Senaste nytt

[Reserapport] Att förlänga ett Aegean Gold

palmen

Moderator
Dags att förnya Aegean Gold för min del, det absolut lättaste kortet att ha kvar status på. 4 Aegean eller Olympic flighter och 12k miles krävs för att behålla statusen ytterligare ett år.
Tanken är att detta blir en semi-liverapport.

Har bokat billigaste biljetter från Stockholm till London via Aten för ca 500 kronor för att få de första 2 fighterna som behövs. Som Aegean Gold har man dessutom 4 uppgradering vouchers till Business varje år att nyttja (dessa gäller dock inte längre för de billigaste boknimgsklasserna).

Egentligen skulle jag inte åkt denna helg men i och med att Aegean ställt in sena flighten till London om 2 veckor som jag var bokad på så gick de med på att boka om mig till denna helg gratis trots att det var en resebyråbokning.

Vi verkar bli 4 personer i Business idag på 2 rader. Tyvärr lite försening från Arlanda, boarding började först 5 minuter innan planerad avgångstid och det är lite småkaos just nu ombord med väskor som inte får plats.

Dagen började annars med tåg och buss för att ta mig ut "gratis" till Arlanda på SL kortet, alltid ett bra alternativ när man har tid. Incheckning gick väldigt smidigt för Business där det inte var någon kö alls. Fast track i säkerhetskontrollen och direkt till sas guld lounge för lite frukost.

20170128_103334.jpg
Favoritplatsen i loungen i vilostolarna

20170128_121211_004.jpg
Thai Airways är parkerade bredvid oss, lite skillnad i storlek på plan.

20170128_121306.jpg
Blockat mittsäte i Business, gillar dock inte riktigt utsvängningen av armstödet, blir väldigt obekvämt för armbågen.


Snart dags för takeoff då de sista boardar nu, blir uppföljning från Aten efter att förhoppningsvis haft en bra första flight.
 

palmen

Moderator
Vi har fortfarande inte stängt dörren, nu kom dock lite förfriskningar i form av bubbel, juice, vatten. Även meny delades ut till oss i Business. 2 val av varmrätt finns att välja på, 2 röda viner, 2 vita och ett bubbel, alla från Grekland.
Ölutbudet är tyvärr bara Alfa och Heineken :-(
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Vi är fortfarande vid gaten, de har dock kört bort bryggan och dags för pushback 50 minuter sena. Hur kan det ta 50 minuter att boarda en A320?
 
Trevlig resa!

Stämmer priset 500 SEK till London i Business via Aten...!?
Det troligaste är att han köpte billigaste ekonomiklass och uppgraderade till businessclass med sina uppgraderingsvouchers innan Aegean gjorde "enhancements" (=gjorde så att billigaste ekonomibiljetterna inte längre kunde uppgraderas). Jag har sett enkelbiljetter från Norden till bl a Tyskland (via Aten) med Aegean för under 400 SEK så ibland är de extremt prisvärda.
 

palmen

Moderator
Väntat på connections kanske?
Nope snarare total kaos,det var minst 20 väskor som fick lastas av och sen ner in i planet. Det var inte direkt tysk ordning ombord även om de var stenhårda med korrekt prioboarding, var dock svårt att komma fram då de blockade gaten med folk som inte fick boarda.
 

palmen

Moderator
De håller på och bygger om här på flygplatsen, lite småkaos att hitta rätt. Parkerad i Lufthansas lounge just nu då swissport loungen borta vid mina gater är kass. Tyvärr har de tagit bort whiskyvagnen här men har å andra sidan ny inredning.

20170128_130215.jpg
Finlandsbåt strax efter att vi lyft från Arlanda

20170128_134018.jpg
Förrätt ombord, tyvärr inget som passar mig.

20170128_135352.jpg
OK varmrätt, kycklingen var för torr.

20170128_141751.jpg
Riktigt bra efterrätt, i alla fall de två från vänster.

20170128_141941.jpg
GT serverades också, Gordon's och Schweppes.

20170128_162936.jpg
De har gjort om i Lufthansas loungen där jag är nu. Ny inredning men de har tagit bort whiskyvagnen tyvärr. Är helt ensam i loungen just nu :).

20170128_163230.jpg
2 öl på tapp erbjuds, weissbier och en pils, Inger tjafs med flaskor.
 
Toppen