Då jag tidigare jobbat på en av de stora TMC:erna så må jag vara ganska färgad av den branschen men det finns ju en tanke bakom att större bolag använder sej av en affärsresebyrå. Det stämmer som du säger att många biljettpriser är exakt samma som på vilken annan sajt som helst, jag argumenterar inte emot. Däremot så finns det många olika typer av verktyg som större bolag använder sej av, track & trace, benchmarking, hjälp med upphandling, utformande av resepolicy mm. Från ett upphandlingsperspektiv så är inte alltid själva servicen det viktiga, märkligt kan tyckas, utan istället förmågan att kunna ge värdefull statistik, hålla koll på resenärer, förenkla processer osv.
Man bör ju dessutom komma ihåg att det är oftast ett fåtal personer på varje arbetsplats som är lika medvetna resenärer som vi som hänger runt på BC all vaken tid....![]()
+1 för detta, och jag är inte färgad av att ha jobbat i branschen. Jag är en helt vanlig (men resemedveten) anställd på stort internationellt bolag som också jobbar i vårt interna Business Continuity-program. Track & Trace är ovärderligt i BC-arbetet med allt som händer ute i världen. Att på trettio sekunder kunna ta reda på vem som befunnit sig på ett hotell som brunnit, vem som varit i en stad utsatt för terror, vilket hotell en anställd som inte dykt upp hos kunden på morgonen bor på mm är ovärderligt.
Flera av våra försäkringar kräver också att alla bokningar görs via central resebyrå istället för direkt med leverantörerna.
Sen kan jag hålla med om att som i alla andra sammanhang handlar resebyråer mycket om människor - vissa anser man vara bra och andra mindre bra. Man får hitta sina favoriter, hålla sig till dom och bygga en relation så att dom lär sig ens preferenser. När man kommer till det stadiet tycker jag att det ger även mig som medveten resenär, som ofta har en färdig itinerary i huvudet när jag ringer, ett mervärde.