Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Ringde och pratade med handläggaren och hon hade egentligen någon bra motivering varför hon ville ha bokningsbekräftelsen. Hon bara undrade om jag hade den och om jag kan förse henne med den. Undrade varför LH väljer att boka om mig till en annan flight, med ett annat bolag, om de anser att jag inte har en biljett. Fick inget svar.
Lyckligtvis sparar jag på allt så jag har försett henne med både bekräftelsen från resebolaget, från LH och jag har dessutom ett dokument som visar vilken biljett ersätts med en annan, dvs 220xxxx med 117xxxxx. Mer än så här kan jag inte visa upp.

Boardingpass är ju tyvärr in detsamma som biljett.
Det har jag fått erfara en gång. Blev omroutad från HKG-LHR-ARN till HKG-CDG-ARN när vi skulle checka in, fick boardingpass för både HKG-CDG och CDG-ARN med platser reserverade ombord.
När vi sedan skulle boarda på CDG så blev det tvärstopp, vi hade ingen biljett påstod de i gaten. Hur jag kunde ha ett boardingpass utan biljett vet jag dock inte, men antar att något med biljetteringen/ändringen strulat när de bytte flighter på oss i Hong Kong. Visade upp min bokningsbekräftelse och gate agenten sa bara att jag skulle vara i London och inte i Paris och sen åkte planet utan oss.

Exakt - det handlar om att visa hela kedjan av dokumentation. Olika dokument är olika saker och bara för att det står en sak på ett dokument behöver det inte stå samma sak på ett annat. Därför finns det ingen anledning att INTE skicka in alla dokument - det leder bara till att det tar längre tid och risken är större att det blir avslag.

Tror inte du får bemöta det ytterligare, men någon som haft saker hos ARN vet kanske bättre.

Är man dock komplett och detaljerad utan att svamla i sin anmälan så bör det dock vara enkelt för nämnden att ta ställning i frågan på ett korrekt sätt. Flygbolagen brukar ju oftast försöka att bara säga "det var extraordinärt!" och det håller inte ifall du har gjort en ordentlig anmälan.

När svaret från LH kommer in till ARN får man chans att bemöta det eller ligger det på nämnden att fatta beslut?
Jag har ett ärende hos ARN just nu, också mot Lufthansa. Fick i dagarna detta mejlet från ARN, så med största möjlighet kommer du också få möjlighet att yttra dig.

ARN skrev:
Du har möjlighet att yttra dig

Bifogad handling har kommit in i ärendet.
Om du har något nytt att tillägga ska du göra det senast den 20 juli 2015. Vi vill helst att du yttrar dig med e-post till arn@arn.se och i annat fall i brev.
Skriftlig bevisning (t.ex. avtal, kvitton, fotografier, besiktningsutlåtanden och intyg) som du vill åberopa ska skickas med, om det inte gjorts tidigare.

Fått nytt svar från Lufthansa
Dear XX,

Thank you for your email correspondence dated 26 June 2015. We appreciate the opportunity to address your concerns.

We would like to make you aware that we can see from checking our systems that your travel agency did not issue your ticket even though you state you had a boarding pass.

However as Lufthansa did not directly issue your ticket, unfortunately we are unable to accept any liability or take further action in this instance. As you had booked your ticket with your Travel Agent, any reservation irregularities you encounter can be resolved by the Travel Agency.

We realise that this may not be the response you wished but hope for your understanding of our position in this matter. We also realise that this situation may have left you with an unfavourable impression, but it is our hope that you will allow us the opportunity to welcome you onboard again in an attempt to regain your full confidence.

Yours sincerely,

James Jones

Undrar hur de bortförklarar sin egen bekräftelse.

Fått nytt svar från Lufthansa
Dear XX,

Thank you for your email correspondence dated 26 June 2015. We appreciate the opportunity to address your concerns.

We would like to make you aware that we can see from checking our systems that your travel agency did not issue your ticket even though you state you had a boarding pass.

However as Lufthansa did not directly issue your ticket, unfortunately we are unable to accept any liability or take further action in this instance. As you had booked your ticket with your Travel Agent, any reservation irregularities you encounter can be resolved by the Travel Agency.

We realise that this may not be the response you wished but hope for your understanding of our position in this matter. We also realise that this situation may have left you with an unfavourable impression, but it is our hope that you will allow us the opportunity to welcome you onboard again in an attempt to regain your full confidence.

Yours sincerely,

James Jones

Undrar hur de bortförklarar sin egen bekräftelse.

På dem igen!

Fråga dem vad deras system har för info om biljettnummer 220xxxxxxx.

Hej! Jag tänkte fråga lite om expertis angående en charter försening. Har en bekant, som på väg hem från en chartervecka på Gran Canaria, blev 5 timmar sena. Pga planet behövde byta vindruta och sedan crew byte i Köpenhamn på vägen till Stockholm. Jag har inte de exakta tiderna men de skulle vara framme på Arlanda ca 20:00 och landade kl 01:00. De reste med Thomas Cook Airlines. Gäller EU 261 även för charter flyg?

Toppen