Senaste nytt

Resa för 2 (Eurobinus 2-4-1) runt min 40 årsdag

BCflyer

Medlem
Hej!
Den 4/3 2026 fyller jag 40 år. Det hade varit kul att komma i väg med frugan till någon spännande destination. Jag har bokat en resa för oss på Köpenhamn - Ho Chi Minh Citiy med Vietnam Airlines i business. Det känns lite tråkigt att bränna 375 000 poäng för 2 pers till Asien. Jag har nu i några dagar försökt leta alternativ för den veckan. Jag är öppen för det mesta, men gärna varmt väder och en trevlig flygresa. USA har vi varit mycket i och det är så många delar som är varma i den perioden.

• Varifrån vill du börja din resa?
    • CPH, Köpenhamn Kastrup
  • Var är din destination?
    • Nästan vart som helst
  • Typ av resa (enkel eller tur och retur)?
    • ToR
  • När vill/behöver du resa ut?
    • Runt 28/2 2026
  • När vill/behöver du komma hem? (Skriv antingen: "lämna BBB senast/tidigast på dd-månad" eller "vara hemma AAA senast på dd-månad")
    • Vara hemma i CPH runt den 8/3 2026
  • Hur länge vill du vara borta? (om du är flexibel med hemresedatum)
    • Ca 1 vecka
  • Hur många personer som skall resa? (Ange antal vuxna och barn. Även barnet/ens ålder)
    • 2
  • I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
    • Gärna något bra som serverar Champagne
  • Vad är din budget? (per person)
    • Helst under 200 000 o / person (använder AMEX 2-4-1 och SAS Euro bonus)
  • Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
    • Upplevelsen ombord
    • Biljettpris
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? (t ex stop i Singapore på vägen till Australien)
    • Inte nödvändigtvis

Sorry får inte riktigt ihop det hela.
Borta en vecka. Enligt mallen är kortare restid viktigt för dig samtidigt som du har Australien som destination.

Har själv kikat på någon Karibisk ö. Både AF och KLM flyger till flera "paradisöar". Restiden ä överkomlig och väljer man AF är Champagnen räddad.
Har dock inte kollat tillgängligheten boka med EB poäng.

Borta en vecka. Enligt mallen är kortare restid viktigt för dig samtidigt som du har Australien som destination.

Har själv kikat på någon Karibisk ö. Både AF och KLM flyger till flera "paradisöar". Restiden ä överkomlig och väljer man AF är Champagnen räddad.
Texten om Australien och liknande är från mallen han kopierat som stöd för hur den ska fyllas i.

Hej! Tack för input. Även om jag skrivit ”vart som helst” som destination så tänker jag nog inte att Australien/NZ är rimligt på en vecka. Jag ser att texten inom parantes från mallen indikerar Australien som ett exempel. Jag har själv också titta på ”paradisöarna” och hittat något flyg till tex ANU (Antigua) men inget hem.

Har en resa bokad själv runt dom datumen till Zanzibar faktiskt, fanns några datum sist jag kollade. Försök att undvika o få Kenya som bolag bara...

Hej! Tack för input. Även om jag skrivit ”vart som helst” som destination så tänker jag nog inte att Australien/NZ är rimligt på en vecka. Jag ser att texten inom parantes från mallen indikerar Australien som ett exempel. Jag har själv också titta på ”paradisöarna” och hittat något flyg till tex ANU (Antigua) men inget hem.
Sorry, missförstod dig.
I.o.m. AF/KL har Kariben destinationerna ( som tidigare i stort sett var en vit fläck på kartan) blivit intressanta för oss.. Så om det blir din 40-års resa till Antigua tar gärna emot tips m.m.
Lite OT.
Gammal erfarenhet flyga med AF/KL är att AF o/b service upplägg är bättre än KLM, oavsett boknings klass

Hej ulagun, jag har återuppstått på forumen under en dag. Jag har som du vet lämnat forumet för flera år sedan av ett antal anledningar. Jag har dock fortsatt att följa forumet på lite avstånd eftersom det finns en del av intresse och jag respekterar många av de äldre medlemmarna, varav du är en. Jag kommer inte att vara inloggad som aktiv medlem eftersom jag numera inte har så mycket att tillföra då jag i stort sett slutat resa. Har tömt ut alla mina sparade poängkonto hos olika flygbolag, förutom Eurobonus, där några hundra k poäng finns kvar. Anledningen till att jag skriver till dej är att jag tänkte dela med mina erfarenheter från en resa till Antigua i maj 2018 som du efterfrågade i en kommentar.

Jag reste dit med min familj med barn och barnbarn. Vi var fem personer och du vet hur svårt det är att hitta fem platser i business från ARN till ANU. Det var BA som gällde eftersom de flög direkt från LGW. Jag delade därför upp det på två bokningar, tre personer bokades på AA poäng och två personer bokades med avioser från BA kontot. Kan nämnas att bokningen på AA blev riktigt lönsam. AA krediterade resenärernas konto med poäng motsvarande betalda C klass biljetter på samtliga sträckor. Tack för det misstaget AA som alltid varit mitt favoritflygbolag. Tråkigt att de slutade flyga på ARN. Det blev då BA hela vägen från ARN till ANU via London. Tyvärr blev det byte av flygplats i London från LHR till LGW, vilket medförde en övernattning. En bedrövlig transfer även om den var med taxi. Tio gånger värre än att byta terminal på LHR. Kommer aldrig att göra om det. Hur som helst så blev det BA gamla business i en B777-200. Urusel business med massor av stolar i bredd och varannan stol vänd fram och varannan bak. Visserligen flatbed men trångt och eländigt. Inte nog med det, man fick också BA:s usla service, som är under all kritik på deras långflygningar. Däremot är BA toppen på Europa linjerna.

På Antigua bodde vi i en stor bungalow med gott om plats och rum i två våningar. Det låg direkt vid havet i en vik i Nonsuch Bay, en dryg halvtimme från flygplatsen. Det var helpension som gällde, vilket är ett måste eftersom det är mycket dåligt med matställen i övrigt på ön. Maten var bra, ingen gourmetmat men vällagad och bra. En enklare buffé till lunch och en trerätters till middag. Det som stack ut var bartendern, han gjorde de godaste drinkar man kan förvänta sig med en utsökt service. Servering hela tiden, även när man låg på stranden. Det fanns även två pooler. Det var bara halvfullt på hotellet eftersom högsäsongen var på sluttampen och det gjorde att servicen var säkert lite bättre. Inga köer till matsalen eller i baren.

Vi gjorde ett antal utflykter med taxi runt ön som inte är så stor. En del av byggnaderna var inte helt återställda efter en orkan som året innan passerat rakt över ön med stora skador. Grannön Barbuda, som tillhör Antigua, hade blivit helt förstörd och var då obebodd eftersom samtliga invånare hade evakuerats till Antigua. Det var en grönskande ö med mycket växtlighet och mycket getter som var deras största köttindustri. Ön är känd för att ha många badplatser vid havet, en för varje dag på året sägs det. Visst var de fina, men för egen del lockas jag inte av detta. Ingen vits med att packa badgrejor och ta en taxi till en annan strand med samma hav när man kan ligga på hotellets strand och bli servad med gratis paraplydrinkar. De utflykter vi gjorde var mest för att se andra delar av ön. Tyvärr fanns det inte så mycket att se, dåligt med kultur och det såg mest likadant ut över hela ön. Möjligtvis Engelska hamnen om man tycker om att kolla in miljardärernas båtar och de som seglar rund i Karibien. Vi gjorde också en utflykt till huvudstaden St. John’s. Det var också en besvikelse, ganska sunkig stad med en del misär. Det fanns inte ens någon vettig shopping till damernas besvikelse. Man kände sig inte ens säker att gå där, ändå var detta på dagtid. Skulle inte gå där när det var mörkt. Ändå är detta en stad där kryssningsfartygen på vissa rutter lägger till. Förstår inte riktigt vad dessa passagerare tittar på. Fanns inte ens någon tillverkning av rom att titta, den var nerlagd. Vi tillbringade dock 10 dagar på vårt boende som var mycket bra.

Hemresan med BA business var lika dålig till LGW som utresan. Landade tidig förmiddag på LGW och hade en taxi beställd till LHR. En dryg timme i taxi med ankomst till LHR runt lunch. Ny incheckning med allt det innebär innan man kunde slappna av i loungen i lång väntan på sista flyget till ARN. Bra lounge med hyfsat matutbud och bra med dryck. BA A320 till ARN höll verkligen den höga nivå det brukar vara. Riktig Europa business med blockat mittsäte och bra mat och toppenservice. Det var ett glatt fotbollsgäng på väg hem som hade hög partystämning i främre delen av kabinen. Med anledning av detta kom de trevliga värdinnorna och ställde två flaskor champagne hos var och en av oss med kommentaren, ni får detta nu eftersom det glada gänget längre fram troligen kommer att tömma resten av lagret innan vi passerar svenska gränsen. Det gjorde dom också, bara hög stämning inte det minsta otrevliga eller störande. Vid avstigningen på ARN stod kaptenen vid sin dörr och hälsade gonatt till passagerarna. Då vi passerade tog han tag i vårt barnbarn och satte sin kaptensmössa på honom och lotsade in honom i cockpit där han fick provsitta vänsterstolen och få lite information om instrumenten. En oförglömlig upplevelse efter en så lång flygtur för grabben. Ankomst till ARN strax före midnatt och vidare till ett hotell på Arlanda för övernattning och vidare hem dagen efter.

Slutsats om Antigua: hotell och rekreation var OK men inget ställe någon av oss skulle åka tillbaka till. Vår son gjorde för något år sedan en kryssning i Västindien som bl a innefattade besök på

Puerto Rico och Jamaica. Båda dessa öar var miserabla med öppen droghandel och tiggeri. Inga ställen man gick ut på när det var mörkt. För egen del väljer jag bort hela konceptet med Västindien. Tror säkert det finns en del guldkorn där, men inget jag känner till. Skulle kunna tänka mig S.t Barth av rent historiska skäl som svensk gammal koloni. Verkar vara hutlösa priser där men det är förhoppningsvis därefter. Tyvärr inget direktflyg till St. Barth utan det blir en kort flygning från St. Martin med Twin Otter med en inflygning likt en berg och dalbana till den korta landningsbanan på St. Barth. Nu är Twin Ottern ett säkert och rubust flygplan. Endast en urusel pilot kan misslyckas med detta flygplan. Flyger lågt, saknar tryckkabin och flyger sakta. Ulagul har säkert flugit detta flygplan många gånger när det flög pendeln mellan Malmö/ Sturup och Köpenhamn.

Vart skulle jag själv åka, jo jag har fortfarande mitt favoritställe efter alla dessa år av resor både privat och i arbetet. Svaret är Hawaii. Har varit flera gånger på huvudön Oahu samt en gång på Maui. Båda är toppen. Det finns allt, fin natur, mycket att se och uppleva, toppenbad, bra mat och shopping för hustrun. Amerikansk och bekväm stil och bekvämlighet. Synd bara att det är som det är med USA just nu. Får hoppas att ledaren inte startar ett tredje världskrig, utan att landet blir som förut igen.

Nackdel, alldeles för lång flygresa. Senaste resan dit hittade jag en bekväm väg med bara ett byte, nämligen ARN-EWR. EWR-HNL dagen efter med United. United flög B767-400 med flatbed i First, vilket inte är så vanligt på inrikes i USA. Flygtiden EWR-HNL var runt 9 timmar. Eftersom First på inrikes motsvarar Business över Atlanten så gick hela sträckan in som C- klass biljett poängmässigt. Hemresa samma väg med ett antal timmars väntan på EWR och sedan vidare till ARN. Skulle man använda poäng till Hawaii var AA det absolut bästa valet eftersom dessa hade Hawaii i sin Nordamerika zoon så det kostade samma antal poäng att åka dit som till Chicago. Tyvärr ändrades det till senare till det sämre som alltid med dessa bonusprogram.

Ett annat ställe jag kan tänka mig att åka tillbaka till är Sri Lanka. Jag var där i början av 70-talet när landet hette Ceylon. En otroligt vacker ö med fina ständer och massor av kulturella platser att besöka. Ett stort utbud av vilda djur att se i sin rätta miljö. Jag tror det är ganska lugnt där nu när inbördeskriget är slut. Då var det charter med Scanair DC-8 från CPH som gällde. Hade man tur med vindar klarade man det nonstop. Ev vidrig resa med trångt mellan stolarna och fullpackat. Där började min fobi mot ekonomiklass och charter och den sitter i än.

Apropå fobi mot trånga säten ombord, jag är enormt glad över att SAS kommer att införa sin gamla business på flygningar inom Europa. Jag fick många mot mej på detta forum när jag förespråkade detta för länge sedan. Men nu är vi där, tack SAS. Hoppas också att det inte är något fånigt krav på max tre drinkar om man åker till Sydeuropa inkl. Kanarieöarna. Jag har alltid hatat konceptet SAS Plus inom Europa.

Har nu bara en punkt kvar som även den skaffade mig en del ovänner på forumet. Det är ett anständigt flyg till LPA. Det blir en bra förbättring med ny business, men det räcker inte på den långa flygningen. Det behövs bekväma stolar. Sätt in en A330/350 eller en A321LR på några av avgångarna. Ni äldre minns väl att SAS flög för Scanair med sina B747 på sträckan och man även kunde boka 1:a klass. Jag fick för ett år sedan ett tips av @011430121 på forumet att flyga med Finnair som numera flyger med A350 på sträckan med alla sina tre klasser. Priset för en business biljett är helt överkomligt och ligger på drygt 10000 kr. Överväger starkt att prova detta. Erfordrar dock två övernattningar i Helsingfors men det får jag även om jag skulle flyga från Arlanda. Tror dessutom jag har en skvätt AA poäng som skulle räcka.

Det blev lång läsning för ulagun. Ser fram emot vad du beslutar dej för. Jag tackar för uppmärksamheten och drar mig härmed tillbaka igen från forumet och önskar alla forummedlemmar en fortsatt trevlig sommar. Själv skall jag fortsätta trakassera Norrköpings flygplatsledning för att de aldrig får till något reguljärflyg. Skulle vara en stor önskan att se SAS nya E195-E2 på Norrköping,även om det bara blir till Köpenhamn. Det vore skönt att slippa ta tåget till Arlanda eller Köpenhamn och slippa all stress att tåget skall vara i tid och långa köer och promenader för att komma till flygplanet.

Så trevligt att höra ifrån dig. Hoppas det inte blir sista gången.
NU OT men blev nostalgisk med tillbakablick från det jag anmälde mig till forumet 2011och alla kunniga, trevliga som bara lämnat forumet genom åren.
Forumet har verkligen förändrats T .ex nya ägare och Senator som bara försvann som moderator.

Som LTG har jag varit SAS/*A trogen, numera nöjes/okynnesresande . Bl.a Kanarieöarna hela november och januari varje år. Blir faktiskt enahanda och småtråkigt till slut.
Såg därför fram emot AF/KL rutter till Karibien. Helt nya resmål och vettig flygtid. (Drömmen är att återvända till Cook Islands men hustrun blånekar en flygning på ca. 20 timmar)
Dock, desto mer jag läser och hör desto mer tveksam blir jag till Karibien. Verkar inte vara det paradis jag föreställt mig. Så tillbaks till ruta ett.

Positivt med SAS business till LPA Avvaktar dock tills vi vet om 3-drinks dumheterna avskaffats, lounge ingår på LPAs gräsliga flygplats.
Och inte minst att crew verkligen ser till att gardinen hålls stängd hela flygningen. Toakön från economy avskräcker oss från boka Plus idag.

Med *A var både TAP och Brussels prisvärda OK business alternativ. Enda alternativet med Sky Team år Air Europe till Madrid och vidare med SAS, till väldigt höga biljettpriser.

Toppen