Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

@cantona Flygadvokatfirmorna plockar lågt hängande frukter. Fall som det inte är 100% säkert utslag är de tveksamma till.
Det är din strid, du väljer vad du vill göra. Pengasumman kan du klara dig undan, men känslan över att ha vunnit över Lufthansa missar du isåfall. Vi på bc.se sekunderar dig om du väljer att gå vidare.

@cantona Så här står det på EU - Air passenger rights - Your Europe - Your Europe
Och du fick ett "similar schedule".

"Financial compensation
In addition, if you are denied boarding, your flight is cancelled or arrives more than 3 hours late on arrival at the final destination stated on your ticket, you may be entitled to compensation of €250 - 600, depending on the distance of the flight:

Within the EU
  • 1,500 km or less - €250
  • over 1,500 km - €400
Between EU airport and non-EU airport
  • 1,500 - 3,500 km - €400
  • over 3,500 km - €600
If the carrier offered you an alternative flight with a similar schedule, the compensation may be reduced by 50%."

@cantona Flygadvokatfirmorna plockar lågt hängande frukter. Fall som det inte är 100% säkert utslag är de tveksamma till.
Det är din strid, du väljer vad du vill göra. Pengasumman kan du klara dig undan, men känslan över att ha vunnit över Lufthansa missar du isåfall. Vi på bc.se sekunderar dig om du väljer att gå vidare.
Jag brukar inte ge mig i första taget och kommer definitivs att begära om prövning även om jag inte förväntar mig att ARN ändrar sitt beslut. Sedan får man se om de är värt att riskera pengarna och ta det vidare till domstol. Men jag uppskattar hjälpen och framförallt att jag lär mig.

Var inne och sökte på ARNs hemsida och jag kan inte hitta det där ärendet. Fick du någon pekare till var man kan läsa om det?
@agehall
Får nog ta och ringa de för jag har inte fått något ännu.

Söka i vårt diarium:
På vår webbplats publiceras endast vanliga fall och praxis. Vårt diarium är inte sökbart på vår webbplats. Däremot går det att söka i vårt diarium via en publik dator i våra lokaler. Vi finns vid Kungsholmstorg 5 i Stockholm och har öppet 9:00-12:00 och 13:00-15:00

Last edited:
@cantona Så här står det på EU - Air passenger rights - Your Europe - Your Europe
Och du fick ett "similar schedule".

"Financial compensation
In addition, if you are denied boarding, your flight is cancelled or arrives more than 3 hours late on arrival at the final destination stated on your ticket, you may be entitled to compensation of €250 - 600, depending on the distance of the flight:

Within the EU
  • over 1,500 km - €400
Between EU airport and non-EU airport
  • 1,500 - 3,500 km - €400
  • over 3,500 km - €600
If the carrier offered you an alternative flight with a similar schedule, the compensation may be reduced by 50%."

De rättar sig själva

Hej XX,
Tack för din återkoppling.
Du har helt rätt, jag läste denied boarding men tänkte fel, ber verkligen om ursäkt för det. Denied boarding ger alltid ersättning. Tacksamt med vakna kunder :).
Du är välkommen att lägga in ditt ärende på vår hemsida
www.trstravelright.com
Vänligen,
AnnaCarin
TRS Travelright

... dock verkar ARN inte dela den uppfattningen. Bifogar det ärendet som de hänvisade till i beslutet kring mitt ärende.

Mod edit:
Bilaga borttagen på begäran

Jag skulle nog rekommendera att du

1) Försöker få ARN att inse att de har fel
samt
2) Drar det hela vidare till tingsrätten

Det är enligt mig ett väldigt enkelt fall och det räcker med att läsa innantill i EU261/2004 artikel 4 så ser man att du har rätt till kompensation.

... dock verkar ARN inte dela den uppfattningen. Bifogar det ärendet som de hänvisade till i beslutet kring mitt ärende.
Alltså... en av två alternativ här blir konsekvensen...

1. Jag är korkad och kan tydligen inte förstå det som verkar uppenbart
2. ARN är korkade och kan tydligen inte förstå vad som står ordagrant

Jag lutar än så länge åt #2...

Har ett pågående ärende med Iberia där jag skulle flyga från Stockholm till Madrid. Flighten från Madrid till Stockholm blev dock sen på grund av tekniskt fel, vilket vi informerades om och jag har skärmdumpar från Iberias hemsida angående detta. All dokumentation har skickats till ARN. Jag blev mer än tre timmar sen till Madrid och har krävt ersättning och nekats. Ärendet ligger nu hos ARN. Till ARN har Iberia svarat följande efter två månader

On this occation the flight was late due to delays on previous stopovers that altered the day's flight schedule. We strive to do everything we can to minimize disruptions and provide the fastest way for our client to reach his destination depending och the available alternatives.

As it was an extraordinary circumastance that we could not prevent, despite taking every reasonable measure, EC regulations estabilshed that no compensation is due.

Tror ni ARN köper Iberias vaga bortförklaring?

Tror ni ARN köper Iberias vaga bortförklaring?

Om dom köpte Emirates påhittade förslag för uträkning av ersättning så kommer dom säkert köpa den där förklaringen. ARN är bara en bromskloss i maskineriet för att få fram ersättningen och Iberia verkar ha bestämt sig för att du inte ska få något. Då kan man lika gärna dra de till tingsrätten direkt.

Toppen