Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vad ger de för anledning?

Flight crew hade arbetat för länge.

Från vart till vart? Det känns ju absurt att de inte kan boka om på något annat sätt.

LLA - ARN

Gick bara ett senare flyg och det gick till EBG, EBD samt de med anslutningar i första hand. Norwegian kunde de tydligen inte boka om till och då var man tvungen att boka om själv, vilket så vitt jag förstår gör att man bara får tillbaka biljettkostnaden och ingen extra ersättning.

Jag läste just på BC:s tyska motsvarighet vielfliegertreff.de att Air France endast vill betala ut 261-ersättning till ett schweiziskt konto för kunder boende i Schweiz. Är det någon här som haft liknande problem med dem (boende i Sverige men utbetalning till konto i annat land)?

@marbe166 Så bra är inte min tyska att jag läser tyska flygforum. Personligen har jag aldrig haft problem att som svensk, boendes i Sverige, få olika ersättningar utbetalda direkt från Airfrance till mitt svenska bankkonto, såsom ersättning för taxi, hotell, mat och liknande.

Däremot har jag alltid fått kriga för EU 261/2004 ersättningarna, där har det varit blankt nej varje gång med en uppsjö ursäkter och anledningar för varför ersättning inte skall utgå. Men när "ambulansjägarna" Airhelp fått mina case, så har jag vunnit varje gång. Dock kommer utbetalningen ifrån Airhelp och deras konto i dessa fall. Som ett led i processen skriver man över rättigheten till utbetalning till Airhelp, flygbolaget betalar därmed till Airhelp som drar sin provision från summan och utbetalar återstoden till mitt konto.

Sitter just nu i Oslo efter en lång flygning från Miami.
Planet som anlände till Miami var försenat pga tekniskt fel enligt personalen.
Pga detta så missar vi anslutningsflyg till Arlanda som skulle gått 7.40 vi landade 7.30. Nu blir vi ombokade att flyga från Oslo kl 15:20 till Arlanda. Sittande i loungen i ca 8 timmar.
Vi skulle även fortsätta från Arlanda till Sundsvall 12.30 men den biljetten hade vi köpt tidigare utanför Miami biljetten. Fick köpa ny biljett á 2000 kr den får jag väl försöka ta ut på mastercard kortet då jag köpte biljett med MC. SAS står inte för den senare biljetten då den inte var kopplad till Mia-osl-arn.

Vad gäller? Gäller EU regeln?

EU regeln borde väl absolut gälla. Däremot stämmer det att en helt separat biljett inte är sas problem. Tror inte mc tar den heller på sin försäkring?

Svagt av sas att inte kunna hitta någon tidigare avgång där, det är ju ändå hub till hub trafik. Men de har visserligen dragit ner en hel del under sommaren.

Toppen