Claim inskickat till SAS igår 22:50, idag 15:10 fick jag mail att SAS betalar ut €250 x2 till mig. Jag har inget Eurobonus tier status som ger prio i hanterings kön.
Väldigt snabbt jobbat, men då var det också ett skolboksexempel på själva orsaken till ersättningsanspråket.
EK
Perfekt finansiering av er weekend
Du valde inte SAS-vouchers då? Det hade ju gett er dubbla värdet!
Känns som 2 claims, ett för utresa och ett för hemresa i min bok.Hade en riktig förseningsbonanza i helgen i i samband med weekendresa till Vilnus från Stockholm.
1. Utresa bokad med LOT via Tallinn. Tallinnflyget inställt och vi blir ombokade via Warszawa i stället (tekniskt fel sades det). Medan vi sitter och äter dagens andra måltid på Pontus ser vi att vi är avbokade även från den flighten och i stället ombokade till SAS direktflight ARN-VNO som är ett bättre utfall. Febril aktivitet med samtal både till Polen och Sverige eftersom det inte gick att vara incheckad på två flyg samtidigt. En extra twist är att flighten till WAW sedermera blev divertad till Poznan på grund av dimma så den överbokningen var helt ok för oss...
2. Hemresa direkt med SAS, flyget inställt i går kväll och vi fick resa i dag i stället.
Total hade vi bokningar på åtta olika flighter för denna ganska okomplicerade helgutflykt. Det var hygglig svårighetsnivå i att hänga med i alla svängar och veta vart man skulle bege sig varje gång. Är det någon som har ett färskt EU261/2004-case med LOT och vet hur de brukar vara att göra med? Och är det någon här som skulle claima för både inställt flyg och sedermera överbokning i fallet 1 ovan? Känns lite väl magstarkt...
Kärnan i den frågan tror jag hamnar i vilket bolag det handlar om, och vart de har sin bas. Av ettLondonbaserat bolag kanske det är magstarkt att förvänta sig att de har reservplan i närheten av Marseille, men om bolaget haft sin bas där så gissar jag att tolkningen skulle vara annorlunda. Grundregeln säger ju att det som hänt på föregående flight inte per automatik är extraordinärt för din flight...Räknas det som Extraordinärt, enligt praxis runt EU261/2004 om inkommande plan divertar till annan flygplats?
En bekant skulle flyga Marseille-London men inkommande flighten divertade till Montpellier och pga crew curfew så blev flighten 8h21m sen.
På en personlig nivå kan jag nog tycka att det är extraordinärt, men frågan är alltså vad EU261/2004 brukar tolka det som?