Nu har jag ett case igen så nu får vi se vad Lufthansa säger.
1. Lufthansa har ställt in mitt flyg från Nice kl 1900, torsdag nästa vecka (8:e Nov).
2. Automatisk ombokning ägde rum fredag den 26:e oktober.
3. De erbjöd mig en flight 10:30 på torsdag nästa vecka och det är den sista flighten med Lufthansa den dagen från Nice. Den sista flighten den dagen om man räknar hela Lufthansagruppen, är kl. 1500 med Austrian och sedan vidare till Stockholm via Wien.
Varför har jag då ett case?
1. Avbokningen och ombokningen inträffade fredagen den 26:e oktober vilket är < Två veckor innan avgång så enligt Artikel 5.1.c.i så har jag rätt till ersättning
2. Den flight som jag ombokades till inträffade 8,5 timmar innan min ordinarie avgång (1900-1030=8,5 h) vilket gör att jag har rätt till ersättning enligt Artikel 5.1.c.ii som statuerar att den ombokade flighten får avgå maximalt två timmar innan ordinarie flyg för att ej ha rätt till ersättning.
3. De kan knappast åberopa extraordinära omständigheter 13 dagar före avgång.
Kommer givetvis att skicka in mitt case efter jag kommit hem från resan så vi får se hur det går.