Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag kan ha missat det i alla inlägg och kanske olika trådar.
Jag har en flygresa med SAS, award
De har ställt in originalflighten, mellan 7-14 dagar innan utan att erbjuda alternativ som är inom tidsgränserna
Jag, och medresenärer, borde vara kandidater för ersättning enligt EU 261/2004.

Jag försökte göra ett claim, men de hävdar att resan är i framtiden. Jag är orolig om att om jag avbokar resan inte längre får ersättning.
Hur bör man gå tillväga? Avboka, men sedan kräva, trots att de kanske kan tolka att man avbokar av andra anledningar? Göra no-show på den nya föreslagna avgången?

Om du inte vill resa på de flyg som du blivit ombokad till ska du meddela SAS detta och begära full återbetalning (men har poängen löpt ut lär du inte få dem åter). Därefter ska du begära ersättning enligt 261/2004. Om flyget ställs in har man alltid rätt till återbetalning och om flyget ställs in mindre än 14 dagar före avresan har man dessutom rätt till schablonmässig ersättning om inte flygbolaget erbjudit ombokning enligt de tidsintervaller som är angivna i förordningen (undantaget om flyget ställts in p.g.a. extraordinära omständigheter vilket flygbolaget ska bevisa).

Ja, den domen har verkligen gett facken mer makt och framtida strejkhot kommer väga tyngre än idag. Enklast är dock att SAS i god tid innan avtalen löper ut gör upp med facken så att vi slipper komma i närheten av strejkvarsel.
Du menar så de går i kk redan innan strejken kommer igång? :) med den rejält ökade makten till facken är det ju inte direkt otroligt att se trycker på hårt nog för det, baserat på tidigare erfarenheter. Det är ju inte direkt så att strejker var billiga för flygbolagen redan innan denna dom.

Det troligare är väl att bolagen (inte bara sas såklart) höjer priserna för att bygga upp en buffer för att hantera de kostnaderna också. Åtminstone de bolag som anställer personal i länder med avtal där facken får vara med...

Strejk är ju inget ett fack vill, det kostar pengar även för dem och medlemmarna.

SAS är ju ett praktexempel på att enskild nyckelpersonal har kraftig hävstång vid strejk och kan för liten
egen kostnad orsaka enorma kostnader för arbetsgivaren och därmed tvinga fram orimliga krav.

Den lagändring som krävs först och främst är ett införande av proportionalitetsprincip vid fackliga stridsåtgärder.

Last edited:
Suck… vaknar kl 7 och upptäcker ett sms om att min SAS-flight kl 9.35 är inställd. Ombokad till 13.30 vilket inte fungerar för mig. Hittar en avgång med DY kl 9.45. Försöker ringa SAS ”, stängt (även för EBG). Ringer resebyråns jourservice som bokar biljetten med DY. De säger att de ska säkerställa min retur med SAS ikväll. Får se om problemen slutar här eller om returen blir avbokad pga no show.

Jag kan inget om avbokningsregler så nu får jag väl läsa på för att se om man kan ha rätt till något…

Toppen