Fredenvall
Medlem
Hej, nu har jag läst igenom cirka 60 sidor av den här tråden - Mycket intressant läsning speciellt om @Knucket och hans stämning av Ving.
Det är ju väldigt lätt att man går oftopic på sånt här, och funderar därför om det är värt att nämna det här.
Men gör ett försök, så får ni säga till om det blir fel.
Jag har gjort en EU261 anmälan för min resa. Och får väl hoppas på ett positivt svar. Jag la in lite fler delar som jag tycker att de ska ersätta mig för när jag ändå höll på. Men så springer jag på dig @Nemo i denna tråd, och där har du hänvisat till en montrealkonvention. Bland annat i den här posten som jag hade glömt bort.
Men du nämnde också i en ännu tidigare post om ersättning för förlorad arbetstid.
Och det är just vad jag fick pågrund av min försening/inställda flyg.
Dock så missade jag att helt skriva in det i mitt claim till SAS.
vad tror ni, har jag bränt mina broar för den möjligheten?
Återigen, detta är en mycket bra tråd, som jag kommer få mycket nytta av framöver. Forumet i sig är ju en gudagåva!
Tack för mycket läsvärt och hjälp.
Det är ju väldigt lätt att man går oftopic på sånt här, och funderar därför om det är värt att nämna det här.
Men gör ett försök, så får ni säga till om det blir fel.
Jag har gjort en EU261 anmälan för min resa. Och får väl hoppas på ett positivt svar. Jag la in lite fler delar som jag tycker att de ska ersätta mig för när jag ändå höll på. Men så springer jag på dig @Nemo i denna tråd, och där har du hänvisat till en montrealkonvention. Bland annat i den här posten som jag hade glömt bort.
Bagageförsening har du rätt till ersättning för enligt Montrealkonventionen. Och enligt SAS allmänna villkor.
15.4 Försening
15.4.1 Utöver de skyldigheter som anges i artikel 9 gäller följande. Om vi har orsakat en försening för dig och/eller ditt incheckade bagage i
flygtransporten ska vi bara vara ersättningsskyldiga/ansvariga för skada som orsakas av förseningen om vi och våra tjänstemän och ombud (exempelvis kontrakterade cateringföretag och markserviceföretag) inte har vidtagit alla åtgärder som skäligen kan krävas för att undvika skadan. Om det var omöjligt för oss eller våra tjänstemän och ombud att vidta sådana åtgärder ska vi inte vara ersättningsskyldiga/ansvariga för den skada som orsakas av förseningen. Om vi är ersättningsskyldiga/ansvariga för den skada som orsakas av förseningen ska vår ersättningsskyldighet/ansvar vara begränsad enligt följande:
15.4.1.1 För skada som orsakas av förseningar i transporten av passagerare är vår ersättningsskyldighet/ansvar begränsad till 4694 SDR för varje passagerare.
15.4.1.2 För skada som orsakas av förseningar i transporten av bagage är vår ersättningsskyldighet/ansvar begränsad till 1131 SDR för varje passagerare.
http://www.kovservices.kov.se/KlagoguideKoEu/klagoguiden/flyg/montrealkonventionen.rtf
Frsenat bagage - Konsument Europa
http://www.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/allmanna-transportvillkor-feb-2013.pdf
Men du nämnde också i en ännu tidigare post om ersättning för förlorad arbetstid.
Och det är just vad jag fick pågrund av min försening/inställda flyg.
Dock så missade jag att helt skriva in det i mitt claim till SAS.
vad tror ni, har jag bränt mina broar för den möjligheten?
Återigen, detta är en mycket bra tråd, som jag kommer få mycket nytta av framöver. Forumet i sig är ju en gudagåva!