Senaste nytt

Resor med öl

Lauda 777

Medlem
I helgen blev det en utflykt till Stockholms två nyaste tap room, eller vad man nu skall kalla det. Inte så mycket resa kanske, desto mera öl. Först ut Apex X Barrels, Bysistorget 4 på Södermalm.

Visa bifogad bild 143967

Kvällens meny. 15 öl på tapp varav 9 från Apex mestadels IPA och DIPA. Konstigt nog bara en enda burk från Apex vilket förklarades med "vi har så många på fat"...

Visa bifogad bild 143968

Den för kvällen helt tomma baren alla satt utomhus i julikvällen.

Visa bifogad bild 143969

Två små smakprov i form av Apex Black IPA och en Metatron DIPA. BIPAn var riktigt bra, DIPAn gick lite på tomgång.

Visa bifogad bild 143970

Med det vidare till Mariatorget Mikrobryggeri och deras tap room på Stora Nygatan 20 i Gamla Stan. Även känt som Tritonia Ölverkstad.

Visa bifogad bild 143971

Kvällens utbud bestod av fyra öl på tapp från Mariatorget, kompletterat med en öl från Track och en öl från Beak. I kylskåpet fanns ytterligare knappt tio öl från Mariatorget på flaska och burk.

Visa bifogad bild 143972

Först ut en suröl, Melera 2, som var alldeles utmärkt även för mig som inte är en fantast av just denna typ av öl.

Visa bifogad bild 143973

Som sedan följdes upp av DIPA version 8 till vänster och DIPA version 9 till höger. Även om de ser ut som tvillingar så var de rätt olika i smaken med v9 som den böttre av de två. Enligt mig i alla fall.

Visa bifogad bild 143974

Avslutningen fick bli en Blend #7, en fullständigt galen blandning av en fatlagrad imperial stout som blandats med en fatlagrad barley wine för att nå 15 jämna procent sponken. Helt galen. Fullständigt magnifik.

Visa bifogad bild 143975

Kul att Stockholm berikas med dessa två "bryggeripubar". I synnerhet Mariatorget som jag personligen anser vara värda ännu mer uppmärksamhet. Deras öl håller en grymt bra nivå om du frågar mig.

Till sist en liten fotnot, kvällen till ära så var det bryggare Simon i egen hög person som stod i baren på Mariatorget, händer tydligen titt som tätt.
Är det bara jag som tycker att Apex stockholmsatsning är lite blek? Visst, det finns några Apex på fat men personalen har dålig koll på ölen och framför allt så känns den inte färsk. Den typen av IPA som Apex har som huvudgren måste vara vrålfärsk, speciellt på en "brewpub".
 

GOTBound

Medlem
IMG_4062.jpeg

Poppels Citybryggeri [Göteborg]… London lager på fat, glutenfri öl på fat :D
 

srg

Medlem
Är det bara jag som tycker att Apex stockholmsatsning är lite blek? Visst, det finns några Apex på fat men personalen har dålig koll på ölen och framför allt så känns den inte färsk. Den typen av IPA som Apex har som huvudgren måste vara vrålfärsk, speciellt på en "brewpub".
Håller med, jag ser det mer som ett Barrels som råkar ha lite fler Apex än vanligt.

Har Apex någon mer dedikerat ställe i Örebro nu som är lite mer lättåtkomligt än krogen i Nora?
 

Shoreline

Medlem
Håller med, jag ser det mer som ett Barrels som råkar ha lite fler Apex än vanligt.

Har Apex någon mer dedikerat ställe i Örebro nu som är lite mer lättåtkomligt än krogen i Nora?
Åtminstone både Ölhallen och Fatcuz har en del, säkert fler ställen också. Kanske inte lika mycket som restaurangen där i Nora dock.
 

sembl

Medlem
Kanske New Yorks bästa ölställe nu på sommaren. Queen Mary 2 som passerar i bakgrunden mot UK. Helt fritt från turister utan mest lokalt folk frn Brooklyn. Mycket hundar, kids, barnvagnar och Celine Dion I högtalaren.
 

Attachments

  • PXL_20230721_220729360.jpg
    PXL_20230721_220729360.jpg
    {memory} MB · Visningar: 86
Toppen