Senaste nytt

bajenludde

Medlem
Tjenare! Förra vintern skrev jag en reserapport här på forumet, när jag var i Revelstoke och San Francisco. För den intresserade går den att läsa HÄR. Under sensommaren blev det även en weekendresa till Italien som går att läsa om HÄR.

Då förra årets rapport blev väldigt uppskattad så tänkte jag inte vara sämre än att bjuda på en rapport även från årets resa. Som ni säkert sett på trådtiteln bar det av till den kanadensiska delen av klippiga bergen! Rapporten kommer som vanligt inte att vara live på något sätt, även om den skett i närtid (kom hem i går). Detta var min första riktiga bonusresa på longhaul och flygen som genomfördes var följande:

ARN-LHR SAS Plus
LHR-YYC Air Canada Business
YLW-YVR Air Canada Business
YVR-LHR Air Canada Business
LHR-ZRH Swiss Business
ZRH-ARN Swiss Business

Totalt sex stycken flyg och vi flög alltså till Calgary och hem från Kelowna. Däremellan blev det bilande och skidåkning i Banff, Kicking Horse och Revelstoke. Vi var borta i nio dagar och tanken är att precis som i förra årets rapport lägga upp cirka ett inlägg per resdag. Likt förra året var målet med resan att möta upp en bekant som säsongar i Revelstoke, men den här gången var ett nytt resesällskap med. I år skippade vi dessutom omvägen via USA och San Francisco och satsade på Kanada fullt ut.

Målet är att första ”riktiga” inlägget ska dyka upp i kväll. Har ni önskemål eller frågor och funderingar så är ni varmt välkomna att ställa dessa löpande i tråden! :)

IMG_4254.jpg
 

Johan F

Medlem
Härligt @bajenludde - jag njöt av ditt förra resereportage så ser fram emot detta. Fick även lite inspiration för jag åker till Vail/Beaver Creek nu på torsdag… :cool:. Får se om jag lyckas få till ett reportage

Nåväl. mat är viktigt samt även hur det var att ta sig mellan de olika orterna. Jag litar på dig
 

bajenludde

Medlem
Härligt @bajenludde - jag njöt av ditt förra resereportage så ser fram emot detta. Fick även lite inspiration för jag åker till Vail/Beaver Creek nu på torsdag… :cool:. Får se om jag lyckas få till ett reportage

Nåväl. mat är viktigt samt även hur det var att ta sig mellan de olika orterna. Jag litar på dig
Snyggt Johan! Som jag minns det skrev du i förra årets rapport när du gjort bokningen. Kul att det har blivit dags att åka! Själv har jag "bara" varit i Aspen i Colorado, så jag hoppas verkligen att du kan få till en rapport på Vail/Beaver Creek!

Jag är ingen superkonnässör när det kommer till mat, men en del ska vi kunna klämma in. Detsamma gäller transporten!
 

bajenludde

Medlem
DAG 1: Torsdag 18 januari

Klockan ringde 04.15 och yrvaket tog det någon sekund innan jag kom på varför. I dag var ju dagen med stort D. Dags för vinterns stora resa! Skidåkning i Kanada och long-haul business i någonting annat än SAS för första gången. Jag kastade mig upp ur sängen och gjorde mig redo.

När jag tidigare åkt skidor utanför Europa har jag aldrig tagit med egna skidor. Detta har känts både dyrt, knöligt och osäkert med tanke på specialbagage osv. Men eftersom vi nu skulle åka business ingick många bagage i biljetten och jag valde därför att testa att ta med egna lagg i år. Med bara ett byte kändes det värt att ta risken. Men att släpa handbagage, vanlig väska, pjäxbag samt skidbag på tunnelbanan kändes inte lockande. När ett tjockt snötäcke dessutom låg på marken kändes det nästan omöjligt, varför en bulle hade förbeställts. Denna rullade som avtalat in prick 05.00 och tog mig till Arlanda Express. Då resesällskapet inte bor inne i stan löste hen transport på egen hand och vi möttes därför upp på terminal 5.

Resesällskapet förresten ja. Det var en person som var minst sagt taggad på denna resa. Första gången hen skulle åka skidor utanför Europa samt första gången någonting annat än Ekonomi skulle flygas. Som upplagt för succé! Efter incheckning och säkerhetskontroll var det därför dags för resesällskapets första loungebesök någonsin och lite förtärande av frulle. Guldloungen var ganska tom denna torsdagsmorgon, men vi hade sällskap av en artist vars namn kan översättas till Örn-Öga Körsbär. Resesällskapet var imponerad av utbudet, men på inrådan av mig käkades det inte några excesser. Om det var någonting vi skulle ha tillgång till i överflöd under dagen så var det mat!

IMG_4122.jpg

Dagens "modesta" frulle i SAS Gold på ARN.

Efter detta var det dags att bege sig mot planet. Samtliga gånger jag flugit ARN-LHR har det varit från det som nu kallas E-gaterna. Den här gången skulle det dock visa sig vara F-piren - och dessutom F-piren efter passkontrollen. Kö till passkontrollen gjorde att ett visst stresspåslag infann sig. Två luckor var öppna och om jag minns rätt var det ett plan till Kap Verde som gick samtidigt, vilket merparten av kön skulle med. Efter en kort stund var vi igenom och en språngmarsch senare bordade vi SK525 som sista personer. Ingen fara på taket, men en orutinerad miss av oss att inte räkna med passkontroll.

Flyg nummer 1: Stockholm-London, SK525, ARN-LHR.
Kabinklass: Plus.
Avgångstid: 07:47.
Ankomsttid: 09:08.
Total flygtid: 2 timmar och 21 minuter.
Plats: 4A (Window).
Flygplan: OY-KAY, Airbus 320 (Runar Viking).

IMG_4124.jpg

Vid gate hade vi sällskap av SN2298, något försenad dagen till ära.

Om flygningen kan inte sägas mer än att det var en väldigt vanlig morgonflygning med SAS intra Europa. Däremot ska crew ha en eloge. Ungt garde, men de var både trevliga, tillgängliga och skojfriska. Framförallt var de avslappnade, vilken är ett stort plus i min bok. Crew som är stressade och på helspänn är ett recept som nästan alltid bidrar till en dålig flygning. Detta var raka motsatsen. Bra jobbat SAS!

IMG_4129.jpg

Frullen på SK525. Klassisk morgonservering i Europa helt enkelt

IMG_4134.jpg

Inflygning över London, med en arena som jag gissar att @trekker och @GOTBound tycker är helt okej! Resesällskapet föredrog dock den lite högre upp till vänster i bild.

Där någonstans blir det dags att runda av första inlägget. Nästa inlägg rör loungehopping på Heathrow. Stay tuned!
 

bajenludde

Medlem
DAG 1, fortsättning: Torsdag 18 januari

Med planerad avgångstid för nästa flyg klockan 13 hade vi ett par timmar att döda i London. Vad passar då inte bättre än lite loungehopping? Själv hade jag inte flugit från LHR med *A sedan jag fick guldstatus hos nämnda allians. Så jag var riktigt sugen på att spana in alla fyra lounger. Resesällskapet hade som tidigare nämnt gjort sitt livs första loungebesök på Arlanda och visste inte riktigt vad hen skulle förvänta sig, men var naturligtvis inte osugen på att testa fyra till. Vi började därför att styra stegen mot Lufthansa-loungen.

IMG_4142.jpg

IMG_4143.jpg

En del av LH-loungens utbud denna torsdagsförmiddag.

Jag hade riktigt låga förväntningar på denna lounge efter att ha läst lite recensioner över loungerna på LHR. Detta skulle dock visa sig vara obefogat. Det var varken trångt eller särskilt låg nivå på grejerna. Det är möjligt att det är skillnad precis innan SAS:s avgångar, men vi kunde njuta av loungen utan problem. För er som inte besökt denna lounge så kan jag meddela att Star Alliance guldmedlemmar får en lapp med en QR-kod som tar en in till Senatordelen av loungen. Vad jag kunde se så var det dock mer eller mindre identisk med vanliga Businessdelen av loungen.

IMG_4146.jpg

Nyss nämnda QR-kod samt förmiddagsfikat. Lämnar skumkronan okommenterad.

Efter detta begav vi oss mot B-terminalen och vårt nästa mål: Singaporeloungen! Då vi hört bra om denna tänkte vi slänga i oss lite mat där. Detta fick vi dock tänka om kring då det fortfarande var frukost som stod framdukat när vi kom dit. Efter frulle både på Arlanda samt första flygningen var vi inte jättesugna på en frukost nummer 3 - även om den helt klart såg inbjudande ut. Jag vågade mig dock på att testa någonting jag inte käkat förut, nämligen congee. Trots att den kanske inte såg särskilt aptitretande ut smakade den riktigt bra - som det mesta gjort när jag testat nya maträtter från Asien!

IMG_4149.jpg

Ingången till Singaporeloungen.

IMG_4154.jpg

Congee - en riktig hit!

Med lite congee i kistan valde vi att avvakta med mer käk fram tills dess att lunchen dukats fram. Vad skulle vi hitta på under tiden? Varför inte en drink? Visa av detta forum begav vi oss därför till Unitedloungen för att testa den bar vi läst skulle vara något utöver det vanliga. Varsin GT beställdes och sänktes ackompanjerat med fin utsikt över Heathrow och trevligt samtal. ”En riktig höjdpunkt” som resesällskapet beskrev det hela. Resesällskapet gjorde som sagt sin första resa i icke-ekonomi och var lyrisk. ”Vad är det som händer?” och ”Hur hamnade jag här?” var standardfraser som yttrades titt som tätt under denna dag. Fantastiskt att uppleva detta med någon som upplevde det för första gången!

IMG_4158.jpg

Groggarnas grogg. Kombinationen som aldrig slår fel. Gin&Tonic. Kärt barn har många namn.

IMG_4155.jpg

Gästbok var ett trevligt inslag hos United. Synd bara att man missade självaste presidentens besök ett par dagar tidigare!

Vi funderade på om vi också skulle käka hos United, men då klockan börjat springa iväg valde vi att satsa på det i den fjärde och sista loungen - Air Canadas. Efter svept GT knallade vi därför dit. Dock skulle vi faktiskt revidera vår plan. Hos Air Canada var det riktigt trångt och vi hittade faktiskt inte en enda ledig sittplats. Maten såg visserligen god ut, men vi bestämde oss för att istället gå tillbaka till Singapore, där vi ju redan tidigare planerat att äta. Sagt och gjort. Vi gick de få metrarna över till Singapore där de precis höll på att byta ut frukosten mot lunch. Varsin Tikka Masala senare var vi mätta och belåtna. Men en liten vaniljglass slank faktiskt ner som efterrätt dessutom.

IMG_4161.jpg

En del av bufféutbudet hos Air Canada.

IMG_4163.jpg

Lunch with a view. Tikka Masala hos Singapore.

Efter detta var det dags för boarding. Vi gick mot gaten och passerade den gigantiska ekonomikön fram till skylten med Boardingzon 1-3. Jag halade fram biljetten och förde den mot skannern. ”BEEEP” tjöt den ilsket till skenet av ett rött blinkade ljus. ”Sorry sir, something seems to be wrong. You have to step aside” sa gatepersonalen med barsk ton. Paniken började komma smygandes. Svettkörtlarna i pannan drog igång en produktion, modell större. Vad var det som höll på att hända? Fortsättning följer…
 

Jannes

Medlem
Jag kanske minns fel, men är det så att Senator-delen har starksprit men Business-delen har inte det?
Och jag tror absolut att tidpunkten var på er sida vad gäller trängsel i LH loungen. Pröva den igen klockan 18 en vardag…
 

Johan F

Medlem
Mycket bra och handfasta tips - jag åker på min resa på torsd också med 07.30 planet till LHR; ’tyvärr’ har jag transfer på bara drygt 2 tim men tänker att jag siktar in mig på United loungen… :)

Keep up the good work!
 

bajenludde

Medlem
DAG 1, fortsättning igen: Torsdag 18 januari

Efter att ha klivit åt sidan tog Air Canadas gatepersonal mitt boardingkort. Det scannades och knappades lite grann på en dator. ”Hmm, it might be an error since you checked in for your flight at another airport” sades först. Ett par sekunder senare sken dock kvinnan bakom datorn upp. ”Ah, now I see. It is because the plug on your seat is not working and we want to give you the possibility to switch seat”. Det var alltså eluttaget på plats 1D som var ur funktion. Då mitt resesällskap var seatad bredvid mig ville man inte splitta på oss utan att dubbelkolla. Fin service kan jag tycka, men avböjde bytet. Att sitta tillsammans tyckte jag var viktigare än att kunna ladda telefonen. Jag skulle ju säkert dessutom kunna låna sällskapets uttag om nöden trängde sig på. Air Canada frågade flera gånger om jag var säker, samtidigt som de bad om ursäkt. Efter att jag försäkrat dem om att det inte spelade mig någon roll tackade de mig ”for being convenient and cooperative”. Snyggt hanterat av dem i min bok!

Flyg nummer 1: London-Calgary, AC851, LHR-YYC.
Kabinklass: Business - Signature Class.
Avgångstid: 13:19
Ankomsttid: 14:53
Total flygtid: 8 timmar och 34 minuter.
Plats: 1D (Aisle).
Flygplan: C-FGDZ, Boeing 787 Dreamliner.

IMG_4167.jpg

Sätet för dagen: 1D.

Sätet på planet var bra, men kanske något slitet. För min del var det första gången jag flög ”snett”, vilket ju blir följden av Air Canadas reverse herringbone-säten. Det var lite ovant i början, men knappast någonting man tänkte på mer än vid start och landning. Resesällskapet fortsatte att vara lyrisk. ”Det känns ju knappt som att man är på ett flygplan!”

IMG_4168.jpg

Flygningens fördrink: Prosecco.

Innan start bjöds det på Prosecco eller vatten. Ajdå, ingen champagne lastad? var då min tanke. Men efter start kom crew ut med dryckesvagnen och frågade vad man ville ha att dricka. Där var det inga problem att få riktig skumpa. Väldigt oklart varför man inte kunde bli erbjuden champagne redan från början kan jag tycka, men antar att det kanske är en kostnadsfråga. Väl i luften slog jag direkt till på champagne i alla fall och den som serverades för dagen var Laurent Perrier Brut. Till detta ställdes en skål med cashewnötter och mandlar ut.

IMG_4174.jpg

Fördrink i luften: Champagne från Laurent Perrier.

Efter detta var det dags för första måltidsserveringen. På en bricka kom förrätten ut, vilket var räkor och rökt lax med mango- och paprikasalsa samt saffrans- och dillmajonnäs. Till detta fick man en grönsallad samt välja mellan diverse olika varma brödsorter. Jag körde på vitlöksbröd. Trevlig förrätt som allt som allt smakade bra.

IMG_4179.jpg

Förrätt.

Till varmrätt valde jag att köra på short rib med potatismos. När denna kom ut började jag ångra mitt val direkt. Den såg riktigt torr ut och moset var inte jätteinspirerande. Det kom inte ut någon ny bricka utan enbart en ny tallrik som ställdes i hörnet på förrättsbrickan. Jag gav ändå rätten en chans och efter första tuggan visade sig det vara helt rätt beslut. Köttet var inte alls torrt utan helt perfekt tillagad. Det föll sönder fint och resterande komponenter i rätten var också smakrika.

IMG_4181.jpg

Varmrätt.

När huvudrätten var uppkäkad var det dags för dessert. Då ”huvuddesserten” innehöll diverse ingredienser jag är allergisk mot valde jag att nöja mig med färsk frukt, ost och kex samt en kopp kaffe. Hade inga jätteförhoppningar, men mögelosten visade sig vara riktigt, riktigt bra. Nedan följer bilder på detta, samt bilder på hela menyn.

IMG_4187.jpg

IMG_4175.jpg

IMG_4176.jpg

IMG_4177.jpg

IMG_4178.jpg


Vad gäller utbudet på IFE:n så hade jag efter att ha läst diverse recensioner inte jättehöga förhoppningar. Som så många gånger förr skulle jag dock bli positivt överraskad återigen. Här fanns inte bara en hel del nya titlar utan även samtliga James Bond-filmer. Bara det senare hade räckt för en tiopoängare hos mig.

När det kommer till servicen så var det kanske något stram, men väldigt vänlig och omtänksam. Jag serverades uteslutande av pursern vid namn Mario och han gjorde mycket bra ifrån sig. Tilltalade mig genom hela flygningen med mitt efternamn och chit-chattade lagom mycket. Drog lite anekdoter på en lagom nivå, frågade om det var första gången jag skulle besöka Kanada osv. En riktig kung!

Mellan måltiderna ställdes en korg med diverse snacks och godis upp där det bara var att plocka vad man ville ha. Detta skedde dock inte i galley utan inne i kabinen, precis vid våra platser, 1D och 1G. Det innebar att det blev en del spring från övriga passagerare fram till våra platser. Lite störande faktiskt. Samtidigt kunde vi plocka ur korgarna utan att behöva resa oss från stolen, vilket ju i och för sig var en fördel.

IMG_4188.jpg

Snackkorgen ovanpå min plats 1D.

IMG_4190.jpg

God choklad i snackkorgen!

Vad gäller amenity kitet som delades ut så hade jag fått för mig att Air Canada bytt till en platt necessär. Detta var dock inte fallet här utan det var deras vanliga gula rätblock med Acqua Di Parma-logotyp. Den innehöll en del del, inklusive strumpor, ögonmask, lip balm, handkräm, öronproppar, fiberduk, tandborste, tandkräm och munskölj. Ingenting att klaga på där!

IMG_4172.jpg

IMG_4173.jpg

Air Canadas Amenity Kit utvändigt och invändigt.

En stund innan landning var det dags för servering nummer två, vilket visade sig vara afternoon tea. Scones, fingerbread och clotted cream satt helt perfekt. Efter att mer eller mindre ha käkat konstant under hela dagen var vi riktigt, riktigt mätta. Men just detta gick ner. En mer matig måltid hade vi troligtvis tackat nej till. Utöver te blev det till att testa Molson Canadian, en fin lager som purser-Mario var mäkta stolt över att dela härkomstland med.

IMG_4191.jpg

Afternoon Tea pre landing, med pursers favoritöl Molson Canadian.

Det blev en relativt lång inflygning där vi tog två extravarv runt staden. Piloten lät meddela att det var riktigt kallt på marken, minus 24 grader. Det var helt molnfritt vilket gav fina vyer. Calgary ligger på den helt platta stäppen och det var verkligen ett helt vitt landskap som bredde ut sig, men staden i mitten där det rök ur skorstenarna. Vi förberedde oss på att frysa, vilket var tur för det var verkligen svinkallt. Otroligt hur det kan vara så fruktansvärd kyla i en såpass stor stad.

Allt som allt var vi riktigt nöjda med flygningen. Som jag nämnt tidigare har jag enbart flugit business med SAS tidigare och jag skulle säga att detta var ganska on par med SAS. Skulle definitivt inte tveka på att flyga med Air Canada igen. Resesällskapet fortsatte ösa superlativ över upplevelsen. "Det känns ju knappt som att vi flugit!" sade hen och drog jämförelser till när vi flög FRA-SFO i Lufthansa Eco tillsammans ett par år tidigare och varit riktigt sega när vi klev av planet.

Nu var den stora frågan om alla våra väskor kommit med, inklusive pjäxbag och skidor. Vi klev av flyget och tog oss igenom border control smidigt. Därefter var det bara att kliva ut till bagagebandet. Väska 1 kom. Väska 2 kom lite senare. Väska 3 kom ytterligare lite efter. Plötsligt hördes en röst i högtalaren. ”Mr bajenludde, please contact service desk. I repeat: Mr bajenludde, please contact service desk!”
 
Toppen