Senaste nytt

Reserapport: Ut på tur och galenskap!

palmen

Moderator
Jag antar du bokade 140 000 Avios-dealen @Jonas C tipsade om så frågan är då bara vilket leg du valt i economy om det inte är Dallas och det inte är tillbaka till Doha så är det någonstans med Quantas alt upp till HKG med Cathay vilket borde vara den minst plågsamma economy-rutten.
Jo det är den jag bokat, min resa slutade 61 miles över 120k gränsen tyvärr, så det fick bli 20k poäng till, ville inte köpa sista flighten hem med cash på separat bokning.

Ingen av destinationerna du nämner är rätt, men det står economy på bokningen och det är långt att flyga. Har säkrare nödutgång och just nu blockat säte bredvid. Får se om det blir någon upgrade magi som Emerald eller om det för en rimlig summa går att köpa något bättre.
 

Taggen

Medlem
Jo det är den jag bokat, min resa slutade 61 miles över 120k gränsen tyvärr, så det fick bli 20k poäng till, ville inte köpa sista flighten hem med cash på separat bokning.

Ingen av destinationerna du nämner är rätt, men det står economy på bokningen och det är långt att flyga. Har säkrare nödutgång och just nu blockat säte bredvid. Får se om det blir någon upgrade magi som Emerald eller om det för en rimlig summa går att köpa något bättre.
Hmm... då kanske det blir Nordamerika ändå som t.ex. LAX eller en joker som JNB?
 

palmen

Moderator
Det är jag och 200 skräniga amerikanare/aussies som ska samsas närmst timmarna.
20230213_091026.jpg 20230213_103248.jpg
 

palmen

Moderator
Lättare middag intagen i Qantas First Lounge i Sydney. Bra meny med ett 20-tal rätter att välja på och en hel del dryck.
Servering sker av personalen och de kommer även och tar ens order.

Valde tomatsoppa då jag inte är direkt hungrig. Smakade mycket bra.
20230213_200302.jpg

Boarding börjar om ca 1h.
Business verkade fullt och en uppgradering till Premium economy känns överflödig när man har exit row. Blev även erbjuden att få en 3 a själv, men av erfarenhet sover jag dåligt då det blir på tok för kort utrymme att sova på.
 

AndersSt

Medlem
40 minuter till landning, då är det officiellt beer o'clock. Blev ju inget besök hos Little Creatures i Freemantle, blev glad av att få testa ombord.
Kan vara en av de bästa lätta Pale ale jag druckit, eller så är man bara i euofori över bra öl ombord på flyg, se och lär Qatar! Perfekt med en riktigt god öl på 4,4% också.
Vi var i Perth, Cottesloe Beach och Fremantle för något år sedan. Kan bara instämma, Little Creatures Pale Ale är suverän. Du får besöka bryggeriet nästa gång.
Tack för en trevlig reserapport.
 

Attachments

  • IMG_0296.jpeg
    IMG_0296.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 77

palmen

Moderator
British Airways multi carrier award

Postades för några månader sedan om en bokning som var bokad med denna relativt okända möjlighet att boka awards hos BA.

https://www.businessclass.com/forum/threads/posta-din-lyckade-bokning-av-bonusresor-här-2022.101768/post-1003838

Då jag hade poängen för att göra det efter att ha fyllt på Qatar poängen från Amex MR i somras så var det bara att sätta sig vid ritbordet och se vad man kunde få ihop och när man skulle kunna åka.
När Qatar gick ut med info om att de börjar flyga A380 till Perth så öppnades också möjligheten upp ordentligt med awards på rutten.
Då jag ville åka under vintern så fanns det tyvärr ingen möjlighet att få in QR First till Doha från Paris, men bokade in QR Q-suite från Stockholm till Doha som ändå är helt ok. Finnair kom sedan in och tog över denna del av bokningen med deras A330 med nya kabinen.

För att hitta tillgängliga awards är det bara söka på BAs hemsida. Det du hittar på AA/QF/QR hemsidorna är inte säkert att BA kan boka fick jag erfara. Det var ändå relativt enkelt att få ihop en resa som skulle passa.

Vad är då en multi carrier award?
Kortfattat åker man med flera olika bolag och de tär då en separat poängtabell för detta som baseras på hur långt man totalt flyger på alla flighterna. Det fina i det hela är att hela biljetten prissätts utifrån vad längsta flighten är. Är längsta flighten ekonomi och alla andra flighter i Business/First så betalar man ändå bara ekonomi-priset i poäng.

https://www.britishairways.com/travel/multi-carrier-avios-costs-zone/public/en_gb

Längsta flighterna som är enkla att boka är MEL/SYD-LAX med antingen AA eller QF. Bokar man Doha-Sydney som är 7687 miles så måste man boka MEL-LAX som är 7921 miles (SYD-LAX blir för kort).

Att göra bokningen visade sig vara lite knepigt, ringde först vanliga supporten som inte hade någon koll och inte kunde göra en sådan bokning. Hittade ett nytt nummer för emeralds där de snabbt kunde fixa min bokning. Totalt 8 flighter får man ha och jag nyttjade detta till max för att få ihop resan. Det finns en hel del icke publicerade regler också, utöver destinationen får man ha 2 stop overs (en åt varje håll) och det är även möjligt att lägga in open jaws.

Min bokning blev följande:
ARN-DOH Finnair Business A330
DOH-PER Qatar First A380
PER-SYD Qantas Business B737
//Stopover//
SYD-LAX Qantas Economy B787
//Destination + Open Jaw//
MRY-PHX American Airlines Domestic First
PHX-ORD American Airlines Economy A321
ORD-LHR British Airways First A380
LHR-ARN British Airways Business A320

Totalt landar resan på 25088 miles, tyvärr precis över gränsen vid 25k miles som hade kostat 120k Avios. Lyckades dock inte få ihop resan på annat sätt så jag hamnade under gränsen och det fick vara värt 20k avios till istället för att lägga på sista benet i en egen bokning.
Hade det funnits awards på SFO-LHR med BA F hade jag tagit det, då hade resan blivit 24465 miles och klarat 25k precis. Det var dock helt tomt på awards med BA på hemresan förutom från Boston och Chicago så det var inte så mycket att välja på.

Skatterna på en sådan här resa blir relativt dyra. Vet inte vad det ”ska” kosta, men jag fick betala ca 9500 kronor. Det är ju en hel del men kanske stämmer, oavsett vad så är det ett jäkligt bra pris för att kunna åka jorden runt i Business/First (och en flight i economy). Ibland är det bättre att bara låta saker vara än att gräva för mycket i det.

Separat tråd för denna typen av awards
 
Toppen