Jane Insane
Medlem
Så länge skatter och avgifterna för flyget betalas med Amex Platinum anser de att flyget är betalt 100% med Amex Platinum om resten av flyget har köpts med poäng.
Absolut, detta står ganska tydligt i villkoren. För Amex Platinum gäller att betalning ska ske med Amex Platinum ELLER Amex Membership Awards-poäng. För Amex Elite ska det betalas med Elite ELLER EuroBonus-poäng.
Innebär detta verkligen att saker som köps utanför flygbokningen räknas bort från procentspenderingskravet? Jag köper en flygresa med mitt Amex men på plats råkar jag betala hyrbilen kontant, då förfaller min flygförsäkring för att resans kostnader inte betalats i tillräckligt stor utsträckning med Amex?
I teorin: Ja. I praktiken: Vid gränsfall är det nästan omöjligt att leda detta i bevis. Det är inte så att Amex vet vad du har betalat kontant (eller med annat kort) om du inte själv bistår med den informationen. Utan vid ett försäkringsfall, om det råder tveksamhet, så är det upp till dig att göra det troligt att du faktiskt har betalat 75% av resans kostnader med Amex-kortet (och relevanta poäng). Om du är borta i en månad, och den enda Amex-kostnaden du har är flygbiljetten, så kommer du få svårt att övertyga dem om att du har sovit på en parkbänk och fastat hela månaden...
Edit: I just fallet hyrbil, så är det dock så att för att hyrbilsmomentet ska gälla så finns ett extra krav, och det är att just hyrbilen också ska betalas med Amex. Så även om du har betalat 99% av resan med Amex, men hyrbilen kontant, då gäller inte hyrbilsmomentet. Men resten av reseförsäkringen gäller som vanligt i det läget.