Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

United och American Airlines är ju dock inte EU bolag
Fast det spelar väg egentligen bara roll när man flyger till EU? När man flyger från EU så gäller reglerna för alla bolag, som jag läser det. Kan i och för sig tänka mig att de kommer att tjafsa på en helt annan nivå än ett EU-flygbolag...
Wikipedia skrev:
  • departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;
  • departing from an EU member state, or
  • travelling to an EU member state on an airline based in an EU member state

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32004R0261 skrev:
1. This Regulation shall apply:
(a) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;
(b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier.

Hej!

Ska flyga ARN-LHR-MIA-CUN snart. Första benet är BA, alla andra AA.
Min anslutning i MIA är precis MCT, och har hört lite mardrömshistorier om anslutningar där..
Hur som helst, tänkte kolla om förordningen är tillämplig ifall jag missar flyget till CUN och måste sova i Miami? Sista flyget för kvällen..

Det går inte att säga i förväg. Troligen kommer det inte att vara en försening på själva flighten som ställer till det för dig utan snarare formaliteterna på flygplatsen och dessa har inget med EU261/2004 att göra. Jag är inte ens säker på att flygbolaget står för hotell i det läget, så se till att du har reseförsäkring.

Betyder inte detta att om du har genom gående biljett med EU bolag att du får / ska få comp. även om förseningen är utanför EU.
Läser jag fel??. Det är 3 tim till slut dest. som gäller.

Nix, det gäller inom EU och med EU-bolag, men så fort du går över på andra bolag så har EU inget att säga till om.

Fast det spelar väg egentligen bara roll när man flyger till EU? När man flyger från EU så gäller reglerna för alla bolag, som jag läser det. Kan i och för sig tänka mig att de kommer att tjafsa på en helt annan nivå än ett EU-flygbolag...
Korrekt, men bara på flighten som avgår från EU. Om man har connections senare på resan har EU261/2004 inget med dessa att göra.

Nix, det gäller inom EU och med EU-bolag, men så fort du går över på andra bolag så har EU inget att säga till om.
Korrekt, men bara på flighten som avgår från EU. Om man har connections senare på resan har EU261/2004 inget med dessa att göra.
Det är väl det som är kärnfrågan. Men tolkar jag dig rätt här?
Flyg med EU-bolag EU-USA och sedan med connection inom USA med USA-bolag. EU-USA flyget blir försenat så att flyget inrikes USA missas och ombokning sker. Detta skulle alltså inte täckas av EU261/2004?

Flyg med EU-bolag EU-USA och sedan med connection inom USA med USA-bolag. EU-USA flyget blir försenat så att flyget inrikes USA missas och ombokning sker. Detta skulle alltså inte täckas av EU261/2004?
I det fallet så bör du täckas då flyget som orsakade förseningen täcks av EU261/2004.

Säg att du flyger ARN-EWR-CLT-PHX och EWR-CLT blir försenad, så kommer det inte att omfattas av EU261/2004.

Regeln man ska komma ihåg här, är att EU261/2004 går på operating carrier. Var, hur och av vem man köpt sin biljett eller om det är codeshare eller inte spelar ingen roll. Om den flight som orsakade förseningen täcks (dvs antingen avgår från EU och/eller utförs av en EU-carrier) så har man rätt till ersättning, annars inte.

Om flighten från EU ankommer sin destination i tid, så upphör rimligen ansvaret gentemot EU261/2004 för bolaget. De har ingen kontroll över immigration etc och MCT är ingen absolut garanti för att man ska hinna, det är bara vad bolagen kommit överens om är en rimlig tid för att du ska hinna. Har man en bokning som uppfyller MCT på alla byten så har man inga problem att bli ombokad ifall man missar en flight pga strul på flygplatsen, men detta har inget att göra med EU261/2004.

Den 23/7 skulle jag flyga JNB-FRA-CPH med LH. Flyget JNB-FRA (LH573) blev försenat och sedermera inställt, men vi lyckades boka om oss till en flight till FRA med SAA som avgick strax efter vår ursprungliga avgångstid med LH. Kan vara värt att nämna att ingen information utgick avseende förseningen/inställningen förrän vi kom till flygplatsen och skulle checka in.
Ombokningen gjordes då över disk i JNB och vi blev då också ombokade till ett senare flyg på sträckan FRA-CPH då vi inte skulle hinna med vårt ursprungligen bokade plan. Resultatet blev ankomst till CPH med en försening på ca 4,5 h.

Vår flight JNB-FRA var enligt Lufthansa en följdförsening med anledning av "dåligt väder i Frankfurt". Dock kändes detta som ett svepskäl, då det dels vid den aktuella tidpunkten inte gick att läsa något om ett oväder som skulle kunna ge drygt 8-10 timmars försening, dels för att detta plan skulle ha avgått morgonen efter attentatet i München.

Efter att ha letat och läst i den här tråden så inser jag ju att väderförseningar är en svår fight att ta, men hur ska man förhålla sig till följdförseningar och denna brist på information?
Vidare undrar jag om det finns något smidigt sätt att se om andra flighter gick från FRA vid den aktuella tiden, dvs om väder verkligen var anledningen?

Tack på förhand :)

Den 23/7 skulle jag flyga JNB-FRA-CPH med LH. Flyget JNB-FRA (LH573) blev försenat och sedermera inställt, men vi lyckades boka om oss till en flight till FRA med SAA som avgick strax efter vår ursprungliga avgångstid med LH. Kan vara värt att nämna att ingen information utgick avseende förseningen/inställningen förrän vi kom till flygplatsen och skulle checka in.
Ombokningen gjordes då över disk i JNB och vi blev då också ombokade till ett senare flyg på sträckan FRA-CPH då vi inte skulle hinna med vårt ursprungligen bokade plan. Resultatet blev ankomst till CPH med en försening på ca 4,5 h.

Vår flight JNB-FRA var enligt Lufthansa en följdförsening med anledning av "dåligt väder i Frankfurt". Dock kändes detta som ett svepskäl, då det dels vid den aktuella tidpunkten inte gick att läsa något om ett oväder som skulle kunna ge drygt 8-10 timmars försening, dels för att detta plan skulle ha avgått morgonen efter attentatet i München.

Efter att ha letat och läst i den här tråden så inser jag ju att väderförseningar är en svår fight att ta, men hur ska man förhålla sig till följdförseningar och denna brist på information?
Vidare undrar jag om det finns något smidigt sätt att se om andra flighter gick från FRA vid den aktuella tiden, dvs om väder verkligen var anledningen?

Det ligger på lufthansa att bevisa att det var pga dåligt väder så be om bevis för detta.

Hej, Är det någon som har lyckats få ut ersättning enligt EU 261 från SAS för inställt flyg under SAS pilot strejken i juni?

Du ska ha ersättning, då efterföljande flighter inte får bära med sig tidigare flighters extraordinära klassning.
Se post #290 i denna tråd
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 29 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Toppen