palmen
Moderator
Det är ju helt klart ett nytt scenario. Det är väl så att man har rätt till halva ersättningen om man kommer fram i tid med det man bokas om på när ens eget plan blir inställt. Att du inte har ett VISA och inte kan åka hem som du vill tror jag inte man kan få något för genom 261/2004 då det är upp till dig att ha korrekt resehandlingar. Kunde du inte bokat om och rest PEK-NRT-CPH istället på hemvägen, det planet går senare så du borde kunna komma med det istället.Skulle med sk963 till Hong Kong idag som blev inställt. Skulle ha flygit vidare till Beijing för att stanna där och sen hem via Köpenhamn. Blev ombokad att åka ner CPH->PEK och kommer nu fram 40 min innan min planerade ankomst.
Det som ställer till det hela är att jag reser utan visa så kan inte återvända till Köpenhamn som min orginalbokning eftersom det krävs tredje land. Gav förslag på att bara vända allt och ta Hong Kong på hemvägen och det gick bra men dom ville bara sätta mig på sas hem från HKG och det planet går innan jag kommer dit. Så nu blir det att sova över en natt i Hong Kong och komma hem ett dygn för sent.
Att planet är inställt råder det ingen fråga om, men är jag i tid? Till PEK är jag tom tidigare men blir sen hem pga den inställningen. Och måste sova över i HKG.