Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Claim inskickat till SAS igår 22:50, idag 15:10 fick jag mail att SAS betalar ut €250 x2 till mig. Jag har inget Eurobonus tier status som ger prio i hanterings kön.

Väldigt snabbt jobbat, men då var det också ett skolboksexempel på själva orsaken till ersättningsanspråket.

EK
 
Claim inskickat till SAS igår 22:50, idag 15:10 fick jag mail att SAS betalar ut €250 x2 till mig. Jag har inget Eurobonus tier status som ger prio i hanterings kön.

Väldigt snabbt jobbat, men då var det också ett skolboksexempel på själva orsaken till ersättningsanspråket.

EK

Perfekt finansiering av er weekend :)

Du valde inte SAS-vouchers då? Det hade ju gett er dubbla värdet!
 
Är just nu på väg på resa i Barcelona och är bokat med Vueling. Noterade imorsenär jag skulle köpa en väska att checka in för hemresan att tiden för hemresa har ändrats från lördag 18/10 till söndag 19/10 (samma avgångstid 24h senare). Kollade med Vueling och de har ställt in flighten på lördagen (enligt kundtjänst "too few people booked"). De har inte meddelat mig alls (och när jag åkte för några dagar sedan låg det kvar som tidigare) innan det även om jag några timmar efter samtalet fick mail om det.

Om jag tolkar regelverket rätt bör vi få ersättning med €400 per person (är 4 pers) för detta (meddelande 4-5 dagar innan) men har aldrig försökt claima för denna typ av händelse (har bara haft "vanlig" försening). Vore ju bra utdelning på biljjetter som kostade under 2000 SEK för 4 pers t&r.

Tror ni även man har chans att få ersättning för merkostnader (extra hotellnatt, mat/dryck)? De vägrade boka om på andra bolag (fanns inga andra direktflighter tillgängliga så inte något jag heller vill slåss för) och verkar erkänna att de ställt in för att spara pengar.

Lite off-topic men är det någon som har koll om det annars går att få ut ersättning för hotellnatt etc från Amex (elite card) försäkring? Är ju en försening med 24h?
 
Perfekt finansiering av er weekend :)

Du valde inte SAS-vouchers då? Det hade ju gett er dubbla värdet!

Hålet i plånboken blir lite mindre.

Jag vet, men det är sällan SAS är första alternativet ut från GOT för oss (även om det blivit ovanligt mkt SAS sen jag gick med här). Jag gjorde en snabb utvärdering och riskanalys igår kväll och kom fram till kontanter.
Jul och sportlovsresan är redan bokade med andra bolag (LH respektive AA), jag är pessimist och vill inte ligga med bunden fordran på ett flygbolag in i en lågkonjukturer-cykel.


EK
 
Hade en riktig förseningsbonanza i helgen i i samband med weekendresa till Vilnus från Stockholm.

1. Utresa bokad med LOT via Tallinn. Tallinnflyget inställt och vi blir ombokade via Warszawa i stället (tekniskt fel sades det). Medan vi sitter och äter dagens andra måltid på Pontus ser vi att vi är avbokade även från den flighten och i stället ombokade till SAS direktflight ARN-VNO som är ett bättre utfall. Febril aktivitet med samtal både till Polen och Sverige eftersom det inte gick att vara incheckad på två flyg samtidigt. En extra twist är att flighten till WAW sedermera blev divertad till Poznan på grund av dimma så den överbokningen var helt ok för oss...

2. Hemresa direkt med SAS, flyget inställt i går kväll och vi fick resa i dag i stället.

Total hade vi bokningar på åtta olika flighter för denna ganska okomplicerade helgutflykt. Det var hygglig svårighetsnivå i att hänga med i alla svängar och veta vart man skulle bege sig varje gång. Är det någon som har ett färskt EU261/2004-case med LOT och vet hur de brukar vara att göra med? Och är det någon här som skulle claima för både inställt flyg och sedermera överbokning i fallet 1 ovan? Känns lite väl magstarkt...
 
Last edited:
Hade en riktig förseningsbonanza i helgen i i samband med weekendresa till Vilnus från Stockholm.

1. Utresa bokad med LOT via Tallinn. Tallinnflyget inställt och vi blir ombokade via Warszawa i stället (tekniskt fel sades det). Medan vi sitter och äter dagens andra måltid på Pontus ser vi att vi är avbokade även från den flighten och i stället ombokade till SAS direktflight ARN-VNO som är ett bättre utfall. Febril aktivitet med samtal både till Polen och Sverige eftersom det inte gick att vara incheckad på två flyg samtidigt. En extra twist är att flighten till WAW sedermera blev divertad till Poznan på grund av dimma så den överbokningen var helt ok för oss...

2. Hemresa direkt med SAS, flyget inställt i går kväll och vi fick resa i dag i stället.

Total hade vi bokningar på åtta olika flighter för denna ganska okomplicerade helgutflykt. Det var hygglig svårighetsnivå i att hänga med i alla svängar och veta vart man skulle bege sig varje gång. Är det någon som har ett färskt EU261/2004-case med LOT och vet hur de brukar vara att göra med? Och är det någon här som skulle claima för både inställt flyg och sedermera överbokning i fallet 1 ovan? Känns lite väl magstarkt...
Känns som 2 claims, ett för utresa och ett för hemresa i min bok.
Ingen aning om hur LOT hanterar det men lär ha ett starkt case.

En av deltagarna på Barcelona träffen kom med planet som gick ner på Poznan...
 
Skulle flyga MMX-ARN-HAM. Första flighten blev försenad på grund av att de-icing maskin inte fungerade i tid. Enligt piloten hade markpersonalen svårt att få igång de-icing maskinen. Nu säger SAS att förseningen beror på ATC restrictions och är därmed extraordinärt. Är det rätt resonerat av SAS? Har vi med andra ord inget att hämta?
 
Räknas det som Extraordinärt, enligt praxis runt EU261/2004 om inkommande plan divertar till annan flygplats?

En bekant skulle flyga Marseille-London men inkommande flighten divertade till Montpellier och pga crew curfew så blev flighten 8h21m sen.

På en personlig nivå kan jag nog tycka att det är extraordinärt, men frågan är alltså vad EU261/2004 brukar tolka det som?
 
Räknas det som Extraordinärt, enligt praxis runt EU261/2004 om inkommande plan divertar till annan flygplats?

En bekant skulle flyga Marseille-London men inkommande flighten divertade till Montpellier och pga crew curfew så blev flighten 8h21m sen.

På en personlig nivå kan jag nog tycka att det är extraordinärt, men frågan är alltså vad EU261/2004 brukar tolka det som?
Kärnan i den frågan tror jag hamnar i vilket bolag det handlar om, och vart de har sin bas. Av ettLondonbaserat bolag kanske det är magstarkt att förvänta sig att de har reservplan i närheten av Marseille, men om bolaget haft sin bas där så gissar jag att tolkningen skulle vara annorlunda. Grundregeln säger ju att det som hänt på föregående flight inte per automatik är extraordinärt för din flight...
 
Toppen