Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Enligt EU261/2004 ska de väl boka om dig till något som är godtagbart för dig, det behöver inte vara med British Airways. Det låter som att de inte velat boka om med SAS (då det kostar dom extra). Du borde kunna få tillbaka mellanskillnaden kan jag tycka, deras kostnader för dig om du stannat i Manchester med mat/hotell i 2 dagar är nog mer än 2000 kronor.

Det här är vad du har rätt till när det gäller cancellations
(a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions);
(b.) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or
(c.) a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant.

Nu valde du alternativet C så kanske klarar de sig ändå, även fast de i detta fall inte erbjöd dig alternativ A/B som du hade rätt till då det fanns tidigare avgångar än att åka 2 dagar senare.
Precis! Man måste skilja på rätt till assistans (de punkter du listar under a-c ovan) och rätt till ekonomisk kompensation. Rätten till ekonomisk kompensation bortfaller inte bara för att du får den assistans du har rätt till enligt förordningen. I ditt fall lär BA ändå hävda extraordinära omständigheter och vägra ekonomisk kompensation.

Precis! Man måste skilja på rätt till assistans (de punkter du listar under a-c ovan) och rätt till ekonomisk kompensation. Rätten till ekonomisk kompensation bortfaller inte bara för att du får den assistans du har rätt till enligt förordningen. I ditt fall lär BA ändå hävda extraordinära omständigheter och vägra ekonomisk kompensation.
Ja det är svårt att hävda att det inte var extraordinära omständigheter även om det verkar hända 1-2 ggr per år på Heathrow.
Men frågan jag tycker är intressant är om man kan få någon kompensation när de onekligen bara erbjuder C och inte A/B som de ska göra. Att de inte vill boka om en till SAS ska inte spela någon roll antar jag då det valet ska vara möjligt.

Ja det är svårt att hävda att det inte var extraordinära omständigheter även om det verkar hända 1-2 ggr per år på Heathrow.
Men frågan jag tycker är intressant är om man kan få någon kompensation när de onekligen bara erbjuder C och inte A/B som de ska göra. Att de inte vill boka om en till SAS ska inte spela någon roll antar jag då det valet ska vara möjligt.
Helt rätt och här måste man ju stå på sig helt enkelt. Det är fulknep som vi ju ofta ser när det vankas strejk också (gratis avbokning/ombokning till senare tillfälle istället för ombokning med annat bolag). Bekymret är att det i sig inte är kompensationsgrundande om man tar saken i egna händer, vilket ju är full förståeligt.

Får se, jag kommer iaf ge det ett försök. Landat i CPH, nu är det bara roliga tåg till swe kvar....

Tack för hjälp. Återkopplar efter svar från BA, vilket lär dröja...

Vad gäller om ett flyg (sista benet i en enkelresa) blir inställt under icke-extraordinära omständigheter och man blir ombokad till ett flyg som enligt tidtabell skulle ha landat, säg, en timme efter ursprunglig ankomsttid men på grund av vädret landar t ex 3h30 efter ursprunglig ankomsttid?

Vad gäller om ett flyg (sista benet i en enkelresa) blir inställt under icke-extraordinära omständigheter och man blir ombokad till ett flyg som enligt tidtabell skulle ha landat, säg, en timme efter ursprunglig ankomsttid men på grund av vädret landar t ex 3h30 efter ursprunglig ankomsttid?
Inställt flyg ger väl alltid ersättning om det inte är extraordinärt.

Inställt flyg ger väl alltid ersättning om det inte är extraordinärt.
Nej, artikel 5.1 c (iii).

have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless...(...)

..."they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival."

Toppen