Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Försening ger inte ersättning enligt 261/2004 utan det ger ersättning när ett flyg är inställt, däremot har domstol gjort en tolkning där man jämställer en försening på mer än 3 timmar med att flyget är inställt och ska då ge samma ersättning som om flyget var inställt.
Precis så. Tråden skulle må oerhört bra av en Wiki så att vi slipper sådana rakt av felaktiga påståenden.

Om man läser reglerna så är det rätt till "refreshments and communication" som gäller vid förväntad försening 120 minuter eller mer vid så kallad klass 1 flygning (under 1500km). Frågan är om det är en smoothie och ett fax man får? ;)

Det blev drygt 2h försening, men på en flight under 1500 km. Det var först ett tekniskt fel som orsakade en försening och detta gjorde så småningom en passagerare så uppretad att han tydligen hotade personalen och det blev därför ytterligare försening för att reda ut detta och kalla in ny personal. Har skickat en claim i alla fall, får väl se vad det blir för svar.

Så här blev svaret: "Jag ser att din biljett har ett specialpris som inte är tillgängligt för alla, vi har inte skyldighet att kompensera dig för denna biljett enligt EU förordningen."

Så här blev svaret: "Jag ser att din biljett har ett specialpris som inte är tillgängligt för alla, vi har inte skyldighet att kompensera dig för denna biljett enligt EU förordningen."
Detta stämmer i sak, frågan är vad som gäller för t.ex sas friends & family rate eller liknande, vad var det för biljett?

Detta stämmer i sak, frågan är vad som gäller för t.ex sas friends & family rate eller liknande, vad var det för biljett?
Aha, kände inte till den detaljen. Det var nån slags gruppbokning på BRA som min uppdragsgivare gjort. Pluspoäng till deras reklamationsavdelning för snabb respons dock! Svar inom några timmar på båda mailen!

Vad anser ni om detta då?
Passagerare gråter ut i skvallerblasken för att flighten måste vända av säkerhetsskäl och deras semester blir förstörd samt TUI som har gjort alla fel i regelboken utöver det smarta att vända till Arlanda och ge de frukostbuffe.

- "Alla hotell fullbokade.." Tror jag så mycket jag vill på.
- Troligen ingen information om deras rättigheter...
- De får inte lämna transitområdet.
- Inga erbjudanden om ombokningar till andra flighter med tanke på att felet försökte lagas i Luleå men kom tillbaka under flygningen.

Det är så enkelt att gråta ut i skvallerblaskan för att få några kronor i ersättning från Aftonbladet istället för att, som i det här fallet, kräva hotell samt mat och dryck och 4800 Euro för 8 passagerare (baserat på två barnfamiljer).

Var på väg till Thailand – då vände planet | Aftonbladet

Vad anser ni om detta då?
- "Alla hotell fullbokade.." Tror jag så mycket jag vill på.
nordic choice hotels har minst 9 rum lediga enligt hemsidan så de har nog inte orkat att ta i det administrativa att splitta ut resenärerna på olika hotell och transfer...
(vet ej nuvarande status men 19-20 finns det rum iaf)

Toppen