Den 23/7 skulle jag flyga JNB-FRA-CPH med LH. Flyget JNB-FRA (LH573) blev försenat och sedermera inställt, men vi lyckades boka om oss till en flight till FRA med SAA som avgick strax efter vår ursprungliga avgångstid med LH. Kan vara värt att nämna att ingen information utgick avseende förseningen/inställningen förrän vi kom till flygplatsen och skulle checka in.
Ombokningen gjordes då över disk i JNB och vi blev då också ombokade till ett senare flyg på sträckan FRA-CPH då vi inte skulle hinna med vårt ursprungligen bokade plan. Resultatet blev ankomst till CPH med en försening på ca 4,5 h.
Vår flight JNB-FRA var enligt Lufthansa en följdförsening med anledning av "dåligt väder i Frankfurt". Dock kändes detta som ett svepskäl, då det dels vid den aktuella tidpunkten inte gick att läsa något om ett oväder som skulle kunna ge drygt 8-10 timmars försening, dels för att detta plan skulle ha avgått morgonen efter attentatet i München.
Efter att ha letat och läst i den här tråden så inser jag ju att väderförseningar är en svår fight att ta, men hur ska man förhålla sig till följdförseningar och denna brist på information?
Vidare undrar jag om det finns något smidigt sätt att se om andra flighter gick från FRA vid den aktuella tiden, dvs om väder verkligen var anledningen?
Tack på förhand