Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

har flighten gått från EU så gäller Eu261/2004 även om det är United filght??

Ja, men vad jag vet kan man inte boka United TATL via SAS hemsida, så jag utgick från att det var ett för sent inkommet United-flyg som gjorde att ett byte blev snett. Men om det är som du skriver så gäller givetvis EU261/2004.

Ja, men vad jag vet kan man inte boka United TATL via SAS hemsida, så jag utgick från att det var ett för sent inkommet United-flyg som gjorde att ett byte blev snett. Men om det är som du skriver så gäller givetvis EU261/2004.
Det visste jag inte att man inte kunde. Eftersom det talades om EU261 så antog jag att det var flyg från/till EU. Eftersom United inte är EU flyg.

Såsom jag tolkar det är det en inrikes anslutning (EWR-MCO?) som är sen. Och ja, EU-förordningen gäller HELA resan som startat i EU så tror att det ska gå bra.

Och ja, EU-förordningen gäller HELA resan som startat i EU så tror att det ska gå bra.

Hmm, har vi prejudikat på det? EU261/2004 går ju på operating carrier, så det är i detta fall United som man ska gå på - SAS har inget med saken att göra - så jag tror det blir svårt att hävda att EU-lagar gäller i USA.

Ah intressant fall. Tänkte inte på att SK inte alls orsakat försening. Klart tveksamt om det håller då. Men förseningstiden gäller från origin till destination och därmed om typ SAS gör att man missar anslutning och den nya anslutningen blir ytterligare försenad så är det ganska klart att det fortfarande gäller.

I just detta fall verkar det dock tveksamt...

Ja, om SAS (eller flighten från EU) orsakat att man missar sin connection så gäller EU261/2004. Men så har jag svårt att tolka inlägget. @Canadien får återkomma och förklara exakt vad som hände.

TRS Travelright betalade just ut 16000 till mig!

Vi var en familj på 4 personer som på sportlovet blev försenade 9 timmar på SAS903 ( SK 903 inställd idag | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor ). Kontaktade SAS men de svarade:

"Please accept my apologies for the inconvenience you experienced during this trip.

During a delay or cancellation we reimburse our passengers for their costs related to: food, non-alcoholic drinks, accommodation and transport to/from their accommodation, during their time of delay. If there are any costs related to this, please get back to us with:
- Receipts for necessary purchases
- A specification over made purchases with reference to relevant receipt

The airline do not reimburse for work loss, loss of vacation days, pre-paid hotels/activities or such, but I recommend you to contact your insurance company who maybe can cover these expenses."

Testade sedan TRS Travelright och trodde länge att det var lönlöst. Men idag fick jag strax över 16000 insatta på mitt konto. Pengarna går direkt till en ny SAS-resa :)

Jag fick inte intrycket att fler mejl skulle hjälpa, men det är alltså fallet? Varför betalar de inte bara direkt i så fall? Säga vad man vill om SJ, men deras restidsgaranti är väldigt tydlig och inte lika godtycklig som flygbolagen. Vad brukar mejl nummer 2 ha för innehåll?

Toppen