Hej,
Fick idag svar från SAS gällande ersättning för inställt flyg under strejk/nästan strejk i maj. De nekar ersättning och hänvisar självklart till extraordinär omständighet enligt följande:
"Din rätt till kompensation beror på om flygningen "försenades på grund av en omständighet som varken kunnat förutses eller avvärjas" eller inte.
SAS hade ingen möjlighet att på förhand förhindra denna situation. Den inställda flygningen berodde således på en s.k. extraordinär omständighet.
En sådan omständighet kan till exempel vara säkerhetsrisker och oförutsedda säkerhetsproblem, som berör flygplanets drift, som är nämnt i EU 261/2004 under Förordningens skäl, pkt. 14.
Det var i detta fall tal om en facklig aktion som inte tillät en landning/avgång, för flight SK998, enligt tidtabell den 22 maj 2015.
Av detta skäl kan vi inte tillmötesgå ditt ersättningskrav enligt EU 261/2004, då SK998 den 22 maj 2015 ställdes in som en följd av ovan beskrivna förhållande."
Är det någon annan som fått liknande svar? Tycker att flyg som ställs in pga att det kanske blir strejk är ett riktigt gränsfall.
Jag fick avslag på poäng enligt orginalbokning när jag blev ombokad till Air China istället för SAS, en skillnad på ca 3000 baspoäng, trots att detta utlovades per telefon i.o.m. ombokningen. Detta var dock via guldsupporten, och dom hänvisade mig att "prova" med ebretro. Dom sa dock att det var samma orsak som gjorde att dom inte kunde ge poäng enligt orginalbokning.