Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

En fråga, igår var det mycket förseningar in på LHR. Min vän landar 2 timmar sent. missar sitt plan till LAX blir omroutad via newark, får en hotellnatt och anländer idag till los Angeles istället. Tror det är närmre 12 timmar försening.

Jag har inte fått svar från henne ännu. Men tror det skyller på vädret. Är detta något man kan kolla upp om det var särskilt dåliga förhållanden igår? Eller finns det chans för ersättning för henne?
 
En fråga, igår var det mycket förseningar in på LHR. Min vän landar 2 timmar sent. missar sitt plan till LAX blir omroutad via newark, får en hotellnatt och anländer idag till los Angeles istället. Tror det är närmre 12 timmar försening.

Jag har inte fått svar från henne ännu. Men tror det skyller på vädret. Är detta något man kan kolla upp om det var särskilt dåliga förhållanden igår? Eller finns det chans för ersättning för henne?

Tror det blir svårt. Speciellt med tanke på vädret. LCY hade nästintill 90% inställda avgångar igår. På LHR så var 73% av alla flyg försenade, med en average delay på 62 minuter. Vissa flyg blev ju t.o.m omdirigerade till Paris. Lagom kaos så att säga!
 
Tror det blir svårt. Speciellt med tanke på vädret. LCY hade nästintill 90% inställda avgångar igår. På LHR så var 73% av alla flyg försenade, med en average delay på 62 minuter. Vissa flyg blev ju t.o.m omdirigerade till Paris. Lagom kaos så att säga!

Tack för bra svar.
Tänkte att jag måste kolla iallafall.

OT - Finns det någon tråd på forumet där vi diskuterar såna här extraordinära tillfällen? För 73% förseningar på LHR är ju intressant att höra mer om från alla erfarna resenärer här.
 
Tack för bra svar.
Tänkte att jag måste kolla iallafall.

OT - Finns det någon tråd på forumet där vi diskuterar såna här extraordinära tillfällen? För 73% förseningar på LHR är ju intressant att höra mer om från alla erfarna resenärer här.
Det var oerhört mycket dimma i söndags på LHR vad jag hört, om det fortsatte på måndag så har du nog orsaken där. Vi landade i Frankfurt och man såg ungefär 50 meter i dimman som var där på kvällen.
 
Åkte på en försening hem från Paris den 1/11. SK834 blev försenat pga 'fågel i motorn', vi kom iväg efter en timme drygt och det var gränsfall att vi skulle hinna med bytet i Oslo. När det var dags att landa så blev vi informerade att vi skulle hinna med bytet om vi skyndade oss till gate 43. Vi sprang dit men flyget hade redan avgått. Damen i disken sa att det berodde på att vi fick åka buss in till terminalen och de inte ville vänta. Vi blev reroutade via cph och kom fram till arlanda 4h15m sent.

Jag skickade in en claim och begärde ersättning, men SAS skyller på 'extraordinära omständigheter', se svaret nedan:


Jag ber om ursäkt för att din resa inte har blivit som planerat.

Vi försöker alltid invänta sena passagerare i den mån vi har möjlighet, då vi vill ha med så många kunder som möjligt. Men det är inte alltid vi som flygbolag som kan ta dessa beslut, utan vi måste följa de tider flygbolagen blivit angivna av luftfartsmyndigheten i fråga. En viss tid innan avgång behöver vi därför stänga gaten för att göra ett antal beräkningar, av säkerhetskaraktär, för att kunna avgå på tid. Den s.k. SLOT-tiden, d.v.s. en tilldelad tidpunkt för start, landning eller passage av en plats för ett flygplan, avgör hur länge vi kan invänta sena passagerare och har därför inte alltid möjlighet att ”hålla flyget”.

Din rätt till kompensation beror på om flygningen "försenades på grund av en omständighet som varken kunnat förutses eller avvärjas" eller inte.

SAS hade ingen möjlighet att på förhand förhindra denna situation. Den inställda flygningen berodde således på en s.k. extraordinär omständighet.

En sådan omständighet kan till exempel vara säkerhetsrisker och oförutsedda säkerhetsproblem, som berör flygplanets drift, som är nämnt i EU 261/2004 under Förordningens skäl, pkt. 14.

Det var i detta fall tal om en s.k. Birdstrike, det vill säga kollision med fågel, som inte tillät en avgång för flyg SK0834, enligt tidtabell den 1 november 2015.

Av detta skäl kan vi inte tillmötesgå ditt ersättningskrav enligt EU 261/2004, då SK0834 den 1 november 2015 försenades som en följd av ovan beskrivna förhållande.



Vad tror ni? Hade SAS rätt att stranda oss i Oslo och slippa betala ut ersättning?
 
Toppen