Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Nemo

Medlem
Tack -- positivt besked. Vad ar basta sattet att vanda sig till LH for ersattningskrav?
Första steget är att vända sig till Lufthansa för ersättningskrav.
@Smuffe har gjort en mall för ersättning
http://www.businessclass.se/forum/t...ar-för-brev-samt-svar-från-flygbolagen.31196/
Läs gärna på Frsenat flyg - Konsument Europa som har reklamationsblankett.
Se även post #305 i denna tråd om ersättning pga problem med tidigare flight.
Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 31 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

cantona

Medlem
Grattis och kul att du fick rätt till slut. Synd bara att juristen på ARN inte hade koll på regelverket.
Det var två jurister inblandade. Dels till Anmälan och sedan till Begäran till omprövning. Olika personer. Omprövningen gick väldigt fort att få beslut på.

Kanske är läge att skicka en uppdatering till denne och förklara hur det ska gå till...

Har skickat info till ARN om att jag vunnit trots deras beslut men vet egentligen inte hur allt har gått till. Kan vara så att Lufthansa bara gav upp. Har ställt frågan till TRS för att få lite mer info om hur de gått tillväga.
 
Åkte på en försening hem från Paris den 1/11. SK834 blev försenat pga 'fågel i motorn', vi kom iväg efter en timme drygt och det var gränsfall att vi skulle hinna med bytet i Oslo. När det var dags att landa så blev vi informerade att vi skulle hinna med bytet om vi skyndade oss till gate 43. Vi sprang dit men flyget hade redan avgått. Damen i disken sa att det berodde på att vi fick åka buss in till terminalen och de inte ville vänta. Vi blev reroutade via cph och kom fram till arlanda 4h15m sent.

Jag skickade in en claim och begärde ersättning, men SAS skyller på 'extraordinära omständigheter', se svaret nedan:


Jag ber om ursäkt för att din resa inte har blivit som planerat.

Vi försöker alltid invänta sena passagerare i den mån vi har möjlighet, då vi vill ha med så många kunder som möjligt. Men det är inte alltid vi som flygbolag som kan ta dessa beslut, utan vi måste följa de tider flygbolagen blivit angivna av luftfartsmyndigheten i fråga. En viss tid innan avgång behöver vi därför stänga gaten för att göra ett antal beräkningar, av säkerhetskaraktär, för att kunna avgå på tid. Den s.k. SLOT-tiden, d.v.s. en tilldelad tidpunkt för start, landning eller passage av en plats för ett flygplan, avgör hur länge vi kan invänta sena passagerare och har därför inte alltid möjlighet att ”hålla flyget”.

Din rätt till kompensation beror på om flygningen "försenades på grund av en omständighet som varken kunnat förutses eller avvärjas" eller inte.

SAS hade ingen möjlighet att på förhand förhindra denna situation. Den inställda flygningen berodde således på en s.k. extraordinär omständighet.

En sådan omständighet kan till exempel vara säkerhetsrisker och oförutsedda säkerhetsproblem, som berör flygplanets drift, som är nämnt i EU 261/2004 under Förordningens skäl, pkt. 14.

Det var i detta fall tal om en s.k. Birdstrike, det vill säga kollision med fågel, som inte tillät en avgång för flyg SK0834, enligt tidtabell den 1 november 2015.

Av detta skäl kan vi inte tillmötesgå ditt ersättningskrav enligt EU 261/2004, då SK0834 den 1 november 2015 försenades som en följd av ovan beskrivna förhållande.



Vad tror ni? Hade SAS rätt att stranda oss i Oslo och slippa betala ut ersättning?
En uppdatering gällande mitt birdstrike-fall i November för de som är intresserade. SAS totalvägrade att betala ut ersättning och hänvisade till några fall hos ARN (kollade upp dessa och de hade absolut inget att göra med birdstrike). Efter ~10 mejlrundor tröttnade jag och gav upp. Sedan läste jag här i tråden att någon anlitat TRS och fått ersättning, så jag testade att skicka mitt case till dem i slutet på Januari och glömde sedan av det helt. Nu kom ett mejl angående utbetalning och 560 (av 800) euro in på kontot. Första gången jag anlitat en "flygjurist" och jag blev positivt överraskad! Väldigt smidigt om man inte orkar driva ärendet själv
 

jonten

Medlem
En polare gjorde misstaget och flög med Norwegian till New York, 4,5 timmes försening som berodde på att tidigare plan blivit försenat på grund av arbetstiden gått ut och de saknade personal. Så farbror Jonten har provat att sätta lire press på dom. I mitt tycke så gjorde jag en bra skrivelse och hänvisade till både mål i ARN och något avgörande med Lufthansa som jag fann och att det inte var en extra ordinär händelse. Tyvärr gjorde jag misstaget att inte kopiera det jag skrev i formuläret.
Så jag borde ha slagit undan benen på dom, nu får vi se hur ärliga de är när de svarar om typ 3 månader kanske.
 

h9kh9k

Medlem
Skulle i går ha flygit SK830 11:00 CDG till OSL och sen vidare till ARN och landa 14:55. På morgonen när vi går upp ser jag ett sms från SAS om att flyget är inställt och vi är ombokade till SK574 CDG-ARN (10:40 - 13:05) men då detta var min julklapp till familjen som nästan aldrig flyger hade jag avsiktligt bokat via Norge för att dom skulle kunna handla lite taxfree så ringer SAS vid 07 tiden och frågar efter första flyget hem som gick just via Oslo och blir då inbokad på SK834+SK488 och kommer fram till ARN 18:00.

Nu till min fråga, erbjudandet jag fick avgick 25 minuter före ursprunglig bokning och framme på ARN 2 timmar innan. Detta tackade jag nej till och fick istället min ursprungliga routing men landade då på ARN 03:05 för sent. Har jag rätt till någon ersätting då jag tackade nej till det första erbjudandet eftersom en del av resan hade för avsikt att gå via Norge?
 

agehall

Medlem
Nu till min fråga, erbjudandet jag fick avgick 25 minuter före ursprunglig bokning och framme på ARN 2 timmar innan. Detta tackade jag nej till och fick istället min ursprungliga routing men landade då på ARN 03:05 för sent. Har jag rätt till någon ersätting då jag tackade nej till det första erbjudandet eftersom en del av resan hade för avsikt att gå via Norge?

Jag skulle säga nej. Du har varit erbjuden en resa som tar dig till destinationen (ARN) inom gränserna enligt EU261/2004 och du har valt att istället ta ett senare flyg/annan rutt som faller utanför gränserna.

Det är inte solklart att jag har rätt här, men om jag har fel så känns det orimligt hårt mot flygbolagen.
 

Ormen

Medlem
Tack för kommentarerna!

Medveten om att inlägget är långt, skrev först i SAS-tråden och ville göra en liten historia av det. Inte optimalt om man skall ta ställning.

Sammanfattningsvis:

Förmiddagen - informeras om inställt flyg 2.5h innan avgång. Någon förklaring ges ej. Ombokas till flyg som hade resulterat i att jag inte kommit fram till slutdestinationen av huvud taget. Ringer själv, SAS påstår att de inte kan boka mig på föreslagna flights med Star Alliance partner. Reroutas via Stockholm. Landar 2.5h efter utsatt tid. Om det nu är rimligt att begära ersättning, vad skall man begära?

Kvällen - Anländer till Heathrow 1h före avgång. Inte fått någon info om inställd flight, informeras istället på plats. Först hänvisas till tekniska problem, man kan inte precisera i detalj och påstår sedan att det beror på väderförhållanden - vilket låter mycket osannolikt. Anti-prio behandling. Bokas om till morgonflight. Kommer, om allt går vägen, landa drygt 13h sent. Kommer här begära ersättning enligt EG-reg.

Uppdatering i detta ärende.
Skickade in mina klagomål och kompensationskrav kvällen 14/4. Fick i morse svar att SAS kompenserar privata utgifter+250 euro för mina förseningar. Man specificerar inte vilken av förseningarna som kompenseras med 250 euro, men gissningsvis Heathrow-Köpenhamn.
Förklaringar till de inställda flygen var "crew" (Köpenhamn-Stavanger) och "tekniskt fel" (Heathrow-Köpenhamn). Närmare än så kan inte supporten specificera.
Sammanfattningsvis snabbt och smidigt skött av SAS, även om jag hoppas på någon form av kompensation även för Köpenhamn-Stavanger.. Antar att mitt case var ganska starkt.
 

Kustberg

Ny medlem
Söker klargörande kring följande försening och respons från SAS.

Vi var 2 personer som flög och jag hade köpt biljetterna. Resan var från EWR till GOT via CPH den 19:e mars 2016 med SAS. Flight SK434 från CPH till GOT den 20:e blev inställt (tror svaret var att det inte fanns besättning) och vi blev ombokad till SK436 vilket landade i GOT mer än 3 timmar senare än vårt bokade flyg. Mejlade SAS och efter ca 10 dagar fick jag följande svar

"Vi på SAS ber om ursäkt för de problem som uppstått i samband med din resa med oss. Du har, i enlighet med EU261/2004, rätt till en kontant ersättning om 300 EUR (2760 SEK)."

Har jag inte rätt till 600 EUR per person då vi kom fram till vår destination mer än 3 timmar försenat och att vi påbörjade resan utanför EU? Om inte, var kommer siffran 300 EUR från då ersättning enligt EU261/2004 ligger ersättningen antingen på 250, 400 eller 600 EUR.

Hur ska jag svara SAS på bästa sätt?
 
Toppen