Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

@agehall, jag är inte enig med dig, jag har haft två claims med BA och fått pengarna efter ca 4 dagar jag anmälde, men jag har nog haft solklara fall eller kanske rent av tur.

Jo, men du och BA har ju minst sagt ett speciellt förhållande. Kika i motsvarande tråd på Flyertalks BA-forum så ska du se att normen är att de inte betalar ut en spänn innan man drar dem till MCOL i UK.

Hej, nu har jag läst igenom cirka 60 sidor av den här tråden - Mycket intressant läsning speciellt om @Knucket och hans stämning av Ving.
Det är ju väldigt lätt att man går oftopic på sånt här, och funderar därför om det är värt att nämna det här.

Men gör ett försök, så får ni säga till om det blir fel.

Jag har gjort en EU261 anmälan för min resa. Och får väl hoppas på ett positivt svar. Jag la in lite fler delar som jag tycker att de ska ersätta mig för när jag ändå höll på.

Återigen, detta är en mycket bra tråd, som jag kommer få mycket nytta av framöver. Forumet i sig är ju en gudagåva! :D Tack för mycket läsvärt och hjälp.

Jag ska gladeligen meddela att mitt ärende med SAS gick igenom.
Jag fick den ersättning jag hade rätt till och det blev en billig resa till Chicago. Fick svar efter två veckor. och pengarna på kontot inom tre dagar.

trevligt.

Tack till denna tråd! Jag gjorde en claim till SAS 20OKT när vår flight ARN-HEL blev inställd 18OKT kl 18.00. Blev omkokad till 20.55 kärran som även den blev försenad, lyfte till sist kl 23.20 o landar i HEL kl 01.05, alltså en försening på 5 tim och 10 min totalt. Idag kommer svaret från SAS:
" Vi på SAS ber om ursäkt för de problem som uppstått i samband med er resa med oss.
Ni har, i enlighet med EU261/2004 rätt till en kontant ersättning om 250€/person, totalt 500€. Jag har därför idag gjort en överföring på 500€ till ditt bankkonto, betalningen är märkt med SAS och det kan ta upp till 5 bankdagar innan du har pengarna synliga på ditt konto.
Det är min förhoppning att kommande resor ska bli enbart smidiga och positiva upplevelser.
Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag"

Tack SAS, det här gjorde ni väldigt bra

Jag ska gladeligen meddela att mitt ärende med SAS gick igenom.
Jag fick den ersättning jag hade rätt till och det blev en billig resa till Chicago. Fick svar efter två veckor. och pengarna på kontot inom tre dagar.

trevligt.
Vilken ersättning fick du? Även för förlorad arbetstid (Montrealkonventionen)?

Inte personligen, en från vad jag hörde på radion (de pratade med ARN om flygbolag) så är tydligen Ryan Air riktigt duktiga på att följa EU261/2004 numera.

Enligt denna tråd SK926 landat på Newark med motorproblem fastnade jag en dag ofrivilligt i New York. Skrev till SAS den 23/10 och krävde ersättning. Jag passade på att redan i första mailet inkludera målet från EU-domstolen att tekniska fel inte kan betraktas som extraordinära omständigheter. Redan idag fick jag svar:

Hej RickardG

Tack för ditt e-mail.

Vi på SAS ber om ursäkt för de problem som uppstått i samband med din resa med oss.

Det stämmer att ni har, i enlighet med EU261/2004, rätt till en kontant ersättning om 600 EUR/person, totalt 1200 EUR.

Jag har därför idag gjort en överföring på 11242,08 SEK (1200 EUR) till ditt bankkonto, det kan ta upp till 5 bankdagar innan du har pengarna synliga på ditt konto.

Det är min förhoppning att kommande resor ska bli enbart smidiga och positiva upplevelser.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Snyggt gjort SAS!

Enligt denna tråd SK926 landat på Newark med motorproblem fastnade jag en dag ofrivilligt i New York. Skrev till SAS den 23/10 och krävde ersättning. Jag passade på att redan i första mailet inkludera målet från EU-domstolen att tekniska fel inte kan betraktas som extraordinära omständigheter. Redan idag fick jag svar:

Hej RickardG

Tack för ditt e-mail.

Vi på SAS ber om ursäkt för de problem som uppstått i samband med din resa med oss.

Det stämmer att ni har, i enlighet med EU261/2004, rätt till en kontant ersättning om 600 EUR/person, totalt 1200 EUR.

Jag har därför idag gjort en överföring på 11242,08 SEK (1200 EUR) till ditt bankkonto, det kan ta upp till 5 bankdagar innan du har pengarna synliga på ditt konto.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Snyggt gjort SAS!
Låter ju nästan för bra för att vara sant att det fungerade som det ska utan krångel, hotelser eller annat otyg.

Toppen