Senaste nytt

Reseförsäkring vid bonusresa?

Jag frågade en gång Amex kundtjänst om en resa där flygresan var betald med annat kort. Enligt personen gällde försäkringen om >75% av allt på resan var betalt med Amex så om hotell och hyrbil gick på 30k med Amex och flyget 5k med annat kort så täcks man av reseförsäkringen som Amex erbjuder.

Oklart om det stämmer - kundtjänsten har ju som vi alla vet inte alltid rätt.

Läser man villkoren vill jag hävda att det är självklart att det stämmer och att försäkringen skulle gälla i exemplet du beskriver.

Det är inte alltid man bor på hotell.

Korrekt. Och det är inte alltid nödvändigt för att uppfylla kriterierna för att reseförsäkringen ska gälla.

Som med all skadereglering så är det en bedömningsfråga om villkoren för att försäkringen ska gälla är uppfyllda, om skadan täcks av försäkringen, om kunden gjort allt den kunnat för att minska skadorna mm. Som kund har man troligtvis inga problem om man har rimliga förklaringar och vid behov kan backa upp dessa. Men om man t.ex. är bortrest på en turistort i en månad, och den enda kostnaden man har på sitt Amex är 1000 kr i skatter på flygresan, då kommer man ha en uppförsbacke att förklara hur man kunnat leva i övrigt helt gratis.

Nu är vi lite offtopic, för @JonatanH frågade vad som gäller för bonusresor och framförallt om SAS MCs försäkring. Och där är ju svaret att försäkringen täcker en bonusresa.

OT men den klassiska frågan är ju också vad som gäller om jag betalar en flygresa för 20 000 kr med mitt Amex och sedan betalar hotell för 20 000 kr med mitt Mastercard. Gäller ingen av reseförsäkringarna då?

OT men den klassiska frågan är ju också vad som gäller om jag betalar en flygresa för 20 000 kr med mitt Amex och sedan betalar hotell för 20 000 kr med mitt Mastercard. Gäller ingen av reseförsäkringarna då?
Nej, rimligen så gäller ingen försäkring då! Du har ej betalat >75% av resans kostnader med något kort.

Nej, rimligen så gäller ingen försäkring då! Du har ej betalat >75% av resans kostnader med något kort.

Naturligtvis. Följdfråga då;

Jag bokar en bonusresa i First och betalar 2 000 kr i skatter och avgifter med mitt Amex. Jag bokar hotell för 20 000 kr med Mastercard.

Gäller Amex reseförsäkring eftersom värdet på biljetten är >75% av totalen eller gäller Mastercards reseförsäkring?

Jag bokar en bonusresa i First och betalar 2 000 kr i skatter och avgifter med mitt Amex. Jag bokar hotell för 20 000 kr med Mastercard.

Gäller Amex reseförsäkring eftersom värdet på biljetten är >75% av totalen eller gäller Mastercards reseförsäkring?
Jag är inte expert på försäkringsreglerna och har inte jämfört dem sida vid sida. Men utifrån de siffror du redovisar här så har du betalat 9% av den totala kostnaden med ditt Amex och 91% med ditt Mastercard, så jag säger att ditt Mastercard är där du har din reseförsäkring.

Men som sagt var, jag är INGEN expert, så du bör rimligen kontakta respektive kortutgivare för att få ett svar på vad som gäller i din situation.

Jag har för vana att alltid lägga alla resekostnader (flyg, hotell, hyrbil) på ett av korten för att det inte ska uppstå några tveksamheter gällande försäkringen.

Jag bokar en bonusresa i First och betalar 2 000 kr i skatter och avgifter med mitt Amex.
Frågan är - vilket Amex? Och från vilket program kommer bonuspoängen?

Läser man villkoren för exempelvis SAS Amex Elite så står där något i stil med:
resan ska vara betald med kortet ELLER SAS Eurobonuspoäng”.
I villkoren för det vanliga Amex Platinum (utan direkt koppling till SAS) står det i villkoren något i stil med:
resan ska vara betald med kortet eller Amex Membership Rewards poäng”.

Därför kan man inte säga ”betald med mitt Amex” - för det finns många olika Amexkort. Reseförsäkringen ser lite olika ut även inom de SAS brandade Amexkorten, exempelvis ingår ingen reseförsäkring alls i gratiskortet SAS Amex Classic. Mellan SAS Amex Premium och SAS Amex Elite är skillnaderna mindre, beloppsgränserna för maxersättning är generellt lägre för SAS Amex Premiumkortet medan de är högre för SAS Amex Elite.

Som @Berglund påpekar så beror det givetvis på vilket Amex du har betalat med, men jag har aldrig hört om något försäkringsbolag som tittar på annat än vad du faktiskt har debiterat med ditt kort, även om din bokning av din bonusresa i First givetvis är värd betydligt mer än 20k i rena pengar om du hade köpt den kontant själv så att säga.

https://www.modernaforsakringar.se/siteassets/documents/seb-kort/villkor/sasse.pdf som reglerar SAS Mastercards försäkringar så står det att
Försäkringsförmånerna gäller för kortinnehavare som till minst 75 procent har betalat en resa eller hyra av stuga/lägenhet med sitt SAS EuroBonus World Mastercard. Om kortinnehavaren har ett SAS EuroBonus World Mastercard och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan.
Lite längre ner kan man även läsa att om man hyr en stuga av en privatperson så gäller inte försäkringen. Så är det aktuellt så skulle jag kolla upp den delen närmare för att klargöra vad som gäller.

https://www.americanexpress.com/con...s/forsakringsvillkor/sas-elite_kreditkort.pdf och för SAS Amex Elite kreditkort så står det också att
Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.

Frågan är - vilket Amex? Och från vilket program kommer bonuspoängen?

Läser man villkoren för exempelvis SAS Amex Elite så står där något i stil med:
resan ska vara betald med kortet ELLER SAS Eurobonuspoäng”.
I villkoren för det vanliga Amex Platinum (utan direkt koppling till SAS) står det i villkoren något i stil med:
resan ska vara betald med kortet eller Amex Membership Rewards poäng”.

Därför kan man inte säga ”betald med mitt Amex” - för det finns många olika Amexkort. Reseförsäkringen ser lite olika ut även inom de SAS brandade Amexkorten, exempelvis ingår ingen reseförsäkring alls i gratiskortet SAS Amex Classic. Mellan SAS Amex Premium och SAS Amex Elite är skillnaderna mindre, beloppsgränserna för maxersättning är generellt lägre för SAS Amex Premiumkortet medan de är högre för SAS Amex Elite.

Bra poäng @Berglund. I mitt fall handlar det om SAS Eurobonus, SAS Amex Elite och SAS Mastercard Premium.

Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller EuroBonus-poäng. Observera att EuroBonus poäng ej betalas tillbaka vid avbokning.

För att ovanstående ska kunna avgöras måste ju försäkringsbolaget tillämpa en värdering av EuroBonus-poäng?

För att ovanstående ska kunna avgöras måste ju försäkringsbolaget tillämpa en värdering av EuroBonus-poäng?
Som sagt var, jag är ingen försäkringsexpert, så jag hade vänt mig direkt till Amex och ställt frågan via chatten om försäkringen gäller utifrån dina givna kriterier! Då får du ju även ett skriftligt svar som du kan hänvisa till senare OM något händer under din resa.

Lycka till! :)

P.S. Du kan inte boka om boendet så att du har det på Amex? Det är ju generellt en mycket bättre försäkring? Så slipper du fundera på vilken försäkring som gäller? D.S.

Toppen