Senaste nytt

Resebyråavtal - vad är poängen? inte en krona billigare

Då jag tidigare jobbat på en av de stora TMC:erna så må jag vara ganska färgad av den branschen men det finns ju en tanke bakom att större bolag använder sej av en affärsresebyrå. Det stämmer som du säger att många biljettpriser är exakt samma som på vilken annan sajt som helst, jag argumenterar inte emot. Däremot så finns det många olika typer av verktyg som större bolag använder sej av, track & trace, benchmarking, hjälp med upphandling, utformande av resepolicy mm. Från ett upphandlingsperspektiv så är inte alltid själva servicen det viktiga, märkligt kan tyckas, utan istället förmågan att kunna ge värdefull statistik, hålla koll på resenärer, förenkla processer osv.
Man bör ju dessutom komma ihåg att det är oftast ett fåtal personer på varje arbetsplats som är lika medvetna resenärer som vi som hänger runt på BC all vaken tid....;)

+1 för detta, och jag är inte färgad av att ha jobbat i branschen. Jag är en helt vanlig (men resemedveten) anställd på stort internationellt bolag som också jobbar i vårt interna Business Continuity-program. Track & Trace är ovärderligt i BC-arbetet med allt som händer ute i världen. Att på trettio sekunder kunna ta reda på vem som befunnit sig på ett hotell som brunnit, vem som varit i en stad utsatt för terror, vilket hotell en anställd som inte dykt upp hos kunden på morgonen bor på mm är ovärderligt.

Flera av våra försäkringar kräver också att alla bokningar görs via central resebyrå istället för direkt med leverantörerna.

Sen kan jag hålla med om att som i alla andra sammanhang handlar resebyråer mycket om människor - vissa anser man vara bra och andra mindre bra. Man får hitta sina favoriter, hålla sig till dom och bygga en relation så att dom lär sig ens preferenser. När man kommer till det stadiet tycker jag att det ger även mig som medveten resenär, som ofta har en färdig itinerary i huvudet när jag ringer, ett mervärde.

Jag har inte jobbat på resbyrå, men jag kan hålla Paby och Marcus01 hur viktigt det är för ett stort bolag att ha TMC av säkerhetsskäl och en viss flexibilitet.

Sen en annan sak; priset en anställd ser hos resbyrån kan vara samma som konsumenten ser, men det den anställda inte ser är vilka "back end rebates" bolaget har. Det ser nog bara inköpsavdelningen. Detta görs ofta för att hantera storkundsfördelar och stordriftsfördelar..

Jag har inte jobbat på resbyrå, men jag kan hålla Paby och Marcus01 hur viktigt det är för ett stort bolag att ha TMC av säkerhetsskäl och en viss flexibilitet.

Sen en annan sak; priset en anställd ser hos resbyrån kan vara samma som konsumenten ser, men det den anställda inte ser är vilka "back end rebates" bolaget har. Det ser nog bara inköpsavdelningen. Detta görs ofta för att hantera storkundsfördelar och stordriftsfördelar..
Good point! Som medvetna resenärer så tittar vi oftast på endast ett fåtal parametrar såsom servicenivå och priser. Det finns en hel del back-office funktioner som är mkt intressanta för större företag. Däremot kan jag hålla med om att nyttan för ett mindre företag kanske inte är lika stor, beroende på resmönster såklart.

Där jag jobbar använder vi oss också av resebyrå där pristet sällan är bättre än vad man själv kan hitta på nätet och det blir ofta dyrare när resebyrånen sedan lägger på diverse bokningskostnader men som jag har förstått det så får företaget jag jobbar på någon form av kick-back som man som vanlig arbetare inte ser samt om alla medarbetare bokar genom samma resebyrå så blir det enklare att avtala om bättre priser samt se till att avtalen följs även om jag inte har sett denna effekt...

Alla vill inte ägna en stor del av sin vakna tid till att hitta den bästa routingen och den bästa kabinen, utan några vill helst bara lyfta på luren och få biljetterna i postfacket.

Det är helt förståeligt! Lite synd bara att en hel del av mina kollegor felaktigt tror att resebyrån garanterat levererar den bästa lösningen.

Firman jag jobbar för har också kick-back i sina avtaler, särskilt SAS business. På norwegian är det samma priser som "alla andra" fast gratis 2 bagage och platsreservation. Använder just den avtalen privat ibland också,

Men framförallt är det ju guld värt med en bra resebyrå när nåt händer. Nu har jag inte så mkt att jämföra med. Men ringer jag Berg-Hansen, svarar de inom 2 piptoner och ser direkt vilken som är min nästa flight. Ber dem till exempel boka om så har jag smset med ändringsbekräftelse före jag hunnit lägga på. Total tid typ 30sekunder.
Sånt kan det vara värt att betala för. Nu har de en app också som man kan göra samma grej med 3 klick på mobilen.

Hehe nu låter det som värsta reklamen för resebyrå, faktum är att jag inte förstod vad man skulle ha det till fram till något år sen bara. Mycket möjligt att ovanstående går att uppnå/få till utan resebyrå också, men jag har inte funnit möjligheten förut iallafall.

Men framförallt är det ju guld värt med en bra resebyrå när nåt händer. Nu har jag inte så mkt att jämföra med. Men ringer jag Berg-Hansen, svarar de inom 2 piptoner och ser direkt vilken som är min nästa flight. Ber dem till exempel boka om så har jag smset med ändringsbekräftelse före jag hunnit lägga på. Total tid typ 30sekunder.
Sånt kan det vara värt att betala för. Nu har de en app också som man kan göra samma grej med 3 klick på mobilen.
.

Kan bara hålla med. Naturligtvis hänger det en del på resmönster, men för min del bistår de med bra service innan resan med att bevaka väntelistor (inte helt ovanligt att önskade fighter är fulla). Och framför allt när man sitter på en flygplats ute i världen och behöver ändra något, så är det bara att ringa och bli ombokad....

Toppen