Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Vem skickar man in anspråk till i detta fall? Finnair eller BRA eller båda?

Resan var bokad T&R med Finnair, Göteborg-Helsingfors-Bangkok-Helsingfors-Göteborg. Samtliga flyg trafikerades med Finnair.

På hemvägen så blir resan senarelagd ca 3 timmar från Bangkok pga sent inkommande flyg. Det gör att anslutningen missas i Helsingfors.

Vid landning från Bangkok så har Finnair dock redan bokat om till Helsingfors-Bromma med Finnair och sedan Bromma-Göteborg med BRA. Planet från Helsingfors blir dock försenat och kommer iväg ca 1 timme sent vilket gör att anslutningen troligen skulle ha missats (tid mellan plan på Bromma var 1 timme). Under tiden i luften från Helsingfors så blir dock planet Bromma-Göteborg inställt.

Detta leder till ombokning dagen efter och voucher till ett närliggande hotell inkl kvällsmat/frukost.
Det känns som Finnair då det är dom som orsakade förseningen, men någon med bättre koll ska nog uttala sig då jag inte har full koll på hur det där ska hanteras.

Vem skickar man in anspråk till i detta fall? Finnair eller BRA eller båda?

Resan var bokad T&R med Finnair, Göteborg-Helsingfors-Bangkok-Helsingfors-Göteborg. Samtliga flyg trafikerades med Finnair.

På hemvägen så blir resan senarelagd ca 3 timmar från Bangkok pga sent inkommande flyg. Det gör att anslutningen missas i Helsingfors.

Vid landning från Bangkok så har Finnair dock redan bokat om till Helsingfors-Bromma med Finnair och sedan Bromma-Göteborg med BRA. Planet från Helsingfors blir dock försenat och kommer iväg ca 1 timme sent vilket gör att anslutningen troligen skulle ha missats (tid mellan plan på Bromma var 1 timme). Under tiden i luften från Helsingfors så blir dock planet Bromma-Göteborg inställt.

Detta leder till ombokning dagen efter och voucher till ett närliggande hotell inkl kvällsmat/frukost.
Hade definitivt skickat det till Finnair eftersom det var de som bokade om till BRA och inte ett eget beslut

Försenat flyg från Genève till Köpenhamn gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg till Sverige. Anledningen till förseningen från Genève var att SAS flyget kom sent till Geneve med ca 35min och inte kunde avgå i tid. Detta ledde till en slutlig försening på 40 min i Köpenhamn och planet vidare väntade inte. Eftersom det var sista flighten så blev det stanna över natt i Köpenhamn. Vädret var utmärkt både i Genève och Köpenhamn. När jag ansöker om ersättning hos SAS får jag bara ett kort mail tillbaka där man hänvisar att orsaken till försening är Air Trafic control restrictions och att ersättning inte utgår.
Jag påtalar då vad som faktiskt skett och ber om en förklaring till vilka AIr Control Restrictions det var tal om och vill gärna veta var dessa var. Då får jag bara ett svar om att fallet är färdigbehandlat från SAS sida och att case is closed. Detta känns minst sagt märkligt och att de inte ens svara på min fråga i mailet. Vad kan man göra i detta läge?

Försenat flyg från Genève till Köpenhamn gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg till Sverige. Anledningen till förseningen från Genève var att SAS flyget kom sent till Geneve med ca 35min och inte kunde avgå i tid. Detta ledde till en slutlig försening på 40 min i Köpenhamn och planet vidare väntade inte. Eftersom det var sista flighten så blev det stanna över natt i Köpenhamn. Vädret var utmärkt både i Genève och Köpenhamn. När jag ansöker om ersättning hos SAS får jag bara ett kort mail tillbaka där man hänvisar att orsaken till försening är Air Trafic control restrictions och att ersättning inte utgår.
Jag påtalar då vad som faktiskt skett och ber om en förklaring till vilka AIr Control Restrictions det var tal om och vill gärna veta var dessa var. Då får jag bara ett svar om att fallet är färdigbehandlat från SAS sida och att case is closed. Detta känns minst sagt märkligt och att de inte ens svara på min fråga i mailet. Vad kan man göra i detta läge?
Allmänna Reklamationsnämnden eller allmän domstol. Eller, om du vill, ambulansjägarna.

Tack AGÖ. Misstänkte det. Får bli någon av firmorna då för jag är riktigt förbannad på SAS sätt att kommunicera där de inte ens svarar men har inte tid med ARN just nu. Antar att det inte spelar någon roll vilken firma man tar?

Tack AGÖ. Misstänkte det. Får bli någon av firmorna då för jag är riktigt förbannad på SAS sätt att kommunicera där de inte ens svarar men har inte tid med ARN just nu. Antar att det inte spelar någon roll vilken firma man tar?
ARN är smidigt och oftast förlikar SAS ganska snart när de inser de har fel.

hej vänner. behöver hjälp med detta för en väns räkning

en familj på 4 personer skulle flyga BKK-CDG-CPH den i slutet av juli med AF
På väg till flygplatsen blev flyget inställd. De blev ombokade till TG med avresa 3 timmar senare och landade 50 minter före den tid som de skulle ha landat med bytet

de skickade in en klagan pga inställd flyg och hänvisade till EU förordningen och fick detta mail (förkortat)..

Dear XX

bla bla..

I cannot reverse the inconvenience, but I am pleased to offer you a compensation of 600 euro (the equivalent of 5726 Swedish Krona) to be made to the bank account you have specified and this should credit within the next 21 days.

Yours sincerely
C. Zaki (Mrs.)
Customer Care Europe

sedan gick det 4 månader och varje gång AF kontaktades nämnde de att om 21 dagar kommer pengarna. Till sist blev familjen otålig och skickade ett argt mail om att AF ar vid 4 tillfällen sagt om 21 dagar och fortfarande inga pengar. Då får de följande svar:

Dear xxx

Please accept our apologies for the unintentional delay in our response. I can assure you that no discourtesy was intended.

Following our internal investigation and according to our accounting department, the payment was rejected because you reached your final destination after rebooking almost one hour earlier than planned.

May I also elaborate that recently the Court of Justice of the European Union decided that a passenger can be entitled to compensation when the passenger arrives at its final destination with more than 3 hours delay because of a missed connection.

Hence, no compensation is due on this occasion.

However, I am pleased to offer your travel companions and you non-refundable travel vouchers for the equivalent of 100 euro each upon your acceptance.

Mrs. xxx, I look forward to receiving your confirmation at your earliest convenience and assure you of prompt attention to your claim.

Yours sincerely,

G. Younan (Ms.)
Customer Care

----

Så jag förstår att familjen är besvikna och arga över att de nästan 24.000kr som hade lovats förvandlas till 4000kr i resecheckar.

Kan AF göra så? dvs ge ett besked och ändra sig därefter? Dessutom undrar jag om det inte är så att vid inställd flyg där man kommer fram inom 4 timmar halveras kompensationen, så familjen borde ändå ha rätt till €300 vardera?

Vad säger ni?

Toppen