Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Martin Gren

Medlem
Ni som fått svar typ dagen efter att ni skickade in ett claim, har ni någon status hos SAS? För min del har det gått flera dagar utan svar på mitt claim och jag har ingen status hos SAS (jag har Gold hos TK men man kunde inte framföra det via claim-formuläret).

Jag är EBD. Fick svar på 36h
 

KEK

Medlem
Ju jag tyckte dom var duktiga.
Fast dom bokade ekonomi åt mig istället för premium som jag ursprungligen hade, men fick även det kompenserat.
 

Viking75

Medlem
@Tonton 600 euro har SAS uppenbarligen godkänt till dig! Jag känner inte till något lagligt fall av liknande karaktär där du inte skulle få ersättning enligt dina punkter 1 tom 4 av SAS.
Kräv att få veta exakt vad man grundar sitt beslut till att inte ersätter dig för dessa kostnader.
 

Naga

Medlem
Jag och fru Naga båda EBD va bokade i C-klass på SK964 den 21 mars, delayed 24h.
Skrev reklamation torsdag 23 mars på kvällen. Erhöll svar måndag 27 mars, 08.00. Erhöll 2x600€ samt utlägg för hotell, lunch, middag.
Pengarna fanns på mitt konto den 28 mars.
Snygg och korrekt handläggning, jag är en fortsatt lojal SAS kund.
 

agehall

Medlem
Ska jag alltså kontakta Qatar och be dem kompensera mig för mina kostander för lounge, väska och wifi?! Fastän jag inte har någon status i OW samt blev ombokad på billig ekonomibiljett?!
Det är ju inte rätt. Qatar har inget att kompensera dig för.

Frågan är dock om du har något att hämta hos SAS för de utlägg du nämner. Jag vet faktiskt inte vad praxis är för allt det där. Tex statusförmåner är jag inte alls säker på att man kan hävda att man har rätt till ersättning för när man blir ombokad med en annan carrier. Vad gäller måltider så bör man kolla med bolaget innan man spenderar pengar anser jag. (OT: Tar Pontus verkligen 450kr för en burgare och en öl!? Det är ju stöld!!!)
 

Naga

Medlem
Jag tycker absolut man ska ha ok från bolaget innan man spenderar hotel och mat på egen hand. Jag ringde "SAS Diamond agent" kl 05.00 Hongkong tid och erhöll klartecken, på så sätt behövde jag ju inte åka ut till flygplatsen.
Jag erhöll aldrig några mail eller sms om inställt flyg, enda indikationen va på flightradar när flygnörden ville kolla vilken "individ" som flög mot Hongkong.
Första sms om delayed24h kom 07,50 när ordinarie avgångstid va 09,10.
SAS app visade "on time" hela tiden.
 

Tonton

Medlem
Jag tycker absolut man ska ha ok från bolaget innan man spenderar hotel och mat på egen hand. Jag ringde "SAS Diamond agent" kl 05.00 Hongkong tid och erhöll klartecken, på så sätt behövde jag ju inte åka ut till flygplatsen.
Jag erhöll aldrig några mail eller sms om inställt flyg, enda indikationen va på flightradar när flygnörden ville kolla vilken "individ" som flög mot Hongkong.
Första sms om delayed24h kom 07,50 när ordinarie avgångstid va 09,10.
SAS app visade "on time" hela tiden.

Jag antar att den första delen är riktad mot mig?
Jag ringde SAS Guld-linjen när vi stod på Arlanda och fick okej att spendera för mat och dylikt, under förutsättningen att jag sparade alla kvitton.
 
Det är ju inte rätt. Qatar har inget att kompensera dig för.

Frågan är dock om du har något att hämta hos SAS för de utlägg du nämner. Jag vet faktiskt inte vad praxis är för allt det där. Tex statusförmåner är jag inte alls säker på att man kan hävda att man har rätt till ersättning för när man blir ombokad med en annan carrier. Vad gäller måltider så bör man kolla med bolaget innan man spenderar pengar anser jag. (OT: Tar Pontus verkligen 450kr för en burgare och en öl!? Det är ju stöld!!!)

Jag håller med om att det är en stöld. Jag fick en måltidsvoucher av SAS på 250 SEK. Denna var förtryckt och det verkade som om 250 SEK var standard. Jag tyckte då att jag kunde kosta på mig att testa Pontus. Jag försökte hålla mig så nära värdet på vouchern som möjligt och valde det billigaste "riktiga" matalternativet (fisk och skaldjurssoppa). Drack vatten till det. För detta fick jag betala 270 SEK. Således fick jag lägga till en "tjuga" själv. Maten var mycket god, men den kostar.

Jag är säker på att jag hade kunnat bli minst lika mätt på något annat ställe, utan att komma upp i den summan.

Efter att ha sagt dessa saker så tror jag att SAS inte är beredda att betala vad som helst i måltidsersättning. Tror nog att de räknar med runt 250 SEK per person. När det gäller statusförmåner (wifi och lounge) så skulle jag bli mycket förvånad över om SAS betalar detta. Möjligen så skulle man kanske kunna yrka på ersättning liknande den vid icke fungerande wifi på SAS egna flygningar, dvs runt 2000 poäng.

Det extra bagaget borde de väl ändå betala för. Det är ju ingen orimlighet att man tar med sig bagage utifrån de förutsättningar som gäller vid ordinarie bokning. Om detta ändras så kan man ju inte bara lämna kvar bagaget.
 
Toppen