Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

@cantona Är väl dessutom ytterst tveksamt att en nämnd anser sig ha rätt att skicka ett beslut per e-Post men inte tillåta någon att begära omprövning/överklaga per e-Post. Går inte ihop sig med vad jag en gång i världen lärt mig.
Det kan vara så att en Begäran om omprövning ska vara undertecknad - och då är det vanligt pappersbrev som gäller. Allmänna handlingar som man begär ut går bra per e-post, eftersom det har man rätt till även anonymt.

Sedan anar jag en tendens i samhället, både i näringslivet och det offentliga, att handläggarna sitter med smartphonen och bläddrar samtidigt som de hej vilt besvarar post, därav den låga kvaliteten på svaren.

@cantona - Är kanske så att ARN inte riktigt läst vad du skrivit. Suttit i riktigt irriterade diskussioner med SKV om liknande ärende där SKV tog fasta på att jag använt ett ord som de tolkade på sitt sätt. Hade de läst hela min inlaga hade det inte funnits tillstymmelse till misstolkning.

Är väl dessutom ytterst tveksamt att en nämnd anser sig ha rätt att skicka ett beslut per e-Post men inte tillåta någon att begära omprövning/överklaga per e-Post. Går inte ihop sig med vad jag en gång i världen lärt mig.

Skulle tro att du om du vill komma någon vart måste ta det i allmänna rättssystemet.

Blev mest irriterad över hennes formulering "Vi har inte uppfattat den skrivelse du har gett in som en begäran om omprövning". Om man inte läst rubriken jag satt så kanske man kan göra den tolkningen. Fick ihop 3,5 sidor med alla hänvisningar osv. Jaja, jag rättar till det.

Har varit i kontakt med en del journalister som skrivit i ämnet och den ena tog kontakt med juristen på Konsumentverket och hon gav mig rätt och även om min fråga var ställd i generella termer så var det mitt case rakt av utan detaljer. (Nekad ombordstigning men ej försenad till slutdestinationen, rätt till kompensation, ja eller nej). Min fråga skulle publiceras i en tidning men kommer inte på vilken, just nu.

Sedan får man ta sig en funderare om det är värt att ta Lufthansa till domstol för 125€.

Last edited:
Blev mest irriterad över hennes formulering "Vi har inte uppfattat den skrivelse du har gett in som en begäran om omprövning". Om man inte läst rubriken jag satt så kanske man kan göra den tolkningen. Fick ihop 3,5 sidor med alla hänvisningar osv. Jaja, jag rättar till det.

Det kan också tolkas som att du har gjort något tekniskt fel i skrivelsen eller liknande och om de tolkar det som din begäran om omprövning skulle det automatiskt bli avslag...

En snäll handläggare som inser att du har rätt men också inser ev brister skulle då kunna välja att tolka det som att det INTE är en begäran om omprövning...

Kan vara så.

Funderar bara på hur får man "omedelbar kompensation" om man inte vet hur stor förseningen är? Dvs om ARN:s antagande gäller. Även den flighten man blir ombokad till kan bli försenad. Hur mycket man är försenad vet man först när man landat.

Last edited:
Gör inte formuleringen i 7.1 att det faktiskt behövs en försening? Vad skulle argumenten vara emot?
"När avståndet beräknas skall utgångspunkten vara den sista bestämmelseort där nekad ombordstigning eller inställd flygning kommer att leda till att passagerarens ankomst i förhållande till tidtabell försenas."

Frågar du mig ska det tolkas som "bestämmelseort där nekad ombordstigning" ELLER "inställd flygning kommer att leda till att passagerarens ankomst i förhållande till tidtabell försenas". Men jag är inte jurist och är inte helt säker på att jag läser det hela rätt där.

Jag hade en sak med BA förra sommaren. 24h timmars försening från EWR. Efter ett antal standard mailsvar från BA anlitade jag TRS. 2 x 600€ (minus provision) anlände ganska omgående.

Har någon lyckats få kompensation från SAS när det är Uniteds fel?
Jag kommer bli ~4h sen till Orlando p g a "late incoming flight"
Biljetten bokad på sas websida

Oavsett om någon fått kompensation av SAS eller inte så är det United du ska bråka med. Och du har ingen som helst täckning av EU261/2004 utan det är goodwill du är ute efter.

Toppen