Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Bra sammanställning av vad som hände @Najk.

Eftersom du fick åka 2:20 tidigare från Chicago så har du rätt till ersättning även fastän du kom fram mindre än 2h försenad. Ersättningen blir halverad eftersom du kom fram inom 4h och därmed är det €300 som du ska be om.
Men har han inte bokat en genomgående biljett från A-B, där han kom fram till B 1:20 för sent? D.v.s. det spelar ingen roll vad som händer däremellan från ett ersättningspersektiv? Alltså hade han fått ersättning om det första United-flyget startade 2:20 för tidigt, men inte när SAS-flyget avgick 2:20 tidigare?

Hade det varit på två separat biljetter hade det varit en annan sak? Eller tänker jag fel här?

Men har han inte bokat en genomgående biljett från A-B, där han kom fram till B 1:20 för sent? D.v.s. det spelar ingen roll vad som händer däremellan från ett ersättningspersektiv? Alltså hade han fått ersättning om det första United-flyget startade 2:20 för tidigt, men inte när SAS-flyget avgick 2:20 tidigare?

Hade det varit på två separat biljetter hade det varit en annan sak? Eller tänker jag fel här?

Man kan ju ha bokat sin biljett med tanke på att hinna med affärsmöten etc. på anslutningsflygplats.

Artikel 2
Definitioner

h) slutlig bestämmelseort: den bestämmelseort som anges på den färdbiljett som visas fram vid incheckningsdisken eller, i händelse av direkt anslutande flygförbindelser, bestämmelseorten för den sista flygningen: alternativa anslutande flygförbindelser som är tillgängliga skall inte beaktas om den ursprungliga planerade ankomsttiden respekteras,

EUR-Lex - 32004R0261 - SV

Hmm, det där var intressant. Så om jag tolkar det där rätt, så har @Najk tyvärr inte rätt till ersättning.

Om vi tar det lite mer hypotetiskt: Tänk om man hade haft ett möte i Chicago som man inte hunnit med, dvs man hade tänkt utnyttja tiden på ORD till något mer än att byta flyg - då har man alltså tappat sitt skydd från EU261/2004 eftersom man har en anslutning tidigare? Skulle man ha checkat in i två steg för att behålla den?

Jag hade nog testat att skicka in ett claim till SAS och helt ignorerat att jag haft en anslutning innan.

Verkar som att bytestiden är inte något man kan räkna med att få disponera fritt (ur EU261-perspektiv), utan är en del av resan och flygbolaget kan omdisponera som de önskar. Vill man ha rätt till ersättning om man missar den får man nog boka 2 separata biljetter.

Har ett flyg hem från Phuket via Hongkong , London till Göteborg. Resan bokad i business men fullt mellan Phuket och Hongkong så ekonomy och väntelista på det benet.

KA 215Y 28MAR 1 HKTHKG HK1 18.15-22.45
BA 28I 28MAR 1 HKGLHR HK1 2345 0535
BA 790J 29MAR 2 LHRGOT HK1 0735 1030

Har idag fått info att jag blivit ombokad till en tidigare flight, se nedan, då BA 28 flyttats 5 min så att jag inte klarar minimum Connection time.

KA 213Y 28MAR 1 HKTHKG HK1 1200 1630
BA 28I 28MAR 1 HKGLHR HK1 2345 0535
BA 790J 29MAR 2 LHRGOT HK1 0735 1030

Också å detta flyg fanns bara ekonomy ledigt

- Har jag rätt till någon kompensation elller faller det på att dom är ute mer än 2 v. i förväg. Jag förlorar ju ändå 6 h...
- Nu kräver BA att jag skall betala 3900 SEK i omskrivningsavgift om jag står kvar på väntelistan och blir upp/till baka graderad till business. Jag har ju ändå bokat och betalat för business hela vägen.

Hoppas på klargörande och stöd från mer erfarna medlemmar.

MVH
Mikaeswede

Det där har inget med EU261/2004 att göra då problematiken sker helt utanför EU med icke EU-baserad bolag. Så du har iaf inget att hämta vad den lagen beträffar...

Toppen