära att (efter vad jag googlat fram) att man ska sula i sig ett sexpack elefantöl (33cl och 7.2%?) på en överfart
Om man är snabb ombord och slöar lite med att stiga(ragla) av så bör det innebära ca 35 minuter dricktid

OSL-BGO verkar ligga på 50 minuter enligt tidtabell och ca 35 minuter flygtid normalt
Säg att man sitter på rad 1 och dom är på hugget med vagnen och är ute efter 10 minuter, och kabinen ska vara klar 10 minuter innan landning så har man där 15 minuter dricktid


För enkelhetens skull så räknar vi med öl och vin hos SAS motsvarar en elefantöl alkoholmässigt


6 elefantöl på 35 minuter = 5,8 minuter per öl
1 öl + 1 vin på 15 minuter = 7,5 minuter per dryck


Men ja, jag håller med att det krävs högt tempo! :p
Detta var på slutet av 70 början på 80 talet och med Sundsbussarna som då hade tre avgångar i timmen dvs. minuter 00 20 40 så man fick rappa på.
Och palmen har rätt Elefantöl är ingen höjdare. Det finns/fanns dock värre varianter som Dynamit och Nanok nån Isbjörnsöl som bara smakar sprit
 
  • Gilla
Reactions: Gus

intuition

Medlem
Det blev väl "Elefant-klubben" bara för att på den tiden var Carlsbergs Elefantöl det starkaste. Dricka ett sex-pack av det starkaste är ju klart manligt!
Sedan 1989 finns det värre öl (både i smak och styrka...). Helsingørs-bryggeriet Wibroe gör ju sin Årgångsöl, f.n. 10,6% , dvs 47% mer alkohol per flaska. Då räcker det kanske att dricka 4 flaskor på en tur...

När jag nu ändå gått helt off-topic passar jag på att nämna att när jag var barn sponsrade polisen i Helsingborg studiebesök på Carlsberg för 6.e klassare... Vi fick däremot inte göra elefant-utmaningen :-D
 

Ubbe

Medlem
Det blev väl "Elefant-klubben" bara för att på den tiden var Carlsbergs Elefantöl det starkaste. Dricka ett sex-pack av det starkaste är ju klart manligt!
Sedan 1989 finns det värre öl (både i smak och styrka...). Helsingørs-bryggeriet Wibroe gör ju sin Årgångsöl, f.n. 10,6% , dvs 47% mer alkohol per flaska. Då räcker det kanske att dricka 4 flaskor på en tur...

När jag nu ändå gått helt off-topic passar jag på att nämna att när jag var barn sponsrade polisen i Helsingborg studiebesök på Carlsberg för 6.e klassare... Vi fick däremot inte göra elefant-utmaningen :-D
Det finns ju alltid Sink The Bismarck! att köra på för den som vill. Kommer väl inte hos SAS i närtid...
 
Toppen