Senaste nytt

Reseförsäkring vid bonusresa?

Så länge skatter och avgifterna för flyget betalas med Amex Platinum anser de att flyget är betalt 100% med Amex Platinum om resten av flyget har köpts med poäng.

Absolut, detta står ganska tydligt i villkoren. För Amex Platinum gäller att betalning ska ske med Amex Platinum ELLER Amex Membership Awards-poäng. För Amex Elite ska det betalas med Elite ELLER EuroBonus-poäng.

Innebär detta verkligen att saker som köps utanför flygbokningen räknas bort från procentspenderingskravet? Jag köper en flygresa med mitt Amex men på plats råkar jag betala hyrbilen kontant, då förfaller min flygförsäkring för att resans kostnader inte betalats i tillräckligt stor utsträckning med Amex?

I teorin: Ja. I praktiken: Vid gränsfall är det nästan omöjligt att leda detta i bevis. Det är inte så att Amex vet vad du har betalat kontant (eller med annat kort) om du inte själv bistår med den informationen. Utan vid ett försäkringsfall, om det råder tveksamhet, så är det upp till dig att göra det troligt att du faktiskt har betalat 75% av resans kostnader med Amex-kortet (och relevanta poäng). Om du är borta i en månad, och den enda Amex-kostnaden du har är flygbiljetten, så kommer du få svårt att övertyga dem om att du har sovit på en parkbänk och fastat hela månaden...

Edit: I just fallet hyrbil, så är det dock så att för att hyrbilsmomentet ska gälla så finns ett extra krav, och det är att just hyrbilen också ska betalas med Amex. Så även om du har betalat 99% av resan med Amex, men hyrbilen kontant, då gäller inte hyrbilsmomentet. Men resten av reseförsäkringen gäller som vanligt i det läget.

• Gilla
Reactions: Gus
Tycker det är lite otydligt i villkoren för AMEX elite. Hyrbilsförsäkringen, är den också kopplad till att 75% av resan ska vara betalad med det kortet?

Har ett fall då jag ska till Spanien och bo hos en vän, men köper flygbiljett och all mat + hyrbilshyran med Elite och undrar om jag ändå har rätt att använda Hyrbilsförsäkringen via elitekortet?

Tänker att man även kan hyra en bil över en dag i stan man bor på och använda AMEX elite för att betala hyrbilen, är man täckt av den försäkringen då?

Tycker det är lite otydligt i villkoren för AMEX elite. Hyrbilsförsäkringen, är den också kopplad till att 75% av resan ska vara betalad med det kortet?

Har ett fall då jag ska till Spanien och bo hos en vän, men köper flygbiljett och all mat + hyrbilshyran med Elite och undrar om jag ändå har rätt att använda Hyrbilsförsäkringen via elitekortet?

Tänker att man även kan hyra en bil över en dag i stan man bor på och använda AMEX elite för att betala hyrbilen, är man täckt av den försäkringen då?

Det är två steg:

1) Kraven för att reseförsäkringen ska gälla måste vara uppfyllda, dvs du måste vara på en resa som Amex definierar det och resans kostnader ska betalas till minst 75% med Amex + bonuspoäng.

OCH

2) För att hyrbilsförsäkringen ska gälla, ska hyrbilen DESSUTOM betalas med Amex.

Så i ditt första fall så ja, då gäller hyrbilsförsäkringen. I det andra fallet nej, eftersom du inte är på resa.

Innebär detta verkligen att saker som köps utanför flygbokningen räknas bort från procentspenderingskravet? Jag köper en flygresa med mitt Amex men på plats råkar jag betala hyrbilen kontant, då förfaller min flygförsäkring för att resans kostnader inte betalats i tillräckligt stor utsträckning med Amex?

Jag tänkte mig att respektive del av resan som betalas till tillräckligt hög procentuell andel täcks!
Ställde aldrig frågan på det sättet. Tror nog mer det är så att Amex täcker inte bilen i det fallet. Svårt för de att veta att du har hyrt en bil. Däremot kan det vara frågor om du är borta flera nätter men tar inte upp något boende när du söker ersättning. Men jag förstår inte varför man skulle använda Platinum för skatten på en bonusresa sedan annat kort eller kontant på hotellet. Måste du ställa in flyget får du tillbaka poängen och bara betala en relativt låg avgift för avbokning.
Däremot kan det vara svårt att få ersättning för avbokning av boende om inte resan är täckt av kortet du betalade med. Jag kollade 2 andra försäkringar Circle K och Strawberry, och de täcker inte hotell eller Airbnb om du reste dit med bonus, även om skatten betalas med samma kort. Enligt deras villkor räknas det hela inte som en resa om inte eventuell transport har betalats med samma kort.
Därför tänker jag det är bäst att använda Platinum kort för allt man eventuellt vill få ersättning för om man måste ställa in resan.
Fick nyligen ställa in en komplicerad resa med flera envägsflyg olika dagar för olika personer och boende på två ställen plus arrangemang och Platinum ersatte allt helt utan problem.

Det är två steg:

1) Kraven för att reseförsäkringen ska gälla måste vara uppfyllda, dvs du måste vara på en resa som Amex definierar det och resans kostnader ska betalas till minst 75% med Amex + bonuspoäng.

OCH

2) För att hyrbilsförsäkringen ska gälla, ska hyrbilen DESSUTOM betalas med Amex.

Så i ditt första fall så ja, då gäller hyrbilsförsäkringen. I det andra fallet nej, eftersom du inte är på resa.
Det som var otydlig för var kombinationen Platinum och flygbolagets bonuspoäng (elitekort är tydlig). Där kunde det ha varit att man räknar poängen från flygbolaget som en del av betalningen för resan. Då är det svårt att komma upp i 75% på Platinum om det är business class biljetter till USA och man har endast betalat några hundra kronor i skatt med kortet.

Jag fick Platinum-försäkring på hyrbilen, och då hade jag köpt flygbiljetter med eurobonus-poäng, dock betalt skatt/avgifter med Platinum-kortet.
Betalade hotell med Platinum också, vilket i sig själv blev mer än 75% av totalen för "resan".

Hyrbilen hyrdes självklart med Platinum-kortet.

Toppen