Senaste nytt

Resemål som du tror att ingen annan har bevistat (Lek)

OK, sag att en del av mina städer redan var tagna (Nuuk, Chernobyl). Sa jag far väl drämma till med:

Arktis (eller diat)
Longyearbyen , Svalbard (ligger nog precis pa gransen för 7000 invanare, men om man räknar med de ryska kolgruvearbetarna i Svenskberget sa kommer man över)
Ilulissat, (Jokobshavn)Grönland
Akureyri, Island

östeuropa:
Poltava, Ukraina
Viborg, Ryssland

Afrika
Essauira, Marocko
Dahkla, Västsahara
Noubhadibou, Mauretanien
Moukschot, Mauretanien
S:t Lois, Senegal
Dakar, Senegal

Jag kom precis att tänka på en gång för drygt tio år sedan när jag var i New Braunfels i Texas. Det är det säkert fler som har varit, den har ju ändå 57000 invånare. Men väl där var jag på en bar med en polare, och hörde ett par killar som satt bredvid oss vid bardisken diskutera just konstiga resmål.
För de flesta amerikaner är ju allt utanför den egna staten långväga och allt utomlands extremt exotiskt. Men de här killarna hade faktiskt rest en hel del, till ganska udda resmål (de skulle kunna vara antingen oljeborrare eller legosoldater med tanke på utseendet). De håller på ungefär som vi, och ska bräcka varandra.

Efter en stund lägger sig bartendern i diskussionen och säger något i stil med -"Var ni än har varit så slår ni inte killen där borta, så ni kan lägga ner nu" och pekar på en äldre herre vid ett bord. Den äldre mannen visade sig vara Charlie Duke, en av tolv män som gått på månen...

OK, sag att en del av mina städer redan var tagna (Nuuk, Chernobyl). Sa jag far väl drämma till med:

Arktis (eller diat)
Longyearbyen , Svalbard (ligger nog precis pa gransen för 7000 invanare, men om man räknar med de ryska kolgruvearbetarna i Svenskberget sa kommer man över)
Ilulissat, (Jokobshavn)Grönland
Akureyri, Island

östeuropa:
Poltava, Ukraina
Viborg, Ryssland

Afrika
Essauira, Marocko
Dahkla, Västsahara
Noubhadibou, Mauretanien
Moukschot, Mauretanien
S:t Lois, Senegal
Dakar, Senegal

Vyborg Ryssland bara 9ggr hittills i år :( Inget ställe man längtar tillbaka till.
Essauira, Marocko check :cool:

Arnhem, Nijmegen och Almere kan strykas från "en-mans-besök-listan" då de besökts flera gånger av mig.
I synnerhet Almere som besöks 2-3 gånger om året då en av våra huvudleverantörer håller till där.
Även Nijmegen brukar få äras av mina besök nån gång om året.

Kan även lägga till tre andra holländska städer som tagit emot mig som gäst.
Gröningen med nästa 200.000 invånare.
Druten med sina blyga 18.000 invånare.
Volendam som är en mina favoritstäder i Holland kan rekommenderas varmt, speciellt under sommarhalvåret då den lilla fiskebyn med sina drygt 20.000 invånare blir en riktigt mysig sommarstad.

Groeningen ryker, trevligt stopp om man bilar från AMS.

Nu ni:
Rundu, SWA/Namibia
Ceres, Kapprovinsen
White River, Transvaal
Nylstroom, Transvaal
Mooi River, Natal
Naivasha, Kenya
Norsup, Malekula, Vanuatu
Kingstown, St Vincent
Port Elizabeth, Bequia
Scarborough, Tobago
Castara, Tobago