Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tonton skrev:Du behöver inte acceptera deras ombokning. Gå in nu direkt och sök på alternativa rutter och ring upp flygbolaget i fråga och försök boka om till det.Det enda jag befarar är att det är Norwegian du flyger? De bokar normalt sätt inte om till andra bolag (nackdelen med att välja en non-legacy carrier).Som svar på din faktiskt fråga är jag osäker på om man får ersättning om man väljer att avboka. Jag tror dock att det är är så. Sitter tyvärr illa till för att kolla upp ordentligt.Ett sista tips, kolla T/R-biljetter istället, och vaska returen ifall den inte behövs. Jag hittar exempelvis Iceland Air från JFK idag som kostar 10 289 SEK ifall den bokas som T/R.Klicka för att utvidga...


Behöver returbiljetten så det är lugnt. Men den Iceland Air landar tisdag och det är måndag minnesstunden är. Jag kollar på turkish för 15989. Det känns om om jag får tillbaka mina 5000 för norwegianbiljetten T/R och även kompensation. Men det vet jag ju inte säkert..
 
Kostar Turkish 15989 tur och retur eller har du bara sökt enkel? Kan va billigare med tur och retur, och vaska hemresan
 
palmen skrev:Ja det gör du, om du tänker på 600€ kompensation.Klicka för att utvidga...


Er vi helt sikre på dette? Stilte samme spørsmål tidligere og fikk motsatt svar. Rent logisk skulle man hvis man var 4t+ forsinket når man avbestiller få erstatning ettersom man allerede er opplevd ulempen av forsinkelsen (og det er det erstatningen for).
 
Man kan tycka att DY bör få fram någon plats från JFK till Europa. Förutom ARN flyger dom ju öäven bla på OSL, CPH, LGW, BCN, FCO och därifrån bör du kunna ta dig till Stockholm. Hoppas det löser sig
 
Olle_KHjertén skrev:Sitter fast med Norwegian i NYC i mer än 15 timmar från och med nu. Det finns som alternativ att få pengarna för biljetten tillbaka. Om jag väljer det, mister jag min rätt till EU 261 då?Klicka för att utvidga...
Jag fick INTE ersättning enligt förordningen av BA när min resa hem från englad blev uppskjuten och jag valde boka resa med SAS istället. Dock så handlade det om en enkelresa om det nu spelar nån roll. De betalade tillbaka pengar för biljetten bara.



Iofs kunde de skylla på väder...
 
squeezen skrev:Jag fick INTE ersättning enligt förordningen av BA när min resa hem från englad blev uppskjuten och jag valde boka resa med SAS istället. Dock så handlade det om en enkelresa om det nu spelar nån roll. De betalade tillbaka pengar för biljetten bara.Iofs kunde de skylla på väder...Klicka för att utvidga...
Väder är genrellt extraordinärt och inget de brukar betala ut för.
 
sitter på turkish mot istanbul nu. dyrt men kommer hinna till min begravning. har ännu inte bokat om eller avbokat, kommer hinna landa innan planet lyfter från nyc. vad tycker ni jag ska göra?
 
Flög i tisdags med LH813 GOT-FRA, planerad avgångstid (STD) var 09.40 men blev (enligt flightradar) i praktiken 09.52. Planerad ankomsttid (STA) kl. 11.25 till FRA. Enligt Flightradar landade vi 11.28 (måste enligt min egen tidsuppfattning varit när vi tog mark) men Lufthansas officiella landningstid blev 11.40. Minimun Connection Time på FRA är 45min, vilket är exakt vad vi hade på vår biljett till BHX (terminalbyte och passkontroll).

Vid landning ursäktade piloten för att det blev en avlägsen landningsbana (nord-västra) och att de hade försökt få en närmare bana.

Med tanke på försening, lång väg att taxa samt buss-gate så kan ju alla räkna ut att planet till BHX gick utan oss.



Det här med missad anslutning är premiär för mig så jag tänkte be om lite vägledning. Vi blev automatiskt(?) ombokade till nästa flight, fick ett e-mail med vår nya bokning 10min innan STA för min ursprungliga flight till BHX. Ursprungligen skulle vi anlänt 12.45 lokal tid med LH954 men fick nu flyga med LH956, STA kl. 17.25.



Jag funderar då på följande; STD och STA är väl vid APRON? Inte kan väl tilldelad landningsbana och tillhörande taxningstid vara extraordinär omständighet? (Taxetiden är vad jag kan bedöma den huvudsakliga anledningen till förseningen) Är det någon som har en uppfattning om det spelar roll hur man formulerar sitt kravbrev huruvida man får ersättning eller inte enligt 261/2004? Ev. ersättning ska utbetalas för respektive passagerare, någon som vet om infant räknas som en passagerare i det här fallet?
 
När du vaskar resan JFK-ARN men tänker nyttja resan ARN-JFK, säkerställ då att dom inte avbokar hela bokningen när du blir ”no-show” JFK-ARN.
 
kom


Mr Basic skrev:När du vaskar resan JFK-ARN men tänker nyttja resan ARN-JFK, säkerställ då att dom inte avbokar hela bokningen när du blir ”no-show” JFK-ARN.Klicka för att utvidga...
jag vill inte ha nowegianflighten alls eftersom jag bokat en t/r med turkish. Jag hoppas på att få min biljett tillbaka och eu261. löser det sig blir min min nya biljett ”billigare” än den ursprungliga. om inte blir det dyrt för mig.. jag tycker verkligen att eu261 borde täckas av detta då jag var tvungen att vidta dessa extrema åtgärder för att komma fram i tid...
 
qwerty skrev:Flög i tisdags med LH813 GOT-FRA, planerad avgångstid (STD) var 09.40 men blev (enligt flightradar) i praktiken 09.52. Planerad ankomsttid (STA) kl. 11.25 till FRA. Enligt Flightradar landade vi 11.28 (måste enligt min egen tidsuppfattning varit när vi tog mark) men Lufthansas officiella landningstid blev 11.40. Minimun Connection Time på FRA är 45min, vilket är exakt vad vi hade på vår biljett till BHX (terminalbyte och passkontroll).Vid landning ursäktade piloten för att det blev en avlägsen landningsbana (nord-västra) och att de hade försökt få en närmare bana.Med tanke på försening, lång väg att taxa samt buss-gate så kan ju alla räkna ut att planet till BHX gick utan oss.Det här med missad anslutning är premiär för mig så jag tänkte be om lite vägledning. Vi blev automatiskt(?) ombokade till nästa flight, fick ett e-mail med vår nya bokning 10min innan STA för min ursprungliga flight till BHX. Ursprungligen skulle vi anlänt 12.45 lokal tid med LH954 men fick nu flyga med LH956, STA kl. 17.25.Jag funderar då på följande; STD och STA är väl vid APRON? Inte kan väl tilldelad landningsbana och tillhörande taxningstid vara extraordinär omständighet? (Taxetiden är vad jag kan bedöma den huvudsakliga anledningen till förseningen) Är det någon som har en uppfattning om det spelar roll hur man formulerar sitt kravbrev huruvida man får ersättning eller inte enligt 261/2004? Ev. ersättning ska utbetalas för respektive passagerare, någon som vet om infant räknas som en passagerare i det här fallet?Klicka för att utvidga...
Vad är STA/STD? Off-block/on-block?
 
Olle_KHjertén skrev:jag vill inte ha nowegianflighten alls eftersom jag bokat en t/r med turkish. Jag hoppas på att få min biljett tillbaka och eu261. löser det sig blir min min nya biljett ”billigare” än den ursprungliga. om inte blir det dyrt för mig.. jag tycker verkligen att eu261 borde täckas av detta då jag var tvungen att vidta dessa extrema åtgärder för att komma fram i tid...Klicka för att utvidga...


"Kom ihåg! Om du accepterar en återbetalning kan du inte samtidigt begära att flygbolaget kostnadsfritt ska flyga dig vidare till ditt resmål. Däremot kan du i vissa fall begära att du får en gratis flygning tillbaka till avgångsorten snarast möjligt." se mer på https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
 
Det står väldigt tydligt här:



Om man accepterar en återbetalning så kan man inte längre kräva att flygbolaget ska boka om en kostnadsfritt.



Försenat flyg - Konsument Europa



Det vore faktiskt väldigt konstigt om man fick kompensation för ett flyg man inte har några intentioner att genomföra.



Kolla din hemförsäkring eller kortförsäkring Op!
 
Och här har vi ett mycket bra exempel på varför man inte flyger longhaul med Norwegian. Det är inte direkt ett bolag som ser till att man kommer fram i tid.
 
Flight TF294 Bromma-Umeå med BRA blev inställt igår, fick information kl 12 och ordinarie avgång var 19:00.



De erbjöd alternativa resevägar:

- Ett flyg kl 16 som jag inte kunde ta

- En buss från Bromma 18:30, beräknad restid 8 h

- Flyg måndag morgon (som jag inte kunde ta pga jobb)



Om jag inte accepterade något av alternativen sa de att jag inte är berättigad någon ersättning. Får de göra så med tanke på att alternativ 1 var 3 timmar före ordinarie avgång (läst någonstans att det får vara 1 h före avgång) och alternativ 2 är buss - är det ett likvärdigt färdmedel? Eller hänger allt på att de trots allt erbjöd ett flyg måndag morgon och att de kan erbjuda alternativa rutter hur sent de vill?



Bokade en ny biljett själv istället med ett annat bolag men undrar nu om jag har någon rätt till någon ersättning från BRA ändå?
 
Back
Top