Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

FLarsson

Medlem
Kära forum!
Jag skulle ikväll flyga till Berlin från Göteborg (SK2839) men den blev inställd (short story: skulle inte hinna fram innan TXL stänger...). Kommer bli ombokad men vet inte till när än. Min flight tillbaka är på söndag morgon så att åka ner imorgon känns nu ganska lönlöst. Kan man kräva högre ersättning än €250 i sådana här lägen!?
Ersättning av hotell och transfer till/från GOT antar jag man får ta via kreditkortet (SAS MC, ej premium) eller tar jag det med SAS direkt?
 

FLarsson

Medlem
Varför anser du att du skulle vara berättigad till högre ersättning???
För att min weekendresa till Berlin har blivit förstörd.

Har nu blivit ombokad så jag ankommer till TXL vid 18.25 imorgon. Det skulle endast ge mig en kväll innan det är dags att åka hem igen. Min weekend har blivit till en kväll i Berlin.
 

Berglund

Medlem
För att min weekendresa till Berlin har blivit förstörd.

Har nu blivit ombokad så jag ankommer till TXL vid 18.25 imorgon. Det skulle endast ge mig en kväll innan det är dags att åka hem igen. Min weekend har blivit till en kväll i Berlin.
Men åk inte då?! Du kan ju välja att ställa in hela resan, då resans syfte nu går om intet. Läs på EU 261/2004.
 

agehall

Medlem
Jag vet inte vad SAS Conditions of Carriage säger om detta men enligt EU261/2004 har du ingen extra ersättning att hämta ifall du ställer in din resa.
 

Taggen

Medlem
Nu har jag ett case igen så nu får vi se vad Lufthansa säger.

1. Lufthansa har ställt in mitt flyg från Nice kl 1900, torsdag nästa vecka (8:e Nov).
2. Automatisk ombokning ägde rum fredag den 26:e oktober.
3. De erbjöd mig en flight 10:30 på torsdag nästa vecka och det är den sista flighten med Lufthansa den dagen från Nice. Den sista flighten den dagen om man räknar hela Lufthansagruppen, är kl. 1500 med Austrian och sedan vidare till Stockholm via Wien.

Varför har jag då ett case?

1. Avbokningen och ombokningen inträffade fredagen den 26:e oktober vilket är < Två veckor innan avgång så enligt Artikel 5.1.c.i så har jag rätt till ersättning
2. Den flight som jag ombokades till inträffade 8,5 timmar innan min ordinarie avgång (1900-1030=8,5 h) vilket gör att jag har rätt till ersättning enligt Artikel 5.1.c.ii som statuerar att den ombokade flighten får avgå maximalt två timmar innan ordinarie flyg för att ej ha rätt till ersättning.
3. De kan knappast åberopa extraordinära omständigheter 13 dagar före avgång.

Kommer givetvis att skicka in mitt case efter jag kommit hem från resan så vi får se hur det går.
 

FLarsson

Medlem
Kära forum!
Jag skulle ikväll flyga till Berlin från Göteborg (SK2839) men den blev inställd (short story: skulle inte hinna fram innan TXL stänger...). Kommer bli ombokad men vet inte till när än. Min flight tillbaka är på söndag morgon så att åka ner imorgon känns nu ganska lönlöst. Kan man kräva högre ersättning än €250 i sådana här lägen!?
Ersättning av hotell och transfer till/från GOT antar jag man får ta via kreditkortet (SAS MC, ej premium) eller tar jag det med SAS direkt?

Jag vet inte vad SAS Conditions of Carriage säger om detta men enligt EU261/2004 har du ingen extra ersättning att hämta ifall du ställer in din resa.

Har nu fått svar från SAS. Jag valde att ställa in resan och de kommer ersätta mig för flyg, hotell och flygbussen till/från GOT. Dock vill de inte kompensera mig med €250 då stängningen av TXL anses vara utom deras kontroll och en 'extra ordinary circumstance'. Jag anser att ursprungsanledningen var sen boarding och att det är klart inom deras kontroll. Ringde upp kundtjänst när jag fick beskedet, där var det dock blankt nej till att ändra beslutet. Finns det något jag kan göra?
 

Coalcandy

Medlem
Om du avbokat resan så blir det nog svårt att få ut någon ytterligare ersättning. De betalar ej ut förseningsersättning om man avbokar.
Jag måste säga att det var generöst att ersätta flygbussbiljetterna med tanke på att de är återbetalningsbara (om man köper i app/på internet i alla fall).
EDIT: Kanske var så att du redan åkt ut till Landvetter och isf var ju det förståeligt. Tänkte inte så långt...
 

Faustus

Medlem
Har nu fått svar från SAS. Jag valde att ställa in resan och de kommer ersätta mig för flyg, hotell och flygbussen till/från GOT. Dock vill de inte kompensera mig med €250 då stängningen av TXL anses vara utom deras kontroll och en 'extra ordinary circumstance'. Jag anser att ursprungsanledningen var sen boarding och att det är klart inom deras kontroll. Ringde upp kundtjänst när jag fick beskedet, där var det dock blankt nej till att ändra beslutet. Finns det något jag kan göra?

Jag hade exakt samma problem med SAS och Tegel, körde vi a ARN och dom gick på min linje. Fick pengarna i slutändan
 
Toppen