Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tonton

Medlem
Kärnan i den frågan tror jag hamnar i vilket bolag det handlar om, och vart de har sin bas. Av ettLondonbaserat bolag kanske det är magstarkt att förvänta sig att de har reservplan i närheten av Marseille, men om bolaget haft sin bas där så gissar jag att tolkningen skulle vara annorlunda. Grundregeln säger ju att det som hänt på föregående flight inte per automatik är extraordinärt för din flight...

Det är BA vi talar om i detta fallet :)
 

Emilio

Medlem
Jag anmälde Finnair till Allmänna Reklamationsnämnden, och har nu fått ett svar från dom som lyder:

"Eftersom flygningen har avgått från ett land utanför unionen och Sverige inte är första destinationsland inom unionen är nämnden inte behörig att pröva ärendet."

De hänvisade mig till Finlands motsvarighet av ARN, Kuluttajariitalautakunta, dvs Consumer Complaint Board. Är det någon som har erfarenhet av att driva ärenden via dom?

Nu fick jag ett svar från Kuluttajariitalautakunta som lyder: "Din begäran om avgörande har inkommit till konsumenttvistenämnden. Om behandlingen i nämnden inte upphör på grund av avstående, förlikning eller domstolsbehandling, sänds nämndens skriftliga beslut till parterna, när ärendet har avgjorts vid nämndens sammanträde. Inom denna sektion kan beslutet ges om 18 månader."

Behöver jag vänta i 18 månader på ett beslut? Är det någon som har erfarenhet av finska motsvarigheten av ARN?
 

plover

Medlem
Hej, checkade in bagage och boardade på en kvällsflygning Bromma-Malmö men blev avslängd tillsammans med en handfull andra passagerare. Överbokning angavs som skäl. Fick vackert vänta till sista flighten som var försenad och landade först 2230, att jämföra med den bokade som skulle landat 2025. Nu erbjöd BRA cash ersättning på 125 EUR och inga ytterligare krav "då flyget var under två timmar försenat". Men borde det inte varit 250 EUR vilket också står på blanketten som delades ut på plats ? "EUR 250 kontakt om det är mer än två timmars försening". Vad gäller ? Bör jag ta de 125 eller hävda min rätt ? Kollade landningstiden med flygplatsen för säkerhets skull.
Tacksam för tips hur jag bör gå vidare. Är det någon som vet hur bolaget väljer ut vilka som åker av vid överbokning ? Hade själv en lägprisbiljett.
 

Tonton

Medlem
Hej, checkade in bagage och boardade på en kvällsflygning Bromma-Malmö men blev avslängd tillsammans med en handfull andra passagerare. Överbokning angavs som skäl. Fick vackert vänta till sista flighten som var försenad och landade först 2230, att jämföra med den bokade som skulle landat 2025. Nu erbjöd BRA cash ersättning på 125 EUR och inga ytterligare krav "då flyget var under två timmar försenat". Men borde det inte varit 250 EUR vilket också står på blanketten som delades ut på plats ? "EUR 250 kontakt om det är mer än två timmars försening". Vad gäller ? Bör jag ta de 125 eller hävda min rätt ? Kollade landningstiden med flygplatsen för säkerhets skull.
Tacksam för tips hur jag bör gå vidare. Är det någon som vet hur bolaget väljer ut vilka som åker av vid överbokning ? Hade själv en lägprisbiljett.

Hej!

Detta fråga passar utmärkt i stora tråden om EU261/2004. Jag har anmält tråden för flytt. https://www.businessclass.se/forum/...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/

Sedan hänger jag inte riktigt med. Kan du förtydliga lite?

Ursrungligen bokad flight:
Avgånsort: BMA
Destination: MMX
Schemalagd avgångstid:
Schemalagd ankomsttid:

Flight du blev ombokad till:
Avgångsort: BMA
Destination: MMX
Schemalagd avgångstid:
Schemalagd ankomsttid:
Faktiskt ankomsttid:

Jag tycker det är oklart i texten hur försenad du faktiskt var. De tider du uppger är mer än 2h försening, men BRA uppger att det vara mindre än 2h försening.

Läser man EU261/2004 så är förordningen väldigt straight forward i detta fall. €125 ifall du var försenad <2h och €250 ifall du var försenad >2h.
 
Last edited:

Börling

Medlem
Hej, skulle flyga med Lufthansa från Göteborg till Frankfurt kl0710. Planet blev påkört av avisningsbilen och till slut bestämdes det att flighten blev inställd. Vi blev ombokade till 12 10. Dvs 5 timmars försening. Min fråga är om det räknas som extra omständigheter eller om jag kan kräva ersättning enl eu261/2004?
/Börling
 

palmen

Moderator
Hej, skulle flyga med Lufthansa från Göteborg till Frankfurt kl0710. Planet blev påkört av avisningsbilen och till slut bestämdes det att flighten blev inställd. Vi blev ombokade till 12 10. Dvs 5 timmars försening. Min fråga är om det räknas som extra omständigheter eller om jag kan kräva ersättning enl eu261/2004?
/Börling
Ska gå att få ersättning för det, fordon på flygplatser anses vara en del av det ordinarie som händer runt en flygning.

Sen kan jag personligen tycka att det inte är Lufthansas fel, men det spelar ingen roll.
 

aruba1

Medlem
Ska gå att få ersättning för det, fordon på flygplatser anses vara en del av det ordinarie som händer runt en flygning.
Då kanske samma borde gälla min försening med SAS där markpersonalen inte fick igång avisningsbilen?

Boarding completed 6:16. Vi lyfter inte förrän 6:45. Ordinarie avgångstid 6:25. Missar min anslutning och anländer till min slutdestination 3 timmar 20 minuter sen. SAS hävdar att det handlar om ATC restrictions. Se inlägg 4871, par trådar längre upp
 
Toppen