Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hej igen,

tänkte bara berätta om min erfarenhet av Air France och min claim angående inställt flyg GOT till LYS via Paris pga motorfel.
Hade jag bara skrivit att jag skulle till Lyon så var sträckan under 1500 km.
Nu var jag tydlig med att sträckan var GOT - CDG - LYS vilket är 1560 km.

Jag skickade in claimen i tisdags, och var beredd på lååååång väntan och negativt svar.
Fick idag (2 dagar senare) svar, här är 400 EUR i cash eller 500 EUR i voucher.

Mycket snabbt jobbat och bra svar (för mig).

Lufthansa använder nu taktiken "Confuse them if you can't convince them" Det gäller för dig att vara konsistent i din argumentation och även visa på Lufthansas inkonsistenta argumentering. Lufthansa har mycket av bevisbördan där de ska inkomma med kopia på dokumentation.

För framtida bruk. Tror inte att regelverket efterlevs helt och hållet idag, men det är dina rättigheter. Finns en app (Your Rights) som sammanställer rättigheterna.
Artikel 14
Skyldighet att informera passagerarna om deras rättigheter
1. Det lufttrafikföretag som utför flygningen skall vid incheckningen se till att ett tydligt anslag med följande text finns uppsatt väl synligt för passagerarna: "Om ni nekas att stiga ombord eller om er flygning är inställd eller försenad med minst två timmar, kan ni vid incheckningsdisken eller utgången till flygplanet begära att få ett exemplar av den text som anger era rättigheter, särskilt rätten till kompensation och assistans."
2. När lufttrafikföretaget som utför flygningen nekar ombordstigning eller ställer in en flygning skall det ge varje berörd passagerare skriftlig information om reglerna för kompensation och assistans i enlighet med denna förordning. Även passagerare som utsatts för en försening med minst två timmar skall erhålla sådan information. Passagerarna skall också ges skriftlig information om hur det nationella organ som avses i artikel 16 kan kontaktas.

Trots att jag argumenterade så sakligt man bara kan så fick jag idag nedanstående svar. Det är bara att invänta beslutet nu.

Bästa XX / ARN,
Tack för er senaste korrespondens innehållande ny information från anmälaren. Vi vill härmed bekräfta att vi kvarstår vid vårat tidigare beslut. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver ytterligare information.
Med vänliga hälsningar, Eleanora Loow

Utan att ha läst alla 136 sidor så undrar jag hur ni tror man ser på försening som orsakats av väderfenomen på annan flygplats?

SAS-flight från AMS kunde aldrig lyfta från AMS, således fanns ingen SAS-kärra för mig att flyga till AMS med. ==> Inställd morgonflight.

SAS hävdar att det var p.g.a vädret som jag blev försenad, men det känns ju dumt att skylla på väder på en annan plats och annan flight. Givetvis förstår jag att det blir svårt att trolla fram ett flygplan om det man tänkt använda befinner sig 1200 kilometer bort...

Rätt intressan att dom skyllde på ett plan från AMS dagen innan, när utresa är till AMS.

Skulle dom kunna skylla på inställt flyg dagen innan skulle just det planet köras på just dom flighter som blir inställda dagen efter. Du har rätt till ersättning.

En fråga till expertisen,
Skulle flyga SK169 Arlanda - Landvetter igår med avgång 18.45 och ankomst i Göteborg 19.45. Denna flygning blev inställd en timme innan avgång, enligt SAS personal i incheckning p.g.a att den crew som skulle flugit fastnade med ett trasigt plan någon annan stans.
Istället blev jag ombokad till SK171 med beräknad ankomst 21.45 men faktisk ankomst 21.55 enligt Swedavia.
Om jag tolkar 261/2004 rätt så borde detta berättiga till 250€ i ersättning. Har jag rätt i detta?

En fråga till expertisen,
Skulle flyga SK169 Arlanda - Landvetter igår med avgång 18.45 och ankomst i Göteborg 19.45. Denna flygning blev inställd en timme innan avgång, enligt SAS personal i incheckning p.g.a att den crew som skulle flugit fastnade med ett trasigt plan någon annan stans.
Istället blev jag ombokad till SK171 med beräknad ankomst 21.45 men faktisk ankomst 21.55 enligt Swedavia.
Om jag tolkar 261/2004 rätt så borde detta berättiga till 250€ i ersättning. Har jag rätt i detta?
Stämmer!

Om flyget ställs in, så räcker det med två timmars försening för att du ska få ersättning. Jag har fått € 250 av SAS för en liknande händelse för något år sedan, så du ska kontakta SAS och be om ersättning.

airfrance.png

Det här blev starten på en riktigt rörig fredagkväll för mig (fick mailet drygt två timmar innan jag skulle flyga ARN-AMS).

Hur kollar jag upp varför den cancellerades?

Toppen