Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej, behöver lite råd.

Bokat ToR resa med Lufthansa: Arlanda - Lissabon. Reser idag, igår kväll fick jag mail om att returresan från Lissabon blir 30 minuter sen och därmed gissar jag att jag kommer missa bytet i Vienna då vi har exakt 5 minuter mellan att planet landar tills nästa avgår. Vi åker tillbaks nu på Onsdag. Skulle varit LIS 08:00 - VIE 12:30 - VIE 12:55 - ARN 15:15. Nu beräknad att anlända till VIE 12:50.

Bör jag försöka omboka hemresan direkt när jag kommer till Arlanda vid SAS/Lufthansadisken? Och vad händer om det innebär att jag blir mer än 3 timmar sen? Får jag EU-komp då? Lite irriterande då jag har tåganslutning hem med ca 2,5 timmars marginal.
Har de ändrat tidtabell eller vet de redan nu några dagar i förväg att planet kommer vara sent?
Om det är så att tidtabellen ändras skulle jag inte bli förvånad om de redan bokat om din hemresa till något annat. Du borde då kunna argumentera för att åka hem på flighter som passar dig annars tror jag du har rätt till EU kompensationen. I detta läge är det i vilket fall som helst bra att vara proaktiv i att söka möjliga sätt att komma hem på ett vettigt sätt och ge förslag som de kanske kan acceptera, tex med TAP.

Har de ändrat tidtabell eller vet de redan nu några dagar i förväg att planet kommer vara sent?
Om det är så att tidtabellen ändras skulle jag inte bli förvånad om de redan bokat om din hemresa till något annat. Du borde då kunna argumentera för att åka hem på flighter som passar dig annars tror jag du har rätt till EU kompensationen. I detta läge är det i vilket fall som helst bra att vara proaktiv i att söka möjliga sätt att komma hem på ett vettigt sätt och ge förslag som de kanske kan acceptera, tex med TAP.

Är i Lissabon nu. Försökte lösa det på Arlanda vid SAS/"Lufthansas" servicedisk. De gav mig bara ett telefonnummer till Lufthansa. Där svarade de på engelska att de inte kunde hjälpa mig nu eftersom jag redan checkat in (ville inte missa flyget TILL Lissabon pga sen incheckning såklart). Så nu tänkte jag ringa imorrn eller så för att försöka lösa att TAP (Codeshare) ändrat tidtabellen LIS-VIE så att vi rimligen inte hinner med bytet i Wien... Jaja, får väl se vad de tänker. Har inte fått info om ombokat flyg från Wien. Föreslog direktflyg LIS-ARN vid servicedisken på ARN, men som sagt, fick bara ett telefonnummer...

Om bird strikes har jag skrivit:

Nej! Det enda case jag känner till där birdstrikes ansetts vara icke-extraordinärt är ett från en lokal domstol i Manchester där en domare har tolkat reglerna på sitt sätt. Det har definitivt inte samma tyngd som caset ovan där EU-domstolen har yttrat sig och som sedermera tagits med i riktlinjerna. Det finns alltså inget EU-vitt svar på denna fråga än. Viktigt att poängtera så att detta inte ska tas som en sanning som får fotfäste på forumet. ...
Generaladvokaten har uttalat sig, och anser att bird strike inte är extraordinärt.
Case C‑315/15
EUR-Lex - 62015CC0315 - EN - EUR-Lex

"1. In the present case, the Court is being asked to rule, in essence, on whether a collision between a bird and an aircraft, which has the effect of causing, for that aircraft, a delay of more than three hours in arrival, constitutes ‘extraordinary circumstances’ within the meaning of Regulation (EC) No 261/2004, (2) thus exempting the air carrier from its obligation to compensate passengers for that delay.

2. In this Opinion, I shall set out the reasons why I consider that Article 5(3) of Regulation No 261/2004 must be interpreted as meaning that a collision between a bird and an aircraft, which has the effect of causing a delay of more than three hours in relation to the initially scheduled arrival time, does not constitute ‘extraordinary circumstances’ within the meaning of that provision and cannot therefore exempt the operating air carrier from its obligation to pay compensation."

Generaladvokaten har uttalat sig, och anser att bird strike inte är extraordinärt.
Case C‑315/15
EUR-Lex - 62015CC0315 - EN - EUR-Lex

"1. In the present case, the Court is being asked to rule, in essence, on whether a collision between a bird and an aircraft, which has the effect of causing, for that aircraft, a delay of more than three hours in arrival, constitutes ‘extraordinary circumstances’ within the meaning of Regulation (EC) No 261/2004, (2) thus exempting the air carrier from its obligation to compensate passengers for that delay.

2. In this Opinion, I shall set out the reasons why I consider that Article 5(3) of Regulation No 261/2004 must be interpreted as meaning that a collision between a bird and an aircraft, which has the effect of causing a delay of more than three hours in relation to the initially scheduled arrival time, does not constitute ‘extraordinary circumstances’ within the meaning of that provision and cannot therefore exempt the operating air carrier from its obligation to pay compensation."
Har domstolens bedömning kommit?

Har letat, men ej funnit
Spännande!

upload_2017-5-1_8-24-36.png

CURIA - Case information

Har domstolens bedömning kommit?
Generaladvokatens svar är tydlig. Läs gärna hela texten. En viktig punkt är

"33. It is therefore clear that a collision between a bird and an aircraft is in no way an event which is ‘out of the ordinary’, in fact, it is quite the opposite. The frequency of such collisions and the fact that they are taken into consideration in the design of the aircraft, in the management of airports and at the different phases of a flight sufficiently demonstrate, in my view, that such an event is very much inherent in the normal exercise of the activity of an air carrier. Any other conclusion would lead to the legal classification as ‘extraordinary’ of an event which is perfectly ordinary."

Ska bli spännande att se vad domstolen säger.

Har suttit i telefon 20 min med Lufthansa för ombokning Lissabon-Arlanda. Det de kunde erbjuda var ett flyg som avgår 06:45 istället för ursprungliga 08:00. Har jag rätt till ersättning pga att denna avgång är mer än en timme tidigare än ursprunget? Blir ju ganska kort sovmorgon i alla fall...

Toppen