Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Jag har ett ärende för en av mina vänners räkning och hans kollegor.
Anledningen till att jag rådfrågar är att jag behöver lite mer kött på benen från någon eller några av er som kanske kan sitta på svaren om exakt vad förseningen berodde på och om det är så att SAS försöker göra en fuling eller och inte öppet förklara varför flyget blev inställt.

24 JULI - SK1429 - ARN-CPH - Dep. Time: 17:10.
24 JULI - SK2697 - CPH-VCE - Dep. Time: 19:40.

De blev 12 timmar försenade till Venedig.
SAS hävdade först att de inte kunde tanka pga åska. Därefter ändrade de anledning till att det inte fanns ledig personal att lasta allt bagage.
När de väl anlände till Köpenhamn fick de ställa sig i kö under en dryg timme för att bli ombokade till ett nytt flyg.
Därefter blev de hänvisade till en ny kö hos en ny Customer Service Agent och vänta i omkring 90 minuter för att få ett hotell över natten.
De fick ett hotell, 100DKR för mat på flygplatsen men inte någonting annat så de har ej blivit erbjudna telefonsamtal, email eller fax osv.

För mig är det ett solklart fall. Men det jag behöver få info om är vilken den interna anledningen till förseningen beror på. @AABack2ARN eller någon annan vänlig och vis medlem på detta eminenta forum kanske kan bidra med detta. :)
Eftersom jag sitter på jobb under fika så vill jag bara dubbelkolla med er om de har rätt till 600 Euro per pax.

Tack för hjälpen och min vän tillsammans med hans kumpaner tackar ödmjukast för hjälpen.
De fick inte allt för mycket sömn på vägen ner och heller inte på vägen hem pga deras yrke.

Ha det fint!
/Smuffe
Hej,
Kolla vilket avstånd denna räknas som, 250/400/600 är beroende på avståndet...

Jag har ett ärende för en av mina vänners räkning och hans kollegor.
Anledningen till att jag rådfrågar är att jag behöver lite mer kött på benen från någon eller några av er som kanske kan sitta på svaren om exakt vad förseningen berodde på och om det är så att SAS försöker göra en fuling eller och inte öppet förklara varför flyget blev inställt.

För mig är det ett solklart fall. Men det jag behöver få info om är vilken den interna anledningen till förseningen beror på. @AABack2ARN eller någon annan vänlig och vis medlem på detta eminenta forum kanske kan bidra med detta. :)
Eftersom jag sitter på jobb under fika så vill jag bara dubbelkolla med er om de har rätt till 600 Euro per pax.

Tack för hjälpen och min vän tillsammans med hans kumpaner tackar ödmjukast för hjälpen.
De fick inte allt för mycket sömn på vägen ner och heller inte på vägen hem pga deras yrke.

Ha det fint!
/Smuffe

1. Anledningen till förseningen är det SAS som ska påvisa.
2. ARN-CPH-VCE är en intra-EU flight som är längre än 1500 km, så den lagstadgade kompensationen är €400 per person.

På dem bara!

Tackar ödmjukast @AABack2ARN.
Det var lite av sådan kaliber som jag sökte. :D
Första delen må vara fullt förstående och jag har kött på benen utifall att SAS skulle påstå något annat och själva inte komma med raka svar.
Däremot så skulle de troligen ha hunnit ner tidigare än 12 timmar försent och kunde ha gjort mer i CPH. :)

@jumbooze
Jag var lite i ett skyndsamt tempo och borde vetat det... Latheten tog över. :p

@marbe166
Får man svära här..?
Ja för fan! Man bråkar inte med dödsmetallband som är stora som hus... :D
Använder jag en av mallarna och skriver väldigt konkret och utförligt åt grabbarna så fyller de i detaljerna. Det bör kanske leda till att SAS kanske ser till helheten och hela resan med tanke på att de inte informerade om EC261 och erbjöd de allt som de ska göra.

Jag håller er alla uppdaterade...
Tack så länge!

Är du på Arlanda och har tillgång till inlogg på datorerna i exempelvis gaterna så knappar du in ditt företags kod och tar fram infon. ;)
Där får man fram det mesta interna om Arlanda och viss info om flighterna, exempelvis ovan info. :)

Utöver det... Kontakter och andra system från flygbolag och annat.
Men finns det enklare sätt att ta reda på denna info så är jag idel öra.

Detta är information från Amadeus via Thai

Kod:
http://wftc3.e-travel.com/PL/xthai5/EN/FlifoInfoServlet?LANGUAGE=GB&SITE=TG5&B_DATE=201607240700&B_LOCATION=ARN&E_LOCATION=CPH&AIRLINE_CODE=SK&FLIGHT_NUMBER=1429

Byt ut lämpliga parametrar. Observera datumet skrivs på. De fyra sista siffrorna är klockslaget. Jag använder alltid 0700.

Den händige bygger ett skal runt länken och kör den som en skriptad sida direkt i browsern. Kan redan finnas ett sådant skall på nätet men hittar det inte längre.

Tackar ödmjukast @AABack2ARN.
Det var lite av sådan kaliber som jag sökte. :D
Första delen må vara fullt förstående och jag har kött på benen utifall att SAS skulle påstå något annat och själva inte komma med raka svar.
Däremot så skulle de troligen ha hunnit ner tidigare än 12 timmar försent och kunde ha gjort mer i CPH. :)

@jumbooze
Jag var lite i ett skyndsamt tempo och borde vetat det... Latheten tog över. :p

@marbe166
Får man svära här..?
Ja för fan! Man bråkar inte med dödsmetallband som är stora som hus... :D
Använder jag en av mallarna och skriver väldigt konkret och utförligt åt grabbarna så fyller de i detaljerna. Det bör kanske leda till att SAS kanske ser till helheten och hela resan med tanke på att de inte informerade om EC261 och erbjöd de allt som de ska göra.

Jag håller er alla uppdaterade...
Tack så länge!
Blev de nekade något de har rätt till? Brukar ju finnas folders vid servicedisken som berättar vilja rättigheter man har, saknades detta? Eller tycker du att de för alla personer ska rabbla igenom lagstiftningen för att ha fullföljt sina åtaganden? Då hade dina vänner säkert fortfarande stått i kön och väntat.

Om det nu är vädret som orsakade detta kommer det att bli svårt att få igenom några krav på ersättning. Ni kan ju skicka in klagomål men jag skulle räkna med 0 i ersättning och allt annat är bonus.

Du skriver också att flyget var inställt men även försenat. Blev flighten till Venedig inställd från Köpenhamn?

Jag vore tacksam om någon har lite input till följande case som blev nekat. Resan var för runt tre år sedan, men jag skickade in min förfrågan till SAS för någon månad sedan.

Rutt: Stockholm - Chicago - Phoenix (ARN - ORD - PHX)
Försening til slutdestination: 3½ timme
Sträckan Arlanda - Chicago flögs av SAS och var i tid. Sträckan Chicago - Phoenix flögs av United och avgången blev drygt tre timmar försenad (vill minnas att det var pga tekniska problem). Min biljett är är utställd av SAS för hela resan till slutdestinationen Phoenix, och jag har ett biljettnummer som börjar med 117. Därför skickade jag in en reklamation till SAS. De svarade följande:
"Då det försenade flyget var inrikes i USA så gäller inte EU261/2004. Det är även det opererande bolaget för det försenade flyget som står för hantering av ersättningsansökningar. I det här fallet har vi inte möjlighet att tillmötesgå ditt krav på ersättning enligt EU:s regulativ EU261/2004. Min rekommenation är att ni tar kontakt med United Airlines mer er förfrågan om kompensation för deras försenade flyg."

Enligt den information jag hittar så ska EU261/2004 gälla i detta fall, då det handlar om en försening till slutdestinationen på över 3 timmar och SAS har ställt ut biljetten. Det faktum att det var Uniteds flight som var försenat spelar ingen roll. Eller..?

Jag vore tacksam om någon har lite input till följande case som blev nekat. Resan var för runt tre år sedan, men jag skickade in min förfrågan till SAS för någon månad sedan.

Rutt: Stockholm - Chicago - Phoenix (ARN - ORD - PHX)
Försening til slutdestination: 3½ timme
Sträckan Arlanda - Chicago flögs av SAS och var i tid. Sträckan Chicago - Phoenix flögs av United och avgången blev drygt tre timmar försenad (vill minnas att det var pga tekniska problem). Min biljett är är utställd av SAS för hela resan till slutdestinationen Phoenix, och jag har ett biljettnummer som börjar med 117. Därför skickade jag in en reklamation till SAS. De svarade följande:
"Då det försenade flyget var inrikes i USA så gäller inte EU261/2004. Det är även det opererande bolaget för det försenade flyget som står för hantering av ersättningsansökningar. I det här fallet har vi inte möjlighet att tillmötesgå ditt krav på ersättning enligt EU:s regulativ EU261/2004. Min rekommenation är att ni tar kontakt med United Airlines mer er förfrågan om kompensation för deras försenade flyg."

Enligt den information jag hittar så ska EU261/2004 gälla i detta fall, då det handlar om en försening till slutdestinationen på över 3 timmar och SAS har ställt ut biljetten. Det faktum att det var Uniteds flight som var försenat spelar ingen roll. Eller..?

Ja, SAS har inget med detta att göra
Uniteds fel, och ingen ersättning då du inte flyger från EU med dem(eller är ett eubolag)

Sorry...

Om din försening till slutdestinationen inte beror på sas flighten till usa i ditt fall så gäller inte förordningen. Det är det bolaget som orsakar förseningen du alltid måste rikta anspråket mot och är det United så gäller inte EU261/2004 eftersom att det är inrikes i USA i detta fallet.

Toppen