Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Skulle med sk963 till Hong Kong idag som blev inställt. Skulle ha flygit vidare till Beijing för att stanna där och sen hem via Köpenhamn. Blev ombokad att åka ner CPH->PEK och kommer nu fram 40 min innan min planerade ankomst.

Det som ställer till det hela är att jag reser utan visa så kan inte återvända till Köpenhamn som min orginalbokning eftersom det krävs tredje land. Gav förslag på att bara vända allt och ta Hong Kong på hemvägen och det gick bra men dom ville bara sätta mig på sas hem från HKG och det planet går innan jag kommer dit. Så nu blir det att sova över en natt i Hong Kong och komma hem ett dygn för sent.

Att planet är inställt råder det ingen fråga om, men är jag i tid? Till PEK är jag tom tidigare men blir sen hem pga den inställningen. Och måste sova över i HKG.
Det är ju helt klart ett nytt scenario. Det är väl så att man har rätt till halva ersättningen om man kommer fram i tid med det man bokas om på när ens eget plan blir inställt. Att du inte har ett VISA och inte kan åka hem som du vill tror jag inte man kan få något för genom 261/2004 då det är upp till dig att ha korrekt resehandlingar. Kunde du inte bokat om och rest PEK-NRT-CPH istället på hemvägen, det planet går senare så du borde kunna komma med det istället.

Hur räknas avståndet? Startade i Bodö och sitter nu i Oslo och väntar på flighter till Köpenhamn-Stockholm-(övernattning)-Umeå. Vi var 1:40 sena ut från Bodö och det gör att jag blir 11 timmar sen hem till Umeå. Räknas fågelvägen Bodö- Umeå, fågelvägen Bodö- Oslo eller hela vägen Bodö-Oslo-Stockholm-Umeå som jag skulle ha flugit som den applicerbara sträckan? Och visst är det de 11 timmarna som är "problemet" och inte de 1:40:s försening av första flighten?

Hur räknas avståndet? Startade i Bodö och sitter nu i Oslo och väntar på flighter till Köpenhamn-Stockholm-(övernattning)-Umeå. Vi var 1:40 sena ut från Bodö och det gör att jag blir 11 timmar sen hem till Umeå. Räknas fågelvägen Bodö- Umeå, fågelvägen Bodö- Oslo eller hela vägen Bodö-Oslo-Stockholm-Umeå som jag skulle ha flugit som den applicerbara sträckan? Och visst är det de 11 timmarna som är "problemet" och inte de 1:40:s försening av första flighten?
Jag vet inte hur avståndet ska räknas, men förseningen räknas i alla fall när du ankommer din destination, så i detta fall blir det 11h

Det ska väl inte vara extraordinärt tycker jag.

Nej, och det tycker inte SAS heller längre. :)

Jag skrev tillbaka och tyckte att det var oförskämt av dem att bara avsluta ärendet som de gjorde utan att ens hänvisa till praxis eller domar i liknande ärenden.

Idag kom ett mail om att man hade fattat ett felaktigt beslut och att det inte ansågs som extraordinära omständigheter. Således har jag 600 € att se fram emot. :)

Funderar dock på poängen också. Jag var anmäld till dubbla poäng kampanjen men då jag flög med Swiss istället så har det inte kommit in några dubbla poäng. Detta vill jag också få in, men då hänvisades jag till att ta detta med Eurobonus istället. Rätt? Fel?

Jag skrev tillbaka och tyckte att det var oförskämt av dem att bara avsluta ärendet som de gjorde utan att ens hänvisa till praxis eller domar i liknande ärenden.

Idag kom ett mail om att man hade fattat ett felaktigt beslut och att det inte ansågs som extraordinära omständigheter. Således har jag 600 € att se fram emot. :)

Funderar dock på poängen också. Jag var anmäld till dubbla poäng kampanjen men då jag flög med Swiss istället så har det inte kommit in några dubbla poäng. Detta vill jag också få in, men då hänvisades jag till att ta detta med Eurobonus istället. Rätt? Fel?
Vad fräcka dom är alltså. Många ger nog upp direkt efter ett sådant svar.

Mycket snabb hantering av SAS angående den inställda SK963 fredagen 24/3. Skickade in anmälan den 25/3 klockan 02.00 svensk tid. Fick svar idag klockan 13.00 att €600 per person var på väg och skulle finnas på kontot inom en vecka.

Så fick jag nu besked från Eurobonus att man sätter in alla de poäng jag förtjänar (mitt ordval :)).

Då slutade det i dur trots allt. Bara så onödigt att inte göra rätt från början så att man hade sluppit detta.

Mycket snabb hantering av SAS angående den inställda SK963 fredagen 24/3. Skickade in anmälan den 25/3 klockan 02.00 svensk tid. Fick svar idag klockan 13.00 att €600 per person var på väg och skulle finnas på kontot inom en vecka.

Nice!

Hade Ni några andra utlägg under resan som Kompenserades för? Eller gick det mesta smärtfritt?

Toppen