Senaste nytt

bajenludde

Medlem
Härliga bilder! Det är när man läser sånt här man inser att det är dags att jaga awards så fort de släpps

PS Du ser väldigt koncentrerad ut när du tar kortet på en av filmbilderna o_O
Haha, kul att du säger det! Jag får otroligt ofta höra att jag ser koncentrerad ut i olika sammanhang. Ska jag vara helt ärlig så tänkte jag inte ens på att mitt ansikte syntes i speglingeno_O
 

bajenludde

Medlem
DAG 14: Onsdag 15 februari
Vi landade på CPH klart före utsatt tid vilket innebar att vi hade en hel del tid att spendera. Vi inledde i SAS-loungen och passade på att duscha för första gången på länge. Efter en heldag i SF och sedan flygning på det kändes det välbehövligt. Fräscha duschar måste jag säga, men hade gärna sett ett bättre utbud av tvål och schampo.

Efter duschandet satte vi oss ner och testade vad som fanns i matväg. Inte jättemycket att hänga i granen, samtidigt som vi hamnade på sittplatser bredvid några riktigt skräniga norrmän. Vi passade därför på att utforska Kastrup lite mer. Jag har inte flugit mycket från CPH i mina dar, utan gjorde faktiskt debut där så sent som under förra året. Spatserade därför runt och spanade in alla A-gater. Alltså inte bara de som ligger ute på piren, utan även dem som ligger längs med själva terminalen, allra längst bort till biluthyrningen. Det blev en rejäl promenad och jag förstod inte riktigt vad man behöver alla gater till. Räknar man med ökad trafik de kommande åren? Efter detta hade det blivit kväll och det var dags för resans sista flygning, hem till ARN.

Flyg nummer 8: Köpenhamn-Stockholm, SK410, CPH-ARN.
Kabinklass: Plus.
Avgångstid: 18:47.
Ankomsttid: 19:44.
Total flygtid: 57 minuter
Plats: 2C (Aisle).
Flygplan: SE-ROR, Airbus 320 (Gandalf Viking).

IMG_2743.jpg

Gandalf Viking, väntandes vid gate.

Proppfullt plan, så när som på rad 1 där ett par hade ett tomt säte mellan sig. Där slog sig en högljudd och brölig herre ner. Sin jacka slängde han på golvet framför sig och sträckte sedan ut kroppen samtidigt som han ljudligt pustade ut. Paret såg förvånade ut och skruvade lite på sig, men accepterade det hela. Han började konversera med paret och efter ett tag kom de väldigt bra överens och såg ut att ha väldigt trevligt. Så småningom kom dock CC och påpekade att han var tvungen att lägga upp sin jacka i bagagehyllan. Mannen förstod inte alls varför detta var tvunget. Efter lite knorrande räckte han dock över sin jacka och lät CC trycka in den på närmsta lediga plats på hyllan. Efter ytterligare en stund kom CC förbi igen. De var trevliga, men det var däremot inte mannen. Följande konversation utspelade sig sedan, fritt från minnet ska sägas.

CC: ”Sitter du verkligen på den här platsen”
Mannen: ”Uppenbarligen”
CC: ”Okej, skulle vi kunna få titta på din biljett?”
Mannen: ”Varför det?"
CC: ”I våra system ska den platsen vara tom”
Mannen: ”Ja, men nu är den ju inte tom”
CC: ”Vilken plats har du på din biljett?”
Mannen: ”Vad spelar det för roll?”
CC: ”Du måste sitta på din plats. Vilken plats har du egentligen?”
Mannen: ”Jag har aldrig varit med om maken till dålig service”

*Mannen plockar fram en skrynklig biljett ur bakfickan*

CC: ”Här står det ju att då sitter på rad 27”
Mannen: ”Ja, men jag sitter hellre längre fram i planet”
CC: ”Det spelar ingen roll, du måste sitta på din plats”
Mannen: ”Varför det? Här fanns ju en ledig plats?”

Jag var vid det här laget minst sagt imponerad av CC:s tålamod.

CC: ”Det spelar ingen roll att den är ledig. Detta är en annan klass än den du bokat. Vill du sitta längre fram får du köpa biljett till SAS Plus”
Mannen: ”Jag har flugit XX antal gånger tidigare och då har detta aldrig varit ett problem”
CC: ”Vill du snälla vara vänlig att sätta dig på rad 27 den här gången?”

Till stora protester reste mannen på sig efter detta men proklamerade högljutt att han alltid brukar sätta sig på rad 1 på andra SAS-flygningar och förstod inte varför det var ett problem nu. På något sätt hade han fått över paret på rad 1 på sin sida så de beklagade till honom att han var tvungen att flytta på sig, men att det var trevligt att lära känna honom. Efter detta var det dags för take-off.

IMG_2746.jpg

Hedh-Escalante kan sina grejer och levererade lika bra som vanligt.

Flygningen flöt efter detta på helt smärtfritt. Som tilltugg valde jag ett glas vatten och en chokladboll från Hedh-Escalante. Ett bra avslut på en fantastisk resa.

Där någonstans rundas denna reserapport av. Jag får passa på att rikta ett stort tack till alla som följt med hela vägen. Detta var som sagt min första reserapport någonsin och jag gjorde mitt bästa. Hoppas att den varit till glädje. Ett extra tack även till @Johan F, den flitigaste av alla som kommenterat. Både Johans och alla andra kommentarer har verkligen bidragit till rapporten, så stort tack för detta! Passar på att avsluta med några reflektioner kring resan i efterhand.

Reflektioner:
  • Att köra ett par dagar i en amerikansk storstad innan och efter skidveckan var ett genidrag. Att åka så långt för att bara se skogen i Revelstoke hade nästan inte varit värt det.
  • Kanske skulle man kört Vancouver på tillbakavägen istället för San Francisco igen. Då hade man fått större variation, och kanske kunnat gå på hockey istället för en andra basketmatch.
  • Revelstoke är fantastiskt, men litet. Är man där i en vecka kanske någon eller några dagar ska förläggas till andra skidsystem också.
  • SAS Business och SAS Plus till Nordamerika är riktgt bra. Även om det emellanåt klagas på SAS Go och SAS Plus inom Europa så har SAS faktiskt produkter som minst sagt håller måttet.
  • Även Air Canada är ett riktigt bra flygbolag. Skulle inte tveka kring att åka med dem igen.
  • Att skriva reserapporter här på BC är kul. Har du läst denna rapport och likt mig själv funderar på att skriva din första reserapport? Tips: Gör det!

Tack för mig! Over and out.
 
DAG 14: Onsdag 15 februari
Vi landade på CPH klart före utsatt tid vilket innebar att vi hade en hel del tid att spendera. Vi inledde i SAS-loungen och passade på att duscha för första gången på länge. Efter en heldag i SF och sedan flygning på det kändes det välbehövligt. Fräscha duschar måste jag säga, men hade gärna sett ett bättre utbud av tvål och schampo.

Efter duschandet satte vi oss ner och testade vad som fanns i matväg. Inte jättemycket att hänga i granen, samtidigt som vi hamnade på sittplatser bredvid några riktigt skräniga norrmän. Vi passade därför på att utforska Kastrup lite mer. Jag har inte flugit mycket från CPH i mina dar, utan gjorde faktiskt debut där så sent som under förra året. Spatserade därför runt och spanade in alla A-gater. Alltså inte bara de som ligger ute på piren, utan även dem som ligger längs med själva terminalen, allra längst bort till biluthyrningen. Det blev en rejäl promenad och jag förstod inte riktigt vad man behöver alla gater till. Räknar man med ökad trafik de kommande åren? Efter detta hade det blivit kväll och det var dags för resans sista flygning, hem till ARN.

Flyg nummer 8: Köpenhamn-Stockholm, SK410, CPH-ARN.
Kabinklass: Plus.
Avgångstid: 18:47.
Ankomsttid: 19:44.
Total flygtid: 57 minuter
Plats: 2C (Aisle).
Flygplan: SE-ROR, Airbus 320 (Gandalf Viking).

Visa bifogad bild 141246
Gandalf Viking, väntandes vid gate.

Proppfullt plan, så när som på rad 1 där ett par hade ett tomt säte mellan sig. Där slog sig en högljudd och brölig herre ner. Sin jacka slängde han på golvet framför sig och sträckte sedan ut kroppen samtidigt som han ljudligt pustade ut. Paret såg förvånade ut och skruvade lite på sig, men accepterade det hela. Han började konversera med paret och efter ett tag kom de väldigt bra överens och såg ut att ha väldigt trevligt. Så småningom kom dock CC och påpekade att han var tvungen att lägga upp sin jacka i bagagehyllan. Mannen förstod inte alls varför detta var tvunget. Efter lite knorrande räckte han dock över sin jacka och lät CC trycka in den på närmsta lediga plats på hyllan. Efter ytterligare en stund kom CC förbi igen. De var trevliga, men det var däremot inte mannen. Följande konversation utspelade sig sedan, fritt från minnet ska sägas.

CC: ”Sitter du verkligen på den här platsen”
Mannen: ”Uppenbarligen”
CC: ”Okej, skulle vi kunna få titta på din biljett?”
Mannen: ”Varför det?"
CC: ”I våra system ska den platsen vara tom”
Mannen: ”Ja, men nu är den ju inte tom”
CC: ”Vilken plats har du på din biljett?”
Mannen: ”Vad spelar det för roll?”
CC: ”Du måste sitta på din plats. Vilken plats har du egentligen?”
Mannen: ”Jag har aldrig varit med om maken till dålig service”

*Mannen plockar fram en skrynklig biljett ur bakfickan*

CC: ”Här står det ju att då sitter på rad 27”
Mannen: ”Ja, men jag sitter hellre längre fram i planet”
CC: ”Det spelar ingen roll, du måste sitta på din plats”
Mannen: ”Varför det? Här fanns ju en ledig plats?”

Jag var vid det här laget minst sagt imponerad av CC:s tålamod.

CC: ”Det spelar ingen roll att den är ledig. Detta är en annan klass än den du bokat. Vill du sitta längre fram får du köpa biljett till SAS Plus”
Mannen: ”Jag har flugit XX antal gånger tidigare och då har detta aldrig varit ett problem”
CC: ”Vill du snälla vara vänlig att sätta dig på rad 27 den här gången?”

Till stora protester reste mannen på sig efter detta men proklamerade högljutt att han alltid brukar sätta sig på rad 1 på andra SAS-flygningar och förstod inte varför det var ett problem nu. På något sätt hade han fått över paret på rad 1 på sin sida så de beklagade till honom att han var tvungen att flytta på sig, men att det var trevligt att lära känna honom. Efter detta var det dags för take-off.

Visa bifogad bild 141247
Hedh-Escalante kan sina grejer och levererade lika bra som vanligt.

Flygningen flöt efter detta på helt smärtfritt. Som tilltugg valde jag ett glas vatten och en chokladboll från Hedh-Escalante. Ett bra avslut på en fantastisk resa.

Där någonstans rundas denna reserapport av. Jag får passa på att rikta ett stort tack till alla som följt med hela vägen. Detta var som sagt min första reserapport någonsin och jag gjorde mitt bästa. Hoppas att den varit till glädje. Ett extra tack även till @Johan F, den flitigaste av alla som kommenterat. Både Johans och alla andra kommentarer har verkligen bidragit till rapporten, så stort tack för detta! Passar på att avsluta med några reflektioner kring resan i efterhand.

Reflektioner:
  • Att köra ett par dagar i en amerikansk storstad innan och efter skidveckan var ett genidrag. Att åka så långt för att bara se skogen i Revelstoke hade nästan inte varit värt det.
  • Kanske skulle man kört Vancouver på tillbakavägen istället för San Francisco igen. Då hade man fått större variation, och kanske kunnat gå på hockey istället för en andra basketmatch.
  • Revelstoke är fantastiskt, men litet. Är man där i en vecka kanske någon eller några dagar ska förläggas till andra skidsystem också.
  • SAS Business och SAS Plus till Nordamerika är riktgt bra. Även om det emellanåt klagas på SAS Go och SAS Plus inom Europa så har SAS faktiskt produkter som minst sagt håller måttet.
  • Även Air Canada är ett riktigt bra flygbolag. Skulle inte tveka kring att åka med dem igen.
  • Att skriva reserapporter här på BC är kul. Har du läst denna rapport och likt mig själv funderar på att skriva din första reserapport? Tips: Gör det!

Tack för mig! Over and out.
Magiskt, tack för att man fått följa med. Har ett nyvunnet intresse både för flyg och skidor så har sett till att sätta mig ostört i lugn och ro och ta in dina uppdateringar ordentligt :) hoppas det blir fler rapporter framöver!

Go gubbe också på första raden, varför köpa plus om man bara kan slå sig ned och tjöta sig in? (även om det inte gick denna gången :) )
 

Johan Gott

Medlem
DAG 14: Onsdag 15 februari
Vi landade på CPH klart före utsatt tid vilket innebar att vi hade en hel del tid att spendera. Vi inledde i SAS-loungen och passade på att duscha för första gången på länge. Efter en heldag i SF och sedan flygning på det kändes det välbehövligt. Fräscha duschar måste jag säga, men hade gärna sett ett bättre utbud av tvål och schampo.

Efter duschandet satte vi oss ner och testade vad som fanns i matväg. Inte jättemycket att hänga i granen, samtidigt som vi hamnade på sittplatser bredvid några riktigt skräniga norrmän. Vi passade därför på att utforska Kastrup lite mer. Jag har inte flugit mycket från CPH i mina dar, utan gjorde faktiskt debut där så sent som under förra året. Spatserade därför runt och spanade in alla A-gater. Alltså inte bara de som ligger ute på piren, utan även dem som ligger längs med själva terminalen, allra längst bort till biluthyrningen. Det blev en rejäl promenad och jag förstod inte riktigt vad man behöver alla gater till. Räknar man med ökad trafik de kommande åren? Efter detta hade det blivit kväll och det var dags för resans sista flygning, hem till ARN.

Flyg nummer 8: Köpenhamn-Stockholm, SK410, CPH-ARN.
Kabinklass: Plus.
Avgångstid: 18:47.
Ankomsttid: 19:44.
Total flygtid: 57 minuter
Plats: 2C (Aisle).
Flygplan: SE-ROR, Airbus 320 (Gandalf Viking).

Visa bifogad bild 141246
Gandalf Viking, väntandes vid gate.

Proppfullt plan, så när som på rad 1 där ett par hade ett tomt säte mellan sig. Där slog sig en högljudd och brölig herre ner. Sin jacka slängde han på golvet framför sig och sträckte sedan ut kroppen samtidigt som han ljudligt pustade ut. Paret såg förvånade ut och skruvade lite på sig, men accepterade det hela. Han började konversera med paret och efter ett tag kom de väldigt bra överens och såg ut att ha väldigt trevligt. Så småningom kom dock CC och påpekade att han var tvungen att lägga upp sin jacka i bagagehyllan. Mannen förstod inte alls varför detta var tvunget. Efter lite knorrande räckte han dock över sin jacka och lät CC trycka in den på närmsta lediga plats på hyllan. Efter ytterligare en stund kom CC förbi igen. De var trevliga, men det var däremot inte mannen. Följande konversation utspelade sig sedan, fritt från minnet ska sägas.

CC: ”Sitter du verkligen på den här platsen”
Mannen: ”Uppenbarligen”
CC: ”Okej, skulle vi kunna få titta på din biljett?”
Mannen: ”Varför det?"
CC: ”I våra system ska den platsen vara tom”
Mannen: ”Ja, men nu är den ju inte tom”
CC: ”Vilken plats har du på din biljett?”
Mannen: ”Vad spelar det för roll?”
CC: ”Du måste sitta på din plats. Vilken plats har du egentligen?”
Mannen: ”Jag har aldrig varit med om maken till dålig service”

*Mannen plockar fram en skrynklig biljett ur bakfickan*

CC: ”Här står det ju att då sitter på rad 27”
Mannen: ”Ja, men jag sitter hellre längre fram i planet”
CC: ”Det spelar ingen roll, du måste sitta på din plats”
Mannen: ”Varför det? Här fanns ju en ledig plats?”

Jag var vid det här laget minst sagt imponerad av CC:s tålamod.

CC: ”Det spelar ingen roll att den är ledig. Detta är en annan klass än den du bokat. Vill du sitta längre fram får du köpa biljett till SAS Plus”
Mannen: ”Jag har flugit XX antal gånger tidigare och då har detta aldrig varit ett problem”
CC: ”Vill du snälla vara vänlig att sätta dig på rad 27 den här gången?”

Till stora protester reste mannen på sig efter detta men proklamerade högljutt att han alltid brukar sätta sig på rad 1 på andra SAS-flygningar och förstod inte varför det var ett problem nu. På något sätt hade han fått över paret på rad 1 på sin sida så de beklagade till honom att han var tvungen att flytta på sig, men att det var trevligt att lära känna honom. Efter detta var det dags för take-off.

Visa bifogad bild 141247
Hedh-Escalante kan sina grejer och levererade lika bra som vanligt.

Flygningen flöt efter detta på helt smärtfritt. Som tilltugg valde jag ett glas vatten och en chokladboll från Hedh-Escalante. Ett bra avslut på en fantastisk resa.

Där någonstans rundas denna reserapport av. Jag får passa på att rikta ett stort tack till alla som följt med hela vägen. Detta var som sagt min första reserapport någonsin och jag gjorde mitt bästa. Hoppas att den varit till glädje. Ett extra tack även till @Johan F, den flitigaste av alla som kommenterat. Både Johans och alla andra kommentarer har verkligen bidragit till rapporten, så stort tack för detta! Passar på att avsluta med några reflektioner kring resan i efterhand.

Reflektioner:
  • Att köra ett par dagar i en amerikansk storstad innan och efter skidveckan var ett genidrag. Att åka så långt för att bara se skogen i Revelstoke hade nästan inte varit värt det.
  • Kanske skulle man kört Vancouver på tillbakavägen istället för San Francisco igen. Då hade man fått större variation, och kanske kunnat gå på hockey istället för en andra basketmatch.
  • Revelstoke är fantastiskt, men litet. Är man där i en vecka kanske någon eller några dagar ska förläggas till andra skidsystem också.
  • SAS Business och SAS Plus till Nordamerika är riktgt bra. Även om det emellanåt klagas på SAS Go och SAS Plus inom Europa så har SAS faktiskt produkter som minst sagt håller måttet.
  • Även Air Canada är ett riktigt bra flygbolag. Skulle inte tveka kring att åka med dem igen.
  • Att skriva reserapporter här på BC är kul. Har du läst denna rapport och likt mig själv funderar på att skriva din första reserapport? Tips: Gör det!

Tack för mig! Over and out.

Tack för trevlig läsning! Och alltid lika underhållande att läsa om folks förklaringar vid självuppgraderingar.
 

Sir Lemon

Medlem
DAG 13: Tisdag 14 februari, fortsättning

Så var det då dags för hemresan. Glada i hågen över att både jag och mitt resesällskap blivit uppgraderade till Business såg vi till att hänga på låset och vara på plats på SFO i god tid. Incheckningen hade inte öppnat när vi kom fram, men trots detta hade vi en hel del personer framför oss i kön. Även ”icke business”-incheckningen var välfylld. Höll utkik efter BC-taggar på väskor, men såg ”bara” SAS egna Diamondtaggar på två stycken. När inckecningen väl öppnade gick det mycket smidigt. ”The lounge is United Polaris” sa damen bakom disken tydligt när hon lämnade över biljetten.

Säkerhetskontrollen tog lite längre tid än förväntat dock. Detta berodde till stor del på att jag blev stoppad vid pass-scanningen. Tjänstemännen uttryckte det som att mitt pass var ”för nytt” och att deras maskiner inte klarade av att läsa av det. De bad om ursäkt för detta och tvingades mata in mina uppgifter manuellt. Efter detta rullade det på fint. Till skillnad mot Arlanda så behövde inte elektronik tas ut ut handbagaget utan hela väskan kunde gå igenom maskinen ostört.

På SFO ligger Polarisloungen precis efter säkerhetskontrollen på utrikesterminalen. Mycket smidigt att slippa promenera i en halv evighet som på LAX, eller byta terminal som på ORD och EWR. Efter att ha blippat in oss gick vi rakt in och möttes av en i princip tom lounge med några få fåtöljer. Vi kliade oss i huvudet och undrade om vi gått fel. Vi vände tillbaka och insåg då att huvuddelen av loungen låg en trappa upp. Där skulle det visa sig att vi kommit helt rätt. Men här var det proppfullt och ytterst svårt att hitta en sittplats. Till slut lyckades vi dock med det och direkt kom en servitör fram. ”Would you like to try a pink rosé champagne, since it is Valentine’s Day?” frågade hon. Innan vi hann svara hade två glas ställts ner till oss och vi kunde inleda hemresan med lite skumpa.

Visa bifogad bild 140800
Här kom svaret @Johan F - det firades definitivt med skumpa i loungen.

Efter att ha inmundigat roséchampagnen begav vi oss bort mot ”The Dining Room”. Där stötte vi dock på patrull. ”At least 45 minutes waiting time for a table” lät hovmästaren meddela. Vi valde dock att chansa på att vi skulle hinna. Rätt val skulle det visa sig, för 30 minuter senare plingade det till i telefonen och bordet var redo.

Jag valde att inte gå på den traditionella hamburgaren, vilken jag sett att många tagit i loungetråden här på forumet. Istället körde jag på Cioppino, en fiskgryta som tydligen skulle vara en lokal specialitet. Jag såg inte helt storheten i den (mest skaldjur och spad) men den var helt okej. Till efterrätt fick det bli den klassiska chocolate chip cookie med vaniljglass. Utsökt!

Visa bifogad bild 140801
Chocolate Chip Cookie med glass.

Visa bifogad bild 140802
Alla hjärtans dag-inspirerat tilltugg på buffén.

Visa bifogad bild 140803
Polarisloungens huvudbar.

Serveringen tog sin lilla stund och det blev lite halvstressigt på slutet att hinna med. Men med glass och kaka i magen var vi mer än mätta och belåtna och lämnade loungen för att styra stegen bort mot gaten. Vår gate låg precis vid United Club-loungen, varför jag blev sugen på att gå in till den och se hur den såg ut. Mer än så skulle inte hinnas med på grund av kort om tid till boarding. När jag kom fram och skulle blippa biljetten såg loungepersonalen ut som frågetecken. ”You know that you are eligible to enter the Polaris lounge, right?” sa de försiktigt. När jag förklarade för dem att jag precis varit där men ville in i Clubloungen bara för att se hur den såg ut började de skratta. De hade inte varit med om detta förut, men sa att jag tycktes vara ”a true aviation lover” och släppte in mig. Loungen låg en trappa ner och var ganska liten, men jag tyckte ändå att buffén höll måttet!

Visa bifogad bild 140804
Buffé hos United Club.

Visa bifogad bild 140805
Valtentininspirerat tilltugg även hos United Club.

Efter någon minut lämnade jag loungen och klev upp för trappan igen. Personalen började återigen skratta när jag kom upp. ”Much better, right?” sa de och pekade i riktning mot Polarisloungen.

Efter detta var det dags för boarding och första benet på hemresan.

Flyg nummer 7: San Francisco-Köpenhamn, SK936, SFO-CPH.
Kabinklass: Business.
Avgångstid: 20:30.
Ankomsttid: 15:41.
Total flygtid: 10 timmar och 11 minuter.
Plats: 6F (Aisle).
Flygplan: LN-RKT, Airbus 330 (Bele Viking).

Visa bifogad bild 140806
Bele Viking.

Det visade sig bli Bele Viking på hemvägen också, precis som på ditvägen. Väl på planet insåg vi direkt att vi skulle må som kungar i ett par timmar framåt. Efter att ha förtärt en del alkohol i loungen valde vi faktiskt att köra på tranbärsjuice istället för champagne som pre-departure drink.

Visa bifogad bild 140807
Sätet för dagen - 6F.

Strax efter start började menyerna att delas ut. Om sidan tillåter mig att ladda upp så många bilder så följer här hur menyn såg ut på SK936 den 14 februari 2023. Den dekorativa framsidan som jag sett på bilder att SAS hade före pandemin saknades.

Visa bifogad bild 140808
Visa bifogad bild 140809
Visa bifogad bild 140810
Visa bifogad bild 140811
Visa bifogad bild 140812
Visa bifogad bild 140813
Visa bifogad bild 140814

Efter detta delades varma handdukar ut. Som fördrink valde jag sedan en SASmopolitan. Till denna serverades varma cashewnötter. Nämnde jag att vi mådde som kungar?

Visa bifogad bild 140815

Efter detta var det dags för servering. Till förrätt körde jag på rökt anka. Denna var otroligt bra. Överlägset bästa rätten jag ätit på ett flygplan. Till huvudrätt körde jag på short rib. Denna var också god, men inte i närheten av den fantastiska förrätten.

Visa bifogad bild 140816
Den gudomliga förrätten.

Visa bifogad bild 140817
Den väldigt bra huvudrätten.

Efter detta var det dags för dessert. CC hade varit riktigt bra hela vägen fram tills detta, men skulle nu visa sig kunna kliva upp på en till nivå. Vagnen kom ut och man undrade vad jag önskade till efterrätt. Jag svarade att jag efter viss tveksamhet bestämt mig för cheesecake. CC svarade då att jag inte behövde nöja mig med en efterrätt utan kunde få flera stycken. Jag tackade men sa att jag var nöjd med cheesecake. ”Är du säker? Man får inte vara blyg!” fick jag då till svar med en finurlig min. Därefter kom en lång utläggning om att jag nog kunde uppskatta åtminstone några ostar och dessertvin till det. Jag blev minst sagt charmad över att man valde att lägga tid på mig och tackade självklart ja. CC hade lätt bara kunnat dela ut min cheesecake och sedan fortsatt utan att jag hade reagerat. Men att man nu verkligen ville försäkra sig om att jag hade det bra var riktigt snyggt agerat i min bok! Bra gjort SAS! Att det dessutom smakade grymt gjorde inte saken sämre.

Visa bifogad bild 140818
Dessert serverad med omtanke.

Efter maten var det filmtajm och med tanke på alla hjärtans dag gick jag på romcom-spåret. Först betades ”Crazy, Stupid, Love” av. Därefter blev det sömn. Efter att ha vaknat blev det dessutom ”He´s just not that into you”.

Visa bifogad bild 140819
Visa bifogad bild 140820
Visa bifogad bild 140821
Flygningens snackbar. Inga polarrullar, men ändå helt okej frallor!

Efter detta var det dags för frukost. Det perfekta avslutet på resan. Förutom sedvanliga frukostsaker erbjöds även ett varmt alternativ i form av en ägg- och potatiskaka. Ingen jättehit, men snyggt att inte enbart köra på kall frulle. Det hela rundades sedan av med praliner från Hedh-Escalante. Det perfekta avslutet!

Visa bifogad bild 140822
Visa bifogad bild 140823

Därefter var vi framme i Köpenhamn och det var dags att kliva av. En fantastisk flygning var till ända och jag tackade särskilt CC innan jag klev av. De verkade genuint uppskatta det. Genrella tankar kring flygningen är att jag visserligen aldrig flugit något annat än SAS i Business, men ändå inte ser vad någon annan skulle göra för att toppa detta. Rationellt sett inser jag självklart att det går, men där och då var känslan att vi precis varit med om den perfekta flygningen.

Nu rundar vi av detta långa inlägg. Nästa inlägg blir troligtvis det sista på den här rapporten och rör benet CPH-ARN.
Tack för fantastiskt välskriven rapport! Tyckte mig notera ngt annat än bara rött och vitt på midflight-bilden, vad erbjöds mer där i ”fikaväg”? Portvin? Ngt starkare? :)
 

Johan F

Medlem
Otroligt bra rapport @bajenludde, gillade speciellt att du delat upp det i lagom stora delar (1 rapport per dag) och avslutade varje rapport med en cliffhanger som gjorde att man ser fram emot nästa del. Alltid kul att man kan bidra till en levande rapport. Mer sånt!

En fråga från min sida; nu vet jag inte din hemsituation men vad behöver man göra för att få OK på att åka iväg 2 veckor med en polare? Blommor? Choklad (jag ger alltid SAS pralinerna till min hustru)?
 

bajenludde

Medlem
Tack för fantastiskt välskriven rapport! Tyckte mig notera ngt annat än bara rött och vitt på midflight-bilden, vad erbjöds mer där i ”fikaväg”? Portvin? Ngt starkare? :)
Tack för de fina orden! Om du menar bilden på snackbaren så är jag osäker på vad som stod just där. Men jag TROR att det var port- och dessertvin utöver rött och vitt. Jag tror dock inte att det hade varit något problem att få starkare grejer än så, om man hade velat :)
 

bajenludde

Medlem
Otroligt bra rapport @bajenludde, gillade speciellt att du delat upp det i lagom stora delar (1 rapport per dag) och avslutade varje rapport med en cliffhanger som gjorde att man ser fram emot nästa del. Alltid kul att man kan bidra till en levande rapport. Mer sånt!

En fråga från min sida; nu vet jag inte din hemsituation men vad behöver man göra för att få OK på att åka iväg 2 veckor med en polare? Blommor? Choklad (jag ger alltid SAS pralinerna till min hustru)?
Tack så mycket! Är man singel och inte har några barn, då behöver man inte få sina beslut okejade av någon annan ;)
 
Toppen