Senaste nytt

Resa till Hawaii, var bokar jag bäst biljetten?

henkedio

Medlem
Har försökt och försökt att hitta ett Svenskt företag som vill boka min åtråvärda biljett till Hawaii, går inget vidare måste jag säga. Ringde till ett företag som kallar sig för flyghansa här i Malmö där jag bor. Hittade en resa på ita för ca 7700. 5 minuter efter jag hittade denna så ringer jag till företaget och ger dem all fakta. 9800 kr kostade biljetten då enligt en kvinna där, måhända att jag snöat in mig lite på itas priser men är det inte väldigt konstigt hur det kan bli så här?
 

Homer

Medlem
Det är väl inga problem att boka en ekonomi (det är väl det du tänkt dig?) biljett till Hawaii för runt 7 kkr, om du nu inte ska resa med något visst bolag?
KLM t.ex, se exempel nedan, och de har ibland reat för under 6kkr.
Själv ska jag resa till Hawaii när något bolag börjar flyga direkt från Europa.


SEK 6,823 per adult
Flight: Stockholm (Arlanda Airport) - Honolulu (Honolulu Intl.) - Return
Departure: Thu 19 Jan 12 06:25 Stockholm (Arlanda Airport) - 21:57 Honolulu (Honolulu Intl.)
Return: Wed 22 Feb 12 22:17 Honolulu (Honolulu Intl.) - Fri 24 Feb 12 12:35 Stockholm (Arlanda Airport)
 

henkedio

Medlem
Det jag söker efter är CPH-HNL OGG-ORD ORD-CPH. Mitten av maj, hittar kanonbiljetter på ita som sagt. En t/r är inte problem, 7000 från CPH. Inte så pass enkelt bara.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Har ingen aning om platstillgång, och datum för off-peak stämmer inte för dig.
Men annars verkar det billigaste sättet att ta sig till Hawaii vara att köpa miles från US airways när
det är bonus erbjudande http://www.businessclass.se/star-al...-100-bonus-pa-koepta-miles-aer-haer-igen.html
Business skulle då kosta $900 och Economy $525
(I low season(när är det?) kostar Ekonomi $900 och Businiess $1500 )

längst ned på sidan här - Off-peak award travel chart Between North America* or Hawaii and Europe
US Airways | US Airways award travel charts
 

henkedio

Medlem
Tusen tack, låter ju nästan för bra för att vara sant. Tyvärr stämmer ju inte off-peak för mig precis som du skriver. Har nu registrerat mig i dividend miles, och hoppas väl helt enkelt att man kan köpa miles där snart. Läste i tråden du länkade till att det brukar finnas möjlighet att köpa 1 gång i kvartalet!?
 

Dr. Miles

Expert
Med US Dividend Miles kan man flyga mellan Europa och Hawaii via Asien också.
Det finns flyg till/från Tokyo och Seoul.

Om jag minns rätt, något kinesiskt flygbolag planerar att flyga mellan Kina och Hawaii, men jag kommer inte ihåg vilket flygbolag.
 

Bamsefar

Medlem
Själv ska jag resa till Hawaii när något bolag börjar flyga direkt från Europa.

Jag hoppas att du har rejält med tålamod, för jag tror inte att det kommer att inträffa - någonsin!

Det är drygt 11.000 km, och det är det inte så många flygplan som fixar. Såvitt jag vet finns inte ett enda privat jet, inkl business jets (t.ex. A319 baserade versionen), som fixar det. Och att fylla t.ex. en 747-400ER - mja så poppis är inte Hawaii än så länge...
 

Homer

Medlem
Jag hoppas att du har rejält med tålamod, för jag tror inte att det kommer att inträffa - någonsin!

Det är drygt 11.000 km, och det är det inte så många flygplan som fixar. Såvitt jag vet finns inte ett enda privat jet, inkl business jets (t.ex. A319 baserade versionen), som fixar det. Och att fylla t.ex. en 747-400ER - mja så poppis är inte Hawaii än så länge...


Det är inte alls så långt som många tror och det går att flyga med många flygplans modeller.

Exempelvis flyger BA LHR-EZE 6,926miles med en 777-200ER (där "ER" står för Extended Range 7770miles),

LHR-HNL är 7220 miles

Om man tittar på de 30 längsta flighterna i världen är allihop längre än det
Non-stop flight - Wikipedia, the free encyclopedia

För övrigt vore Sverige ett utmärkt ställe att flyga från (prestigerutt för SK?)
ARN-HNL 6848 miles
LLA-HNL 6445
KRN-HNL 6285
 

Bamsefar

Medlem
Jag skrev inte att det inte finns flygplan som klarar av det. Det finns flera, men dom är rätt stora... Och bara det att volymen från Lilla Sverige inte riktigt är uppe i den som krävs för att fylla en sådan kärra, varje vecka (förutsatt att den flighten pendlade en dag i veckan enbart), under någon slags högsäsong (för året runt torde vara omöjligt), gör det nog omöjligt.

För övrigt skulle jag tro att det snabbaste sättet, idag, att flyga till Hawaii kan vara Continentel United (eller vad de nu heter) från New York. Sedan finns någon AA flight från Chicago (säsongsstyrd om jag minns rätt). Sedan har man ju såklart västkusten - men det är svårt med direktkärra till t.ex. Seattle (varifrån man kan ta Alaskan Airways on säkert även Hawaiian Airlines om jag minns rätt). LAX är ju den givna knytpunkten (dessvärre) för Hawaii och Bora Bora...

Min personliga favorit, om jag idag skulle boka, är just CO flighten från New York - men nu har ju det att göra med att jag och frun är tokiga i New York och gärna stannar till där ;-) Btw vill minnas att det är 8 timmars flight från New York, plus 8 timmar till New York då. 16h + 1h på Arlanda och 3h i New York = Stockholm - Waikiki på 21-22 timmar.
 
Toppen