Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej, nu har jag läst igenom cirka 60 sidor av den här tråden - Mycket intressant läsning speciellt om @Knucket och hans stämning av Ving.
Det är ju väldigt lätt att man går oftopic på sånt här, och funderar därför om det är värt att nämna det här.

Men gör ett försök, så får ni säga till om det blir fel.

Jag har gjort en EU261 anmälan för min resa. Och får väl hoppas på ett positivt svar. Jag la in lite fler delar som jag tycker att de ska ersätta mig för när jag ändå höll på. Men så springer jag på dig @Nemo i denna tråd, och där har du hänvisat till en montrealkonvention. Bland annat i den här posten som jag hade glömt bort.

Bagageförsening har du rätt till ersättning för enligt Montrealkonventionen. Och enligt SAS allmänna villkor.

15.4 Försening
15.4.1 Utöver de skyldigheter som anges i artikel 9 gäller följande. Om vi har orsakat en försening för dig och/eller ditt incheckade bagage i
flygtransporten ska vi bara vara ersättningsskyldiga/ansvariga för skada som orsakas av förseningen om vi och våra tjänstemän och ombud (exempelvis kontrakterade cateringföretag och markserviceföretag) inte har vidtagit alla åtgärder som skäligen kan krävas för att undvika skadan. Om det var omöjligt för oss eller våra tjänstemän och ombud att vidta sådana åtgärder ska vi inte vara ersättningsskyldiga/ansvariga för den skada som orsakas av förseningen. Om vi är ersättningsskyldiga/ansvariga för den skada som orsakas av förseningen ska vår ersättningsskyldighet/ansvar vara begränsad enligt följande:
15.4.1.1 För skada som orsakas av förseningar i transporten av passagerare är vår ersättningsskyldighet/ansvar begränsad till 4694 SDR för varje passagerare.
15.4.1.2 För skada som orsakas av förseningar i transporten av bagage är vår ersättningsskyldighet/ansvar begränsad till 1131 SDR för varje passagerare.

http://www.kovservices.kov.se/KlagoguideKoEu/klagoguiden/flyg/montrealkonventionen.rtf
Frsenat bagage - Konsument Europa
http://www.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/allmanna-transportvillkor-feb-2013.pdf

Men du nämnde också i en ännu tidigare post om ersättning för förlorad arbetstid.
Och det är just vad jag fick pågrund av min försening/inställda flyg.

Dock så missade jag att helt skriva in det i mitt claim till SAS.

vad tror ni, har jag bränt mina broar för den möjligheten?

Återigen, detta är en mycket bra tråd, som jag kommer få mycket nytta av framöver. Forumet i sig är ju en gudagåva! :D Tack för mycket läsvärt och hjälp.

Men du nämnde också i en ännu tidigare post om ersättning för förlorad arbetstid.
Och det är just vad jag fick pågrund av min försening/inställda flyg.
Dock så missade jag att helt skriva in det i mitt claim till SAS.
vad tror ni, har jag bränt mina broar för den möjligheten?
Det är bara att skicka in begäran om ersättning för förlorad arbetstid. Hänvisa till lagrum (vilken lag/konvention) så förenklar det, har du ett rättsfall kan du även ange det men kan också vänta till ifall de nekar och då dra till med rättsfall. Lycka till!

Hej, jag försöker hjälpa en kollega att stå på sig och hävda sina rättigheter. Har läst rätt många sidor i tråden, och wikipediasidan. Tycker han har ett bra case, och lyssna vad ni tror om följande:
Kollegan var bokad med British Airways från Stockholm till Mumbay, via London.
På plats på Arlanda är planet till London inställt.
Kollegan blir ombokad till Frankfurt med Lufhansa, för byte där till Lufthansaflyg till Mumbay.
Flyget från Arlanda blir dock en timme försenat vilket gör att kollegan missar flyget i Frankfurt, och måste sova över på flygplatsen.
Han blev ombokad på flyg nästa dag från Frankfurt till Mumbay.
Han kom fram till Mumbay ca 18 timmar för sent.

Visst torde väl detta vara grund för kompensation? Och i så fall av vem, han var ju bokad av British Airways ursprungligen, men rätt svårt för dem att kontrollera Lufthansas förseningar tänker jag.

Tacksam för input!

Det där blev rörigt för honom.

Jag tycker det känns solklart, men det hänger lite på varför flighten till London blev inställd.

Sedan funderar jag på ifall han även har ett case mot Lufthansa för deras försening - EU261/2004 jobbar ju på operating carrier - men det känns mer tveksamt.

Stökigt, ja, Och det där vara ändå bara en förkortad version. Egentligen blev han i Frankfurt ombokad via Zürich tidigt på morgonen från Frankfurt för att flyga därifrån till Mumbay. Men efter ca 3 timmars sömn och upp tidigt som tusan var även detta flyg försenat, vilket skulle gör att han missade connection i Zürich så han blev då erbjuden ett direktflyg från Frankfurt sex timmer senare. Tid som gärna kunde ha spenderats med sömn. Stökigt minst sagt.

Men som approach kör vi då först en claim mot British Airways? De gav ingen info på Arlanda om varför flyget var försenat.

Ja, jag skulle börja med en claim mot British Airways. Där borde det vara en slam-dunk.* Sedan kan du fundera på om du även vill testa mot Lufthansa, men det är jag osäker på om det går...

*) British Airways är notoriska på att avslå EU261/2004-claims, så räkna med att ni måste processa mot dem.

Ja, jag skulle börja med en claim mot British Airways. Där borde det vara en slam-dunk.* Sedan kan du fundera på om du även vill testa mot Lufthansa, men det är jag osäker på om det går...

*) British Airways är notoriska på att avslå EU261/2004-claims, så räkna med att ni måste processa mot dem.
@agehall, jag är inte enig med dig, jag har haft två claims med BA och fått pengarna efter ca 4 dagar jag anmälde, men jag har nog haft solklara fall eller kanske rent av tur.

Toppen