Senaste nytt

Reseförsäkring vid bonusresa?

JonatanH

Medlem
Har nu beställt mitt första Amex för att samla Eurobonus och hoppas det dyker upp nästa vecka! Blev ett Classic då vi kommer framförallt resa i Europa och vill testa.

Vår lokala matbutik tar inte Amex så är inne på ett Mastercard också för att komplettera med.

Det jag undrar är hur det fungerar med reseförsäkring när man bokar en bonusresa? Korten har ju villkor att resan ska betalas 75% med kortet (vet att classic inte har).

Kan någon förklara detta för mig. Räcker det att vi tar ett MC med reseförsäkring?

Det jag undrar är hur det fungerar med reseförsäkring när man bokar en bonusresa? Korten har ju villkor att resan ska betalas 75% med kortet (vet att classic inte har).

För både de SAS-brandade Amex-korten och SAS MC-korten gäller att en bonusresa betald med eurobonuspoäng är att jämställa med att den betalats med kortet.

För både de SAS-brandade Amex-korten och SAS MC-korten gäller att en bonusresa betald med eurobonuspoäng är att jämställa med att den betalats med kortet.

Men om man använder både MC och Amex? Måste jag tjänar in 75% av poängen med MC då Amex inte har försäkringen. Där jag inte hänger med vad som gäller.

Men om man använder både MC och Amex? Måste jag tjänar in 75% av poängen med MC då Amex inte har försäkringen. Där jag inte hänger med vad som gäller.

Att blanda två kort är generellt sett problematiskt, man riskerar att lägga 50% av kostnaderna på vardera kort och inte vara försäkrad på någotdera. Gör man detta får man vara lite försiktig (och man bör alltid ha en bra reseförsäkring i hemförsäkringen i botten, just in case).

Intjäningen spelar ingen roll. Det kortet du använder för att betala skatterna och avgifterna kommer vara det som styr vilken försäkring som är aktuell.

Nja, det här är väl inte riktigt rätt. I vart fall när det gäller Amex-kortens försäkringar så är det just totalspenden som är avgörande; 75% av resans kostnader ska läggas på kortet. Det är (med undantag av vissa specifika moment, som hyrbilförsäkringen) inte avgörande exakt vad som betalats med vilket kort.

Jag har inte riktigt grävt ner mig i Modernas villkor som hänger ihop med MC-kortet, utan bara skummat dem lite snabbt, men kontentan verkar bli snarlik i praktiken (man ska betala 75% av transporten + boendet). Och, som sagt, en bonusresa jämställs med att den är betald på kortet (dvs inte bara skatterna).

Att blanda två kort är generellt sett problematiskt, man riskerar att lägga 50% av kostnaderna på vardera kort och inte vara försäkrad på någotdera. Gör man detta får man vara lite försiktig (och man bör alltid ha en bra reseförsäkring i hemförsäkringen i botten, just in case).

Nja, det här är väl inte riktigt rätt. I vart fall när det gäller Amex-kortens försäkringar så är det just totalspenden som är avgörande; 75% av resans kostnader ska läggas på kortet. Det är (med undantag av vissa specifika moment, som hyrbilförsäkringen) inte avgörande exakt vad som betalats med vilket kort.

Jag har inte riktigt grävt ner mig i Modernas villkor som hänger ihop med MC-kortet, utan bara skummat dem lite snabbt, men kontentan verkar bli snarlik i praktiken (man ska betala 75% av transporten + boendet). Och, som sagt, en bonusresa jämställs med att den är betald på kortet (dvs inte bara skatterna).
Kanske missförstod frågan, tolkade som att den gällde intjäning av poäng och dess påverkan på försäkringen.
Vad det gäller reseförsäkringen i sig finns inget krav på att resan måste innehålla något mer än själva flygbiljetten för att aktiveras. Har svårt att se hur försäkringsbolagen exempelvis skulle neka ersättning om flygbiljetterna betalats med kortet och sedan någon annan betalar för login.

Vad det gäller reseförsäkringen i sig finns inget krav på att resan måste innehålla något mer än själva flygbiljetten för att aktiveras.
Detta är ju det klassiska ämnet som återkommer emellanåt. I villkoren står det ojmr att 75% av resans kostnader ska betalas med kortet, sedan har det där tolkats lite olika av olika personer...

De gånger som jag nyttjat reseförsäkring genom SAS AMEX Elite på bonusresa (2 tillfällen) så har dom tittat på hur resan är betald, dvs enbart skatter. Hur intjänade poäng för att kunna boka resan kommer dom aldrig att kunna komma åt då den informationen ligger hos SAS Eurobonus. Du kan ju faktiskt uppnått dina poäng genom resande som arbetsgivaren eller någon annan bekostat.
Slutsatsen är att ALLA skatter på bonusresan än skall betalas till minst 75% av ditt kort för att försäkringen skall vara giltig.

Jag frågade en gång Amex kundtjänst om en resa där flygresan var betald med annat kort. Enligt personen gällde försäkringen om >75% av allt på resan var betalt med Amex så om hotell och hyrbil gick på 30k med Amex och flyget 5k med annat kort så täcks man av reseförsäkringen som Amex erbjuder.

Oklart om det stämmer - kundtjänsten har ju som vi alla vet inte alltid rätt.

Det är inte alltid man bor på hotell. Vid första tillfället frågade AMEX försäkringsbolag vilket hotell jag bodde på och när jag svarade att vi hälsade på några bekanta så godtog handläggaren det svaret (vilket var sant).
Vid andra tillfället så förekom jag detta genom att bifoga betalningen av hotellrummet i samband med med mitt anspråk.

Toppen