Senaste nytt

bajenludde

Medlem
Tjenare! Under ett tag har jag varit inne på forumet och lusläst trådar i princip varje dag. Jag tycker verkligen att det är en fantastiskt plats och otroligt att det finns så många personer som kan så mycket om resor och flyg.

Hittills har jag själv dock hållit mig i bakgrunden och inte postat särskilt mycket inlägg. Men för att ge tillbaka lite till det forum som gett mig så mycket, så tänkte jag försöka mig på att skriva en reserapport. Förhoppningsvis kan den vara till glädje och/eller inspiration för någon. Den blir inte live eller semi-live på något sätt, även om den skett i närtid (kom hem i går).

Som ni säkert sett på trådtiteln så bar det av till Kanada och USA, närmare bestämt San Francisco, CA och Revelstoke, BC. Totalt var det åtta flygningar, enligt följande:

ARN-CPH SAS Plus
CPH-SFO SAS Plus
SFO-YVR Air Canada Ekonomi
YVR-YLW Air Canada Ekonomi
YLW-YVR Air Canada Ekonomi
YVR-SFO Air Canada Ekonomi
SFO-CPH SAS Business
CPH-ARN SAS Plus

Som ni ser blir det ett par sträckor som många här inne säkert kan utan och innan. Då tänker jag givetvis främst på SAS-benen. Att flyga mellan USA och Kanada kan dock säkert vara nytt för några, och att flyga till YLW säkert nytt för de flesta.

Resan pågick under 14 dagar och min grundtanke är att lägga upp ett inlägg per dag som resan pågick. Eventuellt kan några dagar bli uppdelade på fler inlägg för att jag ska få med all text och alla bilder. Detta innebär även att rapporten kommer att innehålla betydligt mer än bara flygningar, utan hela resan kommer att berättas om.

Värt att tillägga är att detta inte är någon bonusresa utan allt är betalat med pengar. Därav lite ”tråkigare” flygningar med Air Canada, men kanske mer likt hur gemene man faktiskt reser. Detsamma gäller hotellen. Det blir inga flådiga sådana, men ändå bra hotell till vad undertecknad anser vara rimliga priser med bra lägen. Även detta ger kanske en mer rimlig bild kring hur gemene man faktiskt reser om man ger sig ut på resor likt denna.

Har ni några frågor är ni varmt välkomna att ställa dem löpande i tråden :)

Målbilden är att första ”riktiga” inlägget ska komma upp under kvällen. Fortsättning följer!

IMG_2100.jpg
 

bajenludde

Medlem
DAG 1: Torsdag 2 februari
Så var det då dags för vinterns stora resa. Förväntningarna var på topp när jag stressad började bege mig ut mot Arlanda under senförmiddagen. Stressen berodde på att jag fastnat i en två timmar lång telefonkö till Bajens platsbytardagar gällande säsongskort. Då det var lite tight med tid fick det därför bli Arlanda Express ut till flygplatsen istället för det planerade pendeltåget till Märsta och sedan buss. Tack vare detta blev det en smidig färd ut till flygfältet. Kort kö till både incheckningsdisk och security gjorde att jag ändå gott och väl hann få i mig lite god lunch i guldloungen. Här var det dock väldigt mycket folk. Så mycket folk att jag fick leta länge innan jag över huvudtaget hittade en sittplats.

IMG_1735.jpg

Lunch i guldloungen på ARN.
IMG_1738.jpg

Status på Hallands Fläder den 2 februari klockan 12.52.
Efter detta blev det då dags för resans första av åtta flygningar.

Flyg nummer 1: Stockholm-Köpenhamn, SK1423, ARN-CPH.
Kabinklass: Plus.
Avgångstid: 13:38.
Ankomsttid: 14:34.
Total flygtid: 56 minuter.
Plats: 2C (Aisle).
Flygplan: OY-KBB, Airbus 320 (Hjörulf Viking).

IMG_1740.jpg

Hjörulf Viking.

Flyget var något försenat från Oslo, men avgick ändå i princip i tid ner till Köpenhamn. Förseningen berodde på problem med framdörren på planet. Alla tvingades därmed kliva på via bakdörren och boarding skedde därför via plattan. Jag minns det som smockfullt i SAS Go, men framme i Plus hade vi ett tomt säte mellan fönsterplats och plats vid gången. Vid serveringen skedde språkförbistring med det norska CC:t. Jag bad om att få en chokladboll och en Fanta om detta gick för sig. ”Absolut” sa flygvärden och gav mig en chokladboll innan han gick vidare till nästa rad. Jag stirrade ner på lådan med min chokladboll och betraktade den, samtidigt som jag reflekterade över vad som nyss skett. Visst sa jag att jag ville ha en Fanta också? Ja, visst gjorde jag det. Hade jag missuppfattat något eller var det flygvärden som gjort det? Efter ett par sekunders funderande så vände jag mig om i stolen och frågade försynt om de hade någon Fanta. Flygvärden backade då tillbaka och bad om ursäkt och sa att han hade förstått mig fel. Han lät meddela att Fanta inte finns på SAS-flygningar och att han därför hade tolkat det som att jag hade med egen Fanta som jag tänkt dricka. Det var också därför han svarat ”Absolut”, eftersom det är tillåtet att dricka medhavd alkoholfri dryck på SAS-flyg. Jag förstod inte hur han kunde missuppfattat mig så grovt, men tog det hela med ro och vi båda skrattade gott åt alltihop. Jag fick därefter en Sprite istället och avnjöt denna tillsammans med Hedh Escalantes mästerverk fram tills det var dags för landning på Kastrup.

IMG_1743.jpg

Tilltugg på planet.

Landningen på Kastrup gick fint och i samband med att jag slog av flygplansläget på telefonen dök det upp notiser om att jag inte var ensam svensk på flygplatsen. IFK Göteborgs plan till Spanien hade tvingats nödlanda efter misstanke om att man inte tömt sina fotbollar på luft. Om jag hade någon förhoppning av att springa ihop med dem och få utdela någon skämtsam gliring så grusades denna av att vårt plan blev stående på plattan en ganska bra stund. Ingen gate fanns tillgänglig. Tillslut fick vi glida runt hela flygfältet och kliva av i vad som kändes som någon form av annex. En ganska tight anslutning till nästa flyg gjorde att det nu blev lite tidspress. Vi verkade dock vara många som skulle vidare med San Francisco-flyget, då jag hörde CC säga till ett flertal andra passagerare att det var helt lugnt, vi skulle hinna gott och väl. Som tidigare nämnt var ju framdörren dock trasig. Detta innebar att vi i Plus fick kliva av allra sist. Detta gjorde i sin tur att något besök i guldloungen inte var att tänka på längre, utan det var bara att bege sig bort till USA-gaterna direkt. Detta gjordes efter att jag mött upp mitt resesällskap, som tidigare under dagen anlänt till Kastrup från GOT.

Jag inser här att min förhoppning om ett inlägg per dag sprack redan under dag 1. Nästa inlägg blir om flygningen CPH-SFO, samt resten av dagen i San Francisco. Förhoppningsvis kommer detta inlägg upp under morgondagen :)
 
Last edited:

bajenludde

Medlem
DAG 1: Torsdag 2 februari, fortsättning

Ingen kö till passkontrollen gjorde hela den proceduren väldigt smidig. Efter den blev jag och ressällskapet invinkade åt sidan av SAS-personal för att lämna in blanketten där vi skriver under att vi är vaccinerade. Detta skedde vid specifika diskar, istället för som i somras när jag reste till LAX då allt skedde lite hipp som happ utanför gaten. Betydligt bättre och smidigare system nu. Därefter blev det dags för boarding till resans andra flygresa.

Flyg nummer 2: Köpenhamn-San Francisco, SK935, CPH-SFO.
Kabinklass: Plus.
Avgångstid: 16.19.
Ankomsttid: 18.39.
Total flygtid: 11 timmar och 20 minuter.
Plats: 25B (Aisle).
Flygplan: LN-RKT, Airbus 330 (Bele Viking).

IMG_1744.jpg

Bele Viking.

Jag har aldrig åkt longhaul med något annat bolag i någonting annat än ekonomi. Därmed finns inte jättemycket att jämföra med. Med det sagt: Jäklar vad jag gillar SAS Plus. Ger dessutom mycket poäng. Fint! CC var på riktigt bra humör och skojade friskt med oss resenärer under hela tiden i luften. En annan grej jag verkligen uppskattade var fotstödet. Men det kanske finns i ekonomiklassen också.

Strax efter start serverades dryck och tilltugg. Jag körde på klassikern GT med cashew. Mycket bra, och jag tycker att Harahorn-ginen är trevlig. Hade kanske hellre haft en Fever-Tree än Ekobryggeriets Tonic dock.

IMG_1746.jpg


Även maten var riktigt bra. God lax som var bra tillagad. Det märktes dock efteråt att den var rejält salt. Mycket vatten inmundigades under resten av resan. Förrätten var även den riktigt bra, även om jag villigt ska erkänna att jag är osäker på vad den bestod av. Då ingen av oss ätit ål tidigare så föreslog resesällskapet att det möjligtvis skulle kunna varit det. Men det tycker jag låter ytterst osannolikt att SAS skulle bjuda på. Någon som ser på bilden nedan vad det skulle kunna ha varit? Ska någonting gällande käket få minus så är det efterrätten. Maken till torr kaka får man leta efter.

IMG_1752.jpg


Efter maten betade jag av två filmer som jag kan rekommendera båda två - Zlatanfilmen och Amsterdam. Under tiden serverades diverse snacks, både cashewnötter och Gott&Blandat-påse.

IMG_1754.jpg

IMG_1758.jpg

IMG_1759.jpg


Dessutom kom CC förbi med något jag trodde jag sett för sista gången på SAS. Polarrullen! Man kan bli religiös för mindre.

IMG_1755.jpg

Norrlands riktiga guld.

Innan landning var det dags för en mindre måltid till. Även denna tycker jag var riktigt bra för att serveras kall. Ingenting att klaga på där. Att det serverades kaffe till var dessutom välbehövligt för att klara av att hålla sig vaken.

IMG_1760.jpg

Pre-landing meal.

Inflygningen över San Francisco var magisk. Har tyvärr inga bilder från den, men jag rekommenderar verkligen att sitta på vänstersidan av planet på den här sträckan. Bra vyer över hela bukten i allmänhet. Men Golden Gate-bron och San Franciscos skyline i synnerhet. Var inte på förhand beredd på att det skulle vara så mörkt som det var när vi landade, men det gjorde bara inflygningen ännu coolare.

Efter landningen gick det faktiskt ganska fort i immigration. Har upplevt det som att tulltjänstemännen blivit slappare de senaste gångerna jag varit i USA. Någon med samma känsla? Efter att vi var igenom så blev dock en av tullens hundar väldigt nyfiken på resesällskapets handbagage. Efter idogt luktande på väskan så sökte en tjänsteman igenom den noga. Ingenting av intresse hittades och tjänstemannen lät meddela att hunden troligtvis kände av att det legat en banan i väskan några dagar tidigare.

Med den erfarenheten rikare begav vi oss sedan in till city medelst BART, San Franciscos pendeltåg. Smidigt och tar cirkus en halvtimme till Powell Street där vi gick av och styrde stegen mot hotellet. Hotellet i fråga var King George Hotel och låg på Mason Street, ett stenkast från både Powell Street och Union Square. Efter incheckning somnade vi omgående, med tanke på de nio timmarna extra i tidsomställning vi varit uppe.

I nästa inlägg kommer hotellet att tas upp mer ingående, tillsammans med första dagen i San Francisco!
 

Johan F

Medlem
Bra start på reserapporten, ser verkligen fram emot lite skidbilder från Revelstoke. Jag gillar åkning under trädgränsen och när jag tittade på pistkartan såg det ut som om mer eller mindre all åkning låg under.
 

bajenludde

Medlem
DAG 2: Fredag 3 februari

Vi checkade som nämnt i förra inlägget in på King George Hotel på Mason Street. Hotellet ligger mycket bra till i mitt tycke, precis i närheten av Union Square. Här gäller det dock att veta vad man bokar. Ett par hundra meter bort börjar Tenderloin, ett ruffigare område som jag definitivt avråder från att boka hotell i. Men håller man sig inom området bland de stora kedjorna så är man safe.

IMG_1904.jpg

Hotellentrén.
IMG_1818.jpg

Utsikt från rummet.

Generellt sett var hotellet mycket bra sett till den billiga penning vi betalade. Trevlig personal och reception bemannad dygnet runt. Ett stort aber var dock vårt rums placering. Lite väl nära hissen, eller vad säger ni?

IMG_1905.jpg

Rumsdörren till vänster och hissdörren till höger.

Hissen lät högt och är man ljudkänslig var vårt rum definitivt inte det bästa att bo i. Personligen störs jag dock inte nämnvärt av ljud när jag ska sova, så för min del gick det ändå bra.

Jag har varit i San Francisco tidigare, men det hade inte mitt resesällskap. Därför bestämde vi oss för att göra mycket sedvanliga turistgrejer. Första båten till Alcatraz går under tidig förmiddag och eftersom vi räknat med att vakna tidigt så bestämde vi oss för att beta av fängelseön direkt. Union Square och hotellet ligger dock inte direkt i anslutning till färjan, varför vi bestämde oss för att ta en spårvagn dit för att beta av den grejen också samt undvika de köer som kan uppstå senare under dagen. Då jag inte åkt spårvagn under min tidigare vistelse i SF var jag beredd på att kliva rakt in i en turistfälla. Detta skulle dock verkligen inte visa sig vara fallet. Istället blev det en mycket trevlig tur och det är definitivt en upplevelse. Rekommenderas starkt!

IMG_1766.jpg

Spårvagnsvändplatsen vid Powell Street.

IMG_1808.jpg

Spårvagn in action.

Vi valde att åka med Powell&Mason Line till Fishermans Wharf-trakterna. Där blev det frukost på IHOP i form av ett pannkaksberg med grädde och choklad. Mer amerikanskt kan det knappast bli!

IMG_1773.jpg

Frulle.

Efter detta hoppade vi på båten till Alcatraz. Den tar ungefär en kvart att åka och jag upplevde den inte som speciellt gungig trots att det blåste en hel del.

Senast jag var på Alcatraz blev jag tagen av upplevelsen och den här gången skulle samma sak visa sig ske. Det är verkligen en upplevelse att traska runt bland cellerna, innergården och fångvaktarnas rum. Ett måste när man är i San Francisco, helt klart. Dessutom har man otrolig utsikt in mot staden. Ett tips är att verkligen inte stressa eller skynda igenom allt. Man får stanna på ön så länge man vill, så låt det få ta den tid det tar. Ett annat tips är att se till att ha sett filmen ”Flykten från Alcatraz” i närtid innan ett besök här. Ger besöket en extra dimension.

IMG_1779.jpg

IMG_1782.jpg

IMG_1794.jpg


Efter Alcatraz betade vi av Fishermans Wharf och Pier 39. Turistigt absolut, men kul att ha sett. Lunch intogs på Boudin, i form av Clam Chowder. Gott absolut, men turistigt värre. Ska man käka clam chowder här rekommenderar jag att skippa Boudin och istället gå till den blå rotundan precis utanför. Godare och mer genuint. Även om ”genuint” ska ses med amerikanska mått mätt.

Efter lunch blev det en promenad tillbaka till hotellet. San Francisco är byggt på kullar, vilket innebär RIKTIGT branta backar att knalla uppför om man som vi bestämmer sig för att använda apostlahästarna. På vägen tillbaka passade vi på att gå förbi Lombard Street för att beta av ytterligare ett ”måste” för en förstagångsbesökare i staden.

IMG_1810.jpg

Lombard Street, sedd nerifrån.

IMG_1815.jpg

I San Francisco är backarna BRANTA.

Dagen avslutades med att åka upp till Cityscape, en skybar i toppen av Hilton Union Square. Öl avnjöts till magisk utsikt.

IMG_1820.jpg

Cityscape.

Någonstans där avrundades dag 2 på resan. Nästa inlägg rör dag 3, sista hela dagen i SF, innan vi började röra oss mot Kanada!
 
En aktivitet som i princip alltid varit lyckad har varit att hyra cyklar i SF nere vid fishermans wharf. Cykla över golden gate bron. Ta bild på andra sidan och nån av utsiktsplatsen. Avsluta med bättre lunch i sausolito (eller hur det stavas :) ) med skaldjur och nån napa chardonnay. Fortsätt och ta några bärs på bryggeriet som finns där. Färja hem lagomt mjuka i knäna och lämna cyklarna :)
 

bajenludde

Medlem
DAG 3: Lördag 4 februari

Dagen inleddes med att köpa biljetter till kvällens NBA-match mellan Golden State Warriors och Dallas Mavericks. Hutlösa priser, men vad gör man inte för att få se Luka Doncic live? Tidigare när jag köpt sportbiljetter i USA har Stubhub och liknande sidor varit bäst. Nu länkade dock Warriors själva till Ticketmaster, som var klart billigare än andrahandsalternativen. Fint!

Frukost intogs på ett klassiskt amerikanskt frukostställe precis bredvid hotellet. Eggs Benedict med bacon blev det, en otroligt stark sådan. Fullständigt brann i munnen efteråt. Men gott var det!

IMG_1840.jpg

Frulle.

Detta var som sagt vår sista dag i San Fran och tyvärr var det riktigt dåligt väder. Blåsigt, mulet och tidvis regn. Som @max.timander nämnde tidigare här i tråden är det en grej att hoja över Golden Gate-bron. Detta diskuterades också friskt om vi skulle göra eller inte. Väderleken gjorde dock att vi valde att avstå.

Tilläggas skall att den här dagen var stora delar av San Francisco avspärrat på grund av en kinesisk nyårsparad som skulle gå senare på kvällen. Vad gör man då när man har ett resesällskap som vill se så mycket av staden som möjligt, på den korta tid vi hade på oss innan basketmatch och paraden skulle börja? Jo, för första gången i mitt liv så klevs det på en ”Hop-on-Hop-off”-buss. Kanske inte det jag rekommenderar att göra, men för oss kändes det som bästa alternativet.

Vi klev på bussen vid Union Square och den tog oss först genom Chinatown och Financial District, för att sedan fortsätta genom Fishermans Wharf och längs med vattnet bort mot Golden Gate-bron. Vädret var som tidigare nämnt inte det bästa, men resesällskapet fick både se och åka över bron och var mycket nöjd med detta.

IMG_1878.jpg

IMG_1894.jpg

Regnig, kall och blåsig resa över bron.

Efter bron gick bussen förbi Golden Gate Park, Haight&Ashbury och stadskärnan, för att sedan ta oss tillbaka till Union Square. När vi kom tillbaka hade regnet tilltagit rejält och det var ingenting annat än ösregn. Vi bestämde oss för att skynda oss bort till Chinatown för en lunch där. Dyblöta hittade vi tillslut ett ställe som såg bra ut. Deras Kung Pao Chicken var helt okej, men inget som stack ut.

IMG_1900.jpg

San Francisco City Hall.

För att tina upp och torka lite innan matchen valde vi efter detta att gå tillbaka till hotellet. Undertecknad valde att tappa upp ett varmt bad, vilket var mycket skönt och precis vad som behövdes för att få ny energi till kvällen.

Därefter var det dags för basketmatch, Golden State mote Dallas. När jag var och såg Golden State förra gången så spelade de fortfarande i Oracle Arena i Oakland. Sedan dess har de dock hunnit flytta över bukten till San Francisco och det nybyggda Chase Center. I närheten av baseballarenan där San Francsico Giants spelar. Lättast att ta sig dit var med stadens nybyggda ”T-line”, en blandning av tunnelbana och spårvagn, då resor med denna ingick i basketbiljetten. Som tidigare nämnt var ju dock stora delar av staden avspärrad pga den kinesiska nyårsparaden. Detta gjorde att det inte gick att kliva ner i tunnelbanenedgången vid Union Square. Det var lite halvknixigt att hitta nästa station, men det löste sig till slut.

IMG_1953.jpg

Chase Center.

Väl på plats fick vi beskedet som vi inte ville ha. Luka Doncic skadad. Missar matchen. Ridå. Resesällskapet lät meddela att det troligtvis var hans fel. Vid hans förra vistelse i staterna hade han åkt över för att se Kobe Bryant spela under dennes sista säsong i NBA. Kobe missade matchen pga skada och resesällskapet var därmed övertygad om att han bar på en förbannelse som gjorde att de största stjärnorna alltid missar de matcherna han har biljett till. Nåja, vi fick hålla till godo med Golden States Steph Curry, Klay Thompson och Draymond Green. Inte illa det heller!

Matchen var bra och Golden State gick segrande ur den. Chase Center var en riktigt fin arena och det märktes verkligen att den var ny fortfarande. Har ju använts relativt sparsamt sedan invigningen med tanke på corona. Jumbotronen förtjänar ett omnämnande i sig. Var nog dubbelt så stor som den näst största jag någonsin sett. Helt otrolig.

IMG_1929.jpg

Golden State Warriors-Dallas Mavericks 119-113.

Efter matchen var det raka vägen tillbaka till hotellet och marsch ner i bingen. Fakirflyg väntade dagen efter och resa mot Kanada och Revelstoke!
 
Toppen